شناسهٔ خبر: 64096032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زنجان در میانه جدول:

رشد ۵۹ درصدی تولید ناخالص استان زنجان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان تولید ناخالص داخلی پارسال این استان را معادل ۸۷۳ هزار و ۷۸۹ میلیارد ریال اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیمای زنجان ؛ به گفته  نادری استان زنجان در شاخص تولید ناخالص داخلی در جایگاه ۲۵ بین استان‌های کشور و در شاخص درآمد سرانه در رتبه ۱۵ کشور قرار دارد.

وی گفت: تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی است که عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشور‌ها و مناطق مختلف محسوب می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان افزود: این شاخص حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالا‌ها و خدمات نهایی عرضه‌شده در یک کشور یا منطقه در طول یک بازه زمانی مشخص است.

به گفته نادری از مجموع ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰، سهم بخش کشاورزی ۱۴ درصد، سهم بخش صنعت و معدن ۴۵ درصد و سهم بخش خدمات ۴۱ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: نرخ تورم سالانه این استان در آبان امسال به ۴۴.۳ درصد رسید که ۰.۶ واحد از میانگین کشوری کمتر بوده و استان در این شاخص در رتبه نهم قرار گرفته است.

نادری با اشاره به فرآیند و سازوکار محاسبه نرخ تورم، اظهار کرد: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از قیمت کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده شهری، روستایی و اجاره‌بها استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط مرکز آمار ایران بررسی و محاسبه قرار می‌گیرد و در نهایت، نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالا‌ها و خدمات در استان در قالب ماهانه نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می‌شود.

نظر شما