شناسهٔ خبر: 64087797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شلیک به اقتصاد رژیم صهیونیستی؛ پیامدهای عملیات نیروهای یمنی برای اراضی اشغالی

افزایش اقدامات ارتش یمن ضد رژیم صهیونیستی در دریای سرخ باعث نگرانی گسترده شرکت‌های کشتی‌رانی مرتبط با این رژیم شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان -‌ اقدامات ارتش ملی یمن ضد کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و باب‌المندب بر اقتصاد این رژیم به‌طور مستقیم تاثیر گذاشته است.

۲ شرکت کشتی‌رانی اعلام کردند که پس از یک سری حملات ارتش یمن به کشتی‌ها، تمام سفر‌های خود را از طریق دریای سرخ متوقف خواهند کرد. 

شرکت کشتی‌رانی دانمارکی مرسک، اعلام کرد که عبور کشتی‌های خود را از تنگه کلیدی باب‌المندب به حالت تعلیق درآورده و خط کشتی‌رانی کانتینری آلمانی هاپاگ-لوید اعلام کرد که سفر‌های خود در دریای سرخ را تا روز دوشنبه متوقف خواهد کرد. 

یک مقام نظامی آمریکا، گفت که این اعلامیه‌ها پس از آن منتشر شده که یمن ۲ کشتی را در تنگه باب‌المندب در اوایل روز جمعه هدف قرار داد.

به‌گفته وی، یک پرتابه که گمان می‌رود پهپاد باشد، به یکی از شناور‌ها اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی شد. 

این مقام آمریکایی، گفت: در حمله دوم ۲ موشک بالستیک شلیک شد که یکی از آن‌ها به یک کشتی اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی شد. 

ارتش ملی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که به ۲ کشتی MSC Alanya و MSC Palatium III موشک شلیک کرده است. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که به اراضی اشغالی سفر کرده بود، گفت که ارتش یمن آزادی رفت‌وآمد در دریای سرخ را که برای حمل‌ونقل عظیم نفت و کالاهای حیاتی استفاده می‌شود، تهدید می‌کنند.

ارتش ملی یمن تهدید کرد که در صورت ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، وارد مرحله بعدی خواهد شد.

به‌گفته مقام‎های یمن، مرحله بعدی شامل غرق کردن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

اهمیت تنگه باب‌المندب برای رژیم صهیونیستی

حملات روز جمعه در نزدیکی باب‌المندب، تنگه باریک بین یمن و شمال شرق آفریقا که بخش عمده‌ای از تجارت جهانی از طریق آن جریان دارد، رخ داد. 

حدود ۴۰ درصد تجارت بین‌المللی از طریق این منطقه انجام می‌شود که به دریای سرخ، تأسیسات بندری جنوبی رژیم صهیونیستی و کانال سوئز منتهی می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه‌های بیمه برای کشتی‌هایی که از این منطقه عبور می‌کنند در روز‌های اخیر افزایش یافته و به میزان ده‌ها هزار دلار برای کشتی‌های بزرگ‌تر مانند نفتکش‌ها افزایش یافته است. 

بر اساس گزارش شرکت تحلیل نفتی ورتکسا، حدود ۷.۸۰ میلیون بشکه در روز محموله نفت خام و سوخت در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۳ از این تنگه عبور کرده که از ۶.۶۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در طول سال ۲۰۲۳ (پیش از آغاز اقدامات یمن) روزانه حدود ۲۷ نفتکش از این باریکه تردد می‌کردند.

این تنگه برای اقتصاد رژیم صهیونیستی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا آسیا (به استثنای ترکیه) یک چهارم صادرات و یک سوم واردات این رژیم را تامین می‌کنند و بیشتر این تجارت دقیقا از طریق باب‌المندب انجام می‌شود.

تاثیر بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

بیزپورتال، روزنامه عبری‌زبان، گفت که حملات و تهدیدات یمن بر قیمت کالا‌های وارداتی به سرزمین‌های اشغالی تاثیر می‌گذارد.

این منبع، اضافه کرد: شرکت‌های بیمه و حمل‌ونقلی که مجبور به استفاده از تنگه باب المندب هستند، کرایه‌های خود را افزایش داده‌اند و هزینه‌های اضافی را بر زندگی اسرائیلی‌ها تحمیل کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، اظهارات واردکنندگان نشان می‌دهد که هزینه‌های واردات افزایش چشمگیری داشته است.

بیزپورتال، نوشت: حملات یمنی‌ها در حمایت از غزه خسارت زیادی را هم به اسرائیل و هم به کشتی‌هایی که از آب‌های نزدیک مرز‌های دریایی یمن عبور می‌کنند، وارد کرده است. 

انتهای پیام/

نظر شما