شناسهٔ خبر: 64118379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چه کسی در کویت ولیعهد می شود؟ گزارش الخلیج آنلاین

صاحب‌خبر -

شفقنا- کویت با به قدرت رسیدن شیخ مشعل الاحمد الصباح به عنوان امیر جدید این کشور، وارد مرحله تازه ای از حیات سیاسی خود می شود. این در حالی است که سوال ها درباره اینکه چه کسی ولیعهد آینده کویت خواهد بود، بالا گرفته است.

به گزارش شفقنا، الخلیج آنلاین نوشت: پست ولیعهد، دومین منصب مهم در کویت پس از امیر به شمار می رود که به هر دلیلی جانشین او می شود. این موضوع را در مورد شیخ مشعل شاهد بودیم که از دو سال گذشته تاکنون به دلیل بیماری امیر این کشور، بیشتر اختیارات را برعهده داشت.

علی رغم اینکه قانون اساسی کویت به امیر جدید این کشور برای انتخاب ولیعهدش مهلت یک ساله می دهد اما معمولا این انتصاب در کویت به تاخیر نمی افتد. درست مثل انتخاب امیر فعلی این کشور به عنوان ولیعهد که یک هفته پس از آنکه شیخ نواف قدرت را به دست گرفت، صورت گرفت. اما سوال این است که امیر مشعل چه کسی را به عنوان ولیعهد خود انتخاب خواهد کرد؟

مکانیزم انتخاب ولیعهد در کویت

بیستم دسامبر جاری، شیخ مشعل به عنوان امیر جدید کویت سوگند قانون اساسی را در برابر پارلمان این کشور یاد خواهد کرد تا جانشین مرحوم نواف الاحمد الجابر الصباح شود که پس سه سال حکمرانی، درگذشت.

پس از ادای سوگند قانون اساسی، تمرکز امیر جدید بر انتخاب ولیعهد جدید خواهد بود به طوری که ماده چهارم قانون اساسی این کشور  در این باره آورده است: «کویت یک امارت موروثی در خاندان الصباح است و ولیعهد حداکثر یک سال پس از به قدرت رسیدن امیر، منصوب می شود.»

در همین ماده آمده است: «انتصاب ولیعهد با یک فرمان امیری و بنا به توصیه امیر کویت و بیعت اعضای مجلس امت در یک جلسه فوق العاده و  با موافقت اکثریت اعضای تشکیل دهنده مجلس با او رخ خواهد داد.»

در این ماده همچنین آمده است: «در صورتی که ولیعهد مانند سابق انتخاب نشود، امیر حداقل سه نفر از اولاد الصباح را برای ولایت عهدی توصیه خواهد کرد و با یکی از آنها به عنوان ولیعهد بیعت خواهد شد.»

شرایط انتخاب ولیعهد کویت براساس ماده چهارم قانون اساسی این کشور، عبارتند از داشتن عقل سلیم، عاقل، مسلمان، فرزند مشروع از والدین مسلمان و سن او در روز بیعت نباید کمتر از سی سال میلادی کامل باشد.»

مهمترین نامزدهای تصدی ولایت عهدی کویت

نگاهها در کویت معطوف به تعدادی از شخصیت ها در کویت است که احتمال معرفی آنها به عنوان ولیعد جدید این کشور وجود دارد مهمترین این شخصیت ها دو شخصیت زیر است:

شیخ محمد صباح السالم

نام شیخ محمد صباح السالم الصباح برای تصدی پست ولایت عهدی کویت در رسانه ها مطرح می شود. او فرزند چهارم شیخ صباح السالم الصباح دوازدهمین امیر کویت است که بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۷ بر این کشور حکمرانی می کرد.

شیخ محمد صباح دهم اکتبر ۱۹۵۵ متولد شده و مادرش شیخه نوریه احمد الجابر الصباح است و در کویت متصدی پست های متعددی بوده است که مهمترین آنها وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر است. او همچنین ماموریت های دیپلماتیک مهمی را در سطح محلی و بین المللی برعهده داشته است.

شيخ محمد صباح السالم

او در زمان حمله عراق به کویت، عضو شورای عالی مشورتی بود که فعالیت های دولت در تبعید کویت را هماهنگ می کرد و همچنین عضو کمیته بازسازی مجلس بود.

شیخ محمد صباح السالم همچنین سال ۱۹۹۳ میلادی سفیر کویت در آمریکا و در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز وزیر دولت در امور خارجه این کشور بوده است. او سرپرستی وزارت دارایی و برنامه ریزی، وزارت امور خارجه و وزارت امور اجتماعی و کار  را نیز در کارنامه دارد.

شیخ ناصر المحمد

از شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح  به عنوان دومین گزینه تصدی ولایت عهدی کویت نام برده می شود. او دارای تجارب گسترده سیاسی است و پست های مختلفی را در این کشور برعهده داشته است.

اولین پست او در کویت، منشی سوم وزارت امور خارجه کویت در سال ۱۹۶۴ میلادی بود که پس از آن به هیئت دائم کویت در سازمان ملل در نیویورک پیوست.

شيخ ناصر المحمد الأحمد الصباح

او در سال ۱۹۶۵ میلادی به دفتر کل وزارت امور خارجه منتقل شد و سپس به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار در وزارت امور خارجه منصوب شد . شیخ ناصر همچنین به عنوان اولین نماینده دائم کویت در دفتر اتحادیه اروپا و دفتر دائم سازمان ملل در ژنو فعالیت داشته است.

شیخ ناصر المحمد در سال ۱۹۶۸ میلادی به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار کویت در ایران و در سال ۱۹۷۱ میلادی نیز سفیر  فوق العاده و تام الاختیار در افغانستان منصوب شده است.

از مهمترین پست هایی که الصباح برعهده داشته، وزیر دولت در امور خارجه بوده است. در سال ۱۹۷۹ نیز معاون وزارت رسانه کویت بوده است. او همچنین وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت امور دیوان امیری و نخست وزیری را در کارنامه دارد و به او لقب «سمو»(اعلی حضرت) داده شده است.

ولیعهدهای کویت از ابتدا تاکنون

کویت در طول مدت ۶۲ سال از زمان استقلال خود از بریتانیا که در زمان شیخ عبدالله السالم الصباح صورت گرفت، پنج ولیعهد را تجربه کرده است که آخرین آنها امیر کنونی این کشور بوده است و مردم این کشور منتظر انتخاب ششمین ولیعهد در این کشور هستند.

ولیعهدهای کویت از ابتدا تاکنون به شرح زیر بوده است:

شیخ عبدالله السالم الصباح که ۲۹ ژانویه ۱۹۵۰ قدرت را به دست گرفت. او اکتبر ۱۹۶۲ میلادی شیخ صباح السالم الصباح  را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد.

شیخ صباح السالم الصباح که ۲۴ نوامبر ۱۹۶۵ میلادی قدرت را به دست گرفت و ۳۱ مه ۱۹۹۶ شیخ جابر الاحمد الجابر الصباح را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد.

شیخ جابر الاحمد الجابر الصباح که ۳۱ دسامبر ۱۹۷۷ میلادی قدرت را به دست گرفت و شیخ سعد العبدالله السالم الصباح را در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۸ به عنوان ولیعهد انتخاب کرد.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح که ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ میلادی قدرت را به عنوان امیر کویت به دست گرفت و شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح را در ۲۰ فوریه ۲۰۰۶ به عنوان ولیعهد انتخاب کرد.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح که ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ قدرت را به دست گرفت و شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح را در اکتبر ۲۰۲۰ به  عنوان ولیعهد منصوب کرد.

متن خبر در الخلیج آنلاین

نظر شما