شناسهٔ خبر: 64068178 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آخرین جزئیات ازحواشی دربی پایتخت

صاحب‌خبر -

دربی 102 پایتخت  از نظر فنی تعریفی نداشت، اما مثل همیشه کلی حاشیه برای سرگرمی فوتبال دوستان به‌جا گذاشت و کلی آمار و رکورد برای تحلیل گران. نگاهی تیتروار داشته باشید به آنچه حاصل دربی برای تاریخ بود.
اولین کاپیتانی علیرضا بیرانوند در دربی.
اولین دربی حامدی‌فر، گوستاوو بلانکو و مهرداد محمدی از استقلال و شهاب زاهدی از پرسپولیس.
مسعود ریگی سی و چهارمین بازیکن که دربی را با لباس هردو تیم تجربه کرد.
جواد نکونام هفدهمین مربی ایرانی استقلال در دربی و بیست و چهارمین مربی آبی در کل دربی‌ها شد.
یحیی گل‌محمدی سیزدهمین مربی ایرانی و بیست و ششمین مربی تاریخ پرسپولیس در تاریخ دربی‌ها به رکورد ۱۲ دربی رسید و پشت سر پروین قرار گرفت.
اولین دربی جواد نکونام به عنوان مربی، دوازدهمین دربی یحیی گل‌محمدی بود.
یحیی گل‌محمدی باز هم دربی را نباخت؛ ۹ مساوی و ۳ برد.
امید عالیشاه با ۹ سال فاصله بین گل اول و آخر در دربی رکورد زد. او ۲ آذر ۱۳۹۳ در دیدار رفت لیگ چهاردهم گل زد و حالا ۲۳ آذر ۱۴۰۲ در دیدار رفت لیگ بیست و سوم دوباره در آزادی گل زد. البته امید بهار امسال در دربی گل زده بود اما رکورد خودش را بهتر کرد.
علیرضا بیرانوند نتوانست به رکورد ۶ کلین‌شیت خود  در دربی بیفزاید.
پنجمین کاپیتانی دربی برای امید عالیشاه و سیدحسین حسینی کاپیتان‌های اول این فصل سرخابی.
موعود بنیادی‌فر سومین دربی را سوت زد تا در میان داوران فعال فعلی رکورد دار شود. او حالا کنار سعید مظفری‌زاده پشت سر محمدصالحی با ۵ و علیرضا فغانی و محسن ترکی با ۷ قضاوت در دربی روی سکوی سوم تاریخ است.

کارشناسی صحنه‌های مشکوک 
و جنجالی دربی ۱۰۲
با وجود استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در دربی پایتخت، باز هم این بازی از همان ابتدا با جنجال داوری مواجه شد و دو صحنه مشکوک در این مسابقه، اعتراض هواداران را به دنبال داشت.
در اولین صحنه که در دقیقه ۱۲ بازی رخ داد، موعود بنیادی‌فر با درخواست داوران عراقی برای بازبینی صحنه کنار رفت اما پس از چند بار تماشای برخورد آرمین سهرابیان و شهاب زاهدی، در نهایت این برخورد را پنالتی تشخیص نداد و دستور به ادامه بازی داد.
فقط پنج دقیقه پس از این برخورد، شهاب زاهدی صاحب یک موقعیت شد و توانست دروازه استقلال را باز کند اما داور مسابقه خطای این بازیکن روی سید حسین حسینی را اعلام کرد تا این گل هم مردود اعلام شود.
در ادامه نیز یک صحنه مشکوک به هند توسط مهدی ترابی و یک برخورد بین محمدحسین کنعانی‌زادگان و بلانکو، دو صحنه مشکوک به پنالتی دیگر را در محوطه جریمه پرسپولیس شکل دادند که البته موعود بنیادی‌فر بدون بازبینی این صحنه‌ها در VAR دستور به ادامه بازی داد.
اولین صحنه مشکوک نیمه دوم در پی برخورد امید حامدی‌فر و شهاب زاهدی رخ داد که سرخ‌ها معتقد بودند بازیکن حریف باید اخراج می‌شد. در ادامه یک برخورد بین علی نعمتی و پیمان بابایی با اعتراض استقلالی‌ها همراه بود که داور پس از بازبینی صحنه ادامه بازی داد.
اما دقایقی بعد و پس از برخورد علی نعمتی و آرش رضاوند، داور یک پنالتی به سود استقلال اعلام کرد تا شاگردان نکونام گل تساوی را وارد دروازه علیرضا بیرانوند کنند.

برخورد امید حامدی‌فر و شهاب زاهدی
• محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه بازیکن استقلال با استوک کفش و نیروی بیش از حد، مچ پای بازیکن پرسپولیس را لگد می‌کند، از طرفی چون پای بازیکن قرمز بر روی زمین قرار داشته و به اصطلاح ستون شده بود، لذا این ضربه می‌توانست آسیب و خطر بیشتری برای سلامت بازیکن داشته باشد و بازیکن استقلال باید اخراج می‌شد. این صحنه از چشمان تیم داوری مخفی ماند اما با وجود VAR علت عدم آگاهی دادن به داور جای سؤال دارد.
• محمدحسین ترابیان: بازیکن آبی با استوک به بالای مچ پای بازیکن قرمز لگد می‌زند و مرتکب خطای شدید می‌شود. بازیکن آبی باید اخراج می‌شد.
• مهدی عالیقدر: بازيكن آبی با بی‌پروايی اقدام به زدن بازيكن قرمز می‌کند كه داور مي‌بايست در اين صحنه با توجه به اينكه با بغل كفش روی پای بازيكن می‌رود، كارت زرد به بازيكن خاطی می‌داد.
• ابراهیم میرزابیگی: بازیکن استقلال ساق پای بازیکن حریف را زد و باید اخراج می‌شد. متاسفانه VAR در این صحنه دخالت کرد.
• تورج حق‌وردی: بازیکن استقلال باید با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج می‌شد.
• حسین عسگری: داور باید به صورت مستقیم بازیکن استقلال را اخراج می‌کرد، چون با استوک روی مچ پای زاهدی رفت.
• بابک وسیله‌بر: اعلام ضربه آزاد مستقیم و اخراج بازیکن به علت خطای شدید به‌دلیل گذاشتن استوک روی ساق پا با فشار زیاد.

برخورد علی نعمتی و آرش رضاوند
• محمدرضا ابوالفضلی: پنالتی کاملا صحیح بود و به درستی از طریق VAR به داور اطلاع داده شد. بازیکن مدافع با بی‌احتیاطی با پای چپِ خود هنگام تکل زدن، پای چپِ مهاجم را می‌زند، لذا خطا واضح بود.
• محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع در محوطه جریمه با بی احتیاطی اقدام به تکل زدن می‌کند و بدون اینکه توپ را بزند، مچ پای بازیکن آبی را می‌زند و مرتکب خطای پنالتی می‌شود.
• مهدی عالیقدر: اين صحنه نمی‌تواند پنالتی باشد. كاملا مشخص است كه مدافع يک تكل قانونی زده و مهاجم خود را روی وی سرنگون می‌کند.
• ابراهیم میرزابیگی: بازیکن پرسپولیس روی زمین افتاده بود و بازیکن استقلال بعدا به او برخورد کرد. خطا نبود و داور به اشتباه پنالتی اعلام کرد.
• تورج حق‌وردی: بازیکن پرسپولیس، دو پا رفت و مرتکب خطا شد و پنالتی به درستی اعلام شد.
• حسین عسگری: این صحنه اصلا نیاز به VAR نداشت و خطا کاملا واضح بود. پنالتی به درستی اعلام شد.
• بابک وسیله‌بر: بازیکن مدافع پای بازیکن مهاجم را با بی‌احتیاطی می‌زند و اعلام ضربه پنالتی بدون جریمه شخصی، قضاوت این صحنه است.

واکنش رئیس فیفا به حضور زنان 
در دربی ۱۰۲ تهران
جانی اینفانتینو نوشت: با خوشحالی فراوان متوجه شدم که حدود ۳۰۰۰ زن امروز در دربی تهران بین باشگاه پرسپولیس و استقلال حضور داشتند.
رئیس فیفا به برگزاری دربی پرسپولیس و استقلال با حضور بانوان واکنش نشان داد.
 به گزارش ایسنا، جانی اینفانتینو نوشت: «در شهریور ماه، خوشحالم که با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در شهر نیویورک دیدار کردم و در آنجا در مورد توسعه فوتبال زنان در کشور و پیشرفت‌های حاصله در زمینه حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال گفتگو کردیم. از این رو با خوشحالی فراوان متوجه شدم که حدود ۳۰۰۰ زن امروز در دربی تهران بین باشگاه پرسپولیس و استقلال حضور داشتند. 
به لطف گفت وگوی مستمر فیفا و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌هایی در حال انجام است.   من مجدداً آنچه را که در شهریورماه به رئیس‌جمهور رئیسی گفتم، تکرار می‌کنم که در آینده نزدیک برای گفتگو‌های بیشتر به ایران سفر خواهم کرد. 
مسائل مربوط به فوتبال این کشور یک نیروی قابل توجه در فوتبال آسیا است و مهم است که ما همچنان روابط کاری مثبت و پرباری را که ایجاد کرده ایم، پرورش دهیم.»

ورود دستگاه‌های VAR به ایران
داربی ۱۰۲ به اولین دیدار لیگ برتر ایران تبدیل شد که در آن سیستم کمک‌داور ویدیویی مورد استفاده قرار گرفت. البته استفاده از VAR در این دیدار به‌سادگی انجام نشد و در نهایت یک روز قبل از برگزاری بازی، تکلیف استفاده از VAR مشخص شد؛ موردی که نیازمند تایید AFC و فیفا بود.
با اینکه تصور می‌شود فقط یک دستگاه از سیستم VAR وارد ایران شده اما پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مشخص کرده است که فدراسیون فوتبال چند دستگاه VAR دیگر را هم به ایران وارد کرده است.
با این حال موانعی برای استفاده از VAR در ورزشگاه‌های لیگ برتر وجود دارد؛ از جمله آموزش داوران و مالکیت سیستم‌های VAR.
هدایت‌الله ممبینی، دبیر کل فدراسیون فوتبال، دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد که قرار است آموزش داوران از یکی، دو ماه آینده در ایران انجام شود تا این مساله حل و فصل شود.
از سوی دیگر اما، موضوع مالکیت سیستم‌های VAR بحث مهم‌تری است که باید به آن پرداخته شود. پول دستگاه‌های خریداری‌شده از سوی فدراسیون فوتبال از منابع ایران در فیفا پرداخت شده است و در حال حاضر این دستگاه‌ها در مالکیت فدراسیون فوتبال قرار دارند. با این همه فدراسیون فوتبال قصد دارد این دستگاه‌ها را به مالک هر ورزشگاه لیگ برتری بفروشد تا هر ورزشگاه، خودش مسئولیت نگهداری از VAR را بر عهده بگیرد. در چنین شرایطی، تکلیف باشگاه‌هایی مانند فولاد، مس رفسنجان و سپاهان که ورزشگاه اختصاصی دارند مشخص است و خودشان باید اقدام به خرید دستگاه‌های VAR بکنند اما این موضوع در مورد ورزشگاه‌های تحت مالکیت شرکت توسعه و تجهیز پیچیده‌تر است. به همین دلیل این شرکت باید سیاست خودش را در قبال استفاده از VAR در ورزشگاه‌هایش مشخص کند. یکی از راهکارهایی که برای شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی وجود دارد این است که از VAR به صورت پورتابل استفاده کند و این دستگاه را به صورت موقت به هر ورزشگاهی که قرار است بازی لیگ برتری در آن برگزار شود، منتقل کند.

جواد منافی: حق پرسپولیس برد بود
پیشکسوت پرسپولیس گفت: پرسپولیس لایق پیروزی در داربی بود اگر بازیکنان با تمرکز بیشتری بازی می‌کردند.
جواد منافی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی‌اش از عملکرد تیم پرسپولیس در داربی اظهار کرد: به دلیل بالابودن حساسیت بازی کاملا مشخص بود که شاهد داربی خوبی نباشیم. پرسپولیس لایق پیروزی بود اگر با تمرکز بیشتری بازی می‌کرد.
او گفت: نیمه اول بازی دست پرسپولیس بود اما شاهد بازی جذابی در این نیمه نبودیم. موقعیت گلزنی پرسپولیس در نیمه اول زیاد نبود اما در نیمه دوم با تعویض‌هایی که صورت گرفت شرایط پرسپولیس بهتر شد و به گل رسید.
منافی با اشاره به سیستم VAR در این دیدار اظهار کرد: در این بازی از سیستم VAR استفاده کردند که به فوتبال و شرایط داوری کمک کند اما حساسیت بازی به حدی بالا بود که پنالتی با اینکه درست بود اما اعلام کردند پنالتی نبود. البته در این خصوص باید کارشناسان نظر بدهند که پنالتی بود یا خیر؟ پیشکسوت پرسپولیس با بیان اینکه حق پرسپولیس، پیروزی در این دیدار بود، افزود: با توجه به اینکه مالکیت توپ در اختیار پرسپولیس و موقعیت گلزنی‌اش بیشتر از استقلال بود باید پیروز میدان می‌شد، اگر با حساسیت کمتر و با آرامش بیشتر بازی می‌کرد. بازیکن سال‌های دور تیم ملی تصریح کرد: نیمه دوم بازی بهتر از نیمه اول بود و پرسپولیس بهتر از استقلال بازی می‌کرد. استقلال چون صدر جدول قرار دارد با حساسیت کمتر بازی را دنبال می‌کرد و با ضد حمله‌های زیاد سعی می‌کرد در ضربات ایستگاهی به گل برسد تا صدرنشینی خود را حفظ کند. ضمن اینکه چون اولین داربی جواد نکونام بود استرس زیادی داشت و دوست نداشت بازی را ببازد.

برچسب‌ها:

نظر شما