شناسهٔ خبر: 64048789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اوجِ بارشِ شهابی جوزایی را در آسمانِ امشب تماشا کنید

آسمانِ امشب میزبان بیشترین تعداد شهاب موسوم به واقعه بارش شهابی جوزایی است که می‌توان این پدیده چشمنواز را پس از غروب آفتاب تا بامداد فردا (جمعه) تماشا کرد.

صاحب‌خبر -

بارش شهابی هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها و ذرات مانده در آسمان رُخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد که آثار آن در آسمان قابل مشاهده است؛ هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند «جوزایی» و «برساوشی» اتفاق می‌افتد.

بارش «جوزایی» یکی از بارش‌های شهابی معروف است که در آن، تعداد شهاب‌های قابل رویت در آسمان به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و در یک ساعت تا ۱۲۰ شهاب را هم می‌توان رصد کرد.

بارش شهابی جوزایی امسال از روز ۱۳ تا ۲۶ آذر فعال است و امشب مصادف با ۲۳ آذر و بامداد جمعه ۲۴ آذر به اوج خود می‌رسد و برای رصد این پدیده، غیر از آسمان تاریک، به ابزار خاصی نیاز نیست.

ستاره‌شناس و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان در باره این پدیده نجومی گفت: بهترین زمان رصد بارش شهابی امشب حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه است و در این زمان شهاب‌های بیشتری را با طولِ ردِ بلندتری می‌توانیم ببینیم.

حسن حاتمی افزود: بطور معمول در این بارش شهابی پیش بینی می‌شود در یک ساعت و در همه پهنه آسمان حدود ۱۲۰ شهاب دیده شود که امسال ممکن است به ۱۵۰ شهاب هم برسد.

این ستاره‌شناس اضافه کرد: البته اگر فقط به یک نقطه آسمان خیره شویم نباید انتظار داشته باشیم در یک ساعت ۱۲۰ شهاب را رویت کنیم بلکه باید کُل پهنه آسمان شب را در نظر بگیریم.

حاتمی با بیان‌اینکه غُبار موجود در هوا و آلودگی نوری باعث می‌شود نتوانیم تعداد بیشتری از شهاب‌ها رامشاهده کنیم، تصریح کرد: برای رصد هرچه بهتر این پدیده باید به مکانی برویم که آسمان، پاک و تمیز و با حداقل موانع یعنی غُبار و آلودگی نوری باشد که البته امشب نور ماه را در آسمان نداریم که همین امر نیز به رصد بهتر بارش شهابی کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری بارش‌های شهابی بر اساس صُوَر فلکی است که به نظر می‌رسد نقطۀ گُسیل بارش‌ها در آن قرار دارد.

حاتمی افزود: کانون بارش شهابی جوزایی نیز صورت فلکی جوزایی (۲پیکر) است و ردِ هر شهاب را که در آسمان دنبال کنیم، به این صورت فلکی می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مقارن ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه امشب برای رصد بهتر این پدیده نجوبی باید به بالای سر خود بنگریم.

نظر شما