شناسهٔ خبر: 64072583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مشاور سابق پنتاگون: حضور ارتش آمریکا در عراق یک فاجعه استراتژیک است

یک مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا از حضور نظامیان آمریکایی در عراق انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور ارشد سابق پنتاگون، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از آمریکا خواست تا عراق را ترک کند و حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را یک» فاجعه استراتژیک «توصیف کرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار سرباز آمریکایی در ۱۲ یا ۱۳ پایگاه نظامی در عراق حضور دارند، گفت: «آمریکا باید عراق را ترک کند... چرا ما آنجا هستیم؟ برای پنهان کردن این واقعیت که در عراق شکست خوردیم؟ عراق یک فاجعه استراتژیک بزرگ بود. ما در آنجا جز ایجاد هرج و مرج کاری نکردیم.»

بیش از بیست سال پیش، در ۲۰ مارس ۲۰۰۳، آمریکا و متحدانش عملیات نظامی» آزادی عراق را با هدف سرنگونی قدرت صدام حسین آغاز کردند. تا ماه مه (دو ماه بعد از آغاز جنگ)، ائتلاف آمریکایی عملاً عراق را تصرف کرد و قلمرو آن را به چندین منطقه اشغالی تقسیم کرد.

بهانه این حمله که بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، ادعا‌هایی مبنی بر وجود انبار‌های سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود که در نهایت معلوم شد که اطلاعات دریافتی از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نادرست بوده است.

پارلمان عراق در سال ۹۸ پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان او در فرودگاه بغداد به دست آمریکایی ها، قانونی را تصویب کردند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند. این در حالی است که آمریکایی‌ها تا حدودی حضور خود را در این کشور حفظ کرده و از خروج کامل خودداری می‌کنند.

نظر شما