شناسهٔ خبر: 64069832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از گلستان گزارش می‌دهد؛

فرهنگ کارآفرینی در جامعه نهادینه نشده است

سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، حلقه گمشده اشتغال در گلستان است و مسئولین استان باید اقداماتی جدی تر در زمینه مهارت‌آموزی برای جوانان انجام دهند که این موضوع زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی در گلستان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و...  را دارد و تربیت نیروی انسانی ماهر مطمئن‌ترین تکیه‌گاه رونق و شکوفایی اقتصادی با اجرای برنامه های کوتاه و بلندمدت درگلستان محسوب می شود.

اقتصاد اصلی گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است و تععهد اشتغال سالجاری کل استان ۲۵ هزار و ۳۸۰ نفر است. پایه بودجه در استان ضعیف است و نیاز به توجه و رسیدگی از سوی مسئولین استان و دولت مردان دارد.

حدود ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند و رونق اقتصاد در روستاها باعث اشتغال جوانان در آن می‌شود و دولت باید اقدمات جدی‌تری برای اقتصاد و رونق اقتصادی روستاهای گلستان انجام دهد.

طبق گفته مدیرکل کار استان گلستان سومین استان برتر کشور در زمینه جذب اعتبارات مشاغل خانگی است که از ابتدای سالجاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان پرداخت شده است. متاسفانه برخی بانک های استان همکاری لازم را ندارند و حتی برای یک وام زیر ۱۰۰ میلیونی مشاغل خانگی ۲ عدد ضامن می‌خواهند که همین مشکلات جدی برای وام گیرنده ها ایجاد کرده است.

بیکاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان است و بیکاری اثرات مخربی مانند طلاق، سرقت و ... در جامعه گذاشته است. توسعه مشاغل خانگی موجب ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در استان و مخصوصا در روستاها می‌شود اما متاسفانه برخی بانک ها همکاری لازم را ندارند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: تععهد اشتغال استان گلستان درسالجاری  بیش از ۲۵ هزار  نفر است که با پیگیری های جدی همکاران ما در اداره کل تاکنون به حدود ۲۰ هزار نفر در سامانه رصد ثبت شده است. تاکنون ۷۶ درصد تعهد اشتغال در گلستان تحقق یافته است.

حسینعلی خواجه مظفری ادامه داد: از ابتدای سالجاری ۱۱۰۰ طرح اشتغال زایی در استان به صورت میدانی پایش و راستی آزمایی شده است که خوشبختانه حدود ۸۰ درصد طرح‌ها مورد تأیید بوده است.

وی بیان کرد: برای حوزه مشاغل خانگی تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان به متقاضیان دراستان پرداخت شده  که برای بیش از ۲ هزار نفر توانستیم شغل ایجاد کنیم.از ابتدای سالجاری بیش از ۸ هزار نفر ثبت نام وام مشاغل خانگی انجام دادند که برای ۷ هزار نفر در گلستان مجوز صادر شده است.

خواجه مظفری افزود: سهم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در گلستان ۲۰ درصد است و این موضوع خوب نیست.اولویت این اداره کل  تقویت دانش بنیان ها و فارق التحصیلان دانشگاهی در استان است.

مدیر کل کار استان گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار کارگر بیمه شده مشمول قانون کار در بیش از ۴۰ هزار کارگاه مشمول قانون کار در استان  مشغول به کار هستند. در استان بیش از ۳ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی گفت: بیش از ۳ هزار تعاونی در زمینه های، معدنی، کشاورزی، فرش دستباف، مسکن، عمرانی، خدمات، حمل و نقل، تولیدی توزیعی، تأمین نیاز و ... با اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند. این اداره کل از ابتدای سالجاری انجام بیش از ۱۰ هزار نفر ساعت آموزش برای توانمندسازی تعاونی‌ها برگزار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ کارآفرینی در جامعه ما نهادینه نشده است و باید توسعه کارآفرینی از جنبه‌های مختلف در استان مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. کارآفرینی نقش حیاتی در پیشرفت اقتصادی کشورها دارد.

انتهای پیام/

نظر شما