شناسهٔ خبر: 64028023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد

تحقق دستاوردها با تکیه بر توان داخلی

علی خسروجردی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان بر این باور هستند که برای موفقیت در عرصه علم باید به توان کشورهای دیگر تکیه کرد، گفت: برخی از مسئولان بر توان داخلی تکیه کرده‌اند و به دستاوردهای بسیاری دست‌یافته‌اند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منصور کبکانیان در همایش ملی «حکمرانی در عرصه علم، فناوری و نوآوری» که صبح امروز، چهارشنبه ۲۲ آذر در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی مجموعه‌ای از سیاست‌ها، قواعد، ساختارها و نهادها است که در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در عرصه علم و فناوری گام‌هایی برداشته‌ایم، گفت: گام‌های مهمی در عرصه علم و فناوری برداشته‌ایم و به پیشرفت‌هایی دست یافتیم؛ اما باید بدانیم که این پیشرفت‌ها به معنای ایده‌آل نیست. 

کبکانیان درباره حضور دانشمندان آمریکایی در ایران در دوران پیش از انقلاب گفت: برخی از دانشمندان بر این باور بودند که علم و فناوری در ایران شکل نمی‌گیرد و حتی کشور اسرائیل اجازه نمی‌داد که دانشمندان دیگر کشورها در ایران حاضر شوند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما توانسته‌ایم به دستاوردهای علمی نائل شویم. در زمان جنگ تحمیلی، هنگامی که موشک‌های عراقی عمل نکرد ما آن موشک‌ها را مهندسی معکوس کردیم. 

وی با بیان اینکه همواره در تحریم بوده‌ایم اما به دستاوردهای بسیاری نائل شده‌ایم، افزود: فقط در تحریم به سر می‌برد تنها دستاورد آن در عرصه علم به دست می‌آید. متاسفانه برخی از مسئولان بر این باور هستند که برای موفقیت در عرصه علم باید به توان کشورهای دیگر تکیه کرد اما برخی از مسئولان بر توان داخلی تکیه کرده‌اند و به دستاوردهای بسیاری دست‌یافته‌اند. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش تعداد دانشگاه‌ها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه‌های کشور افزایش یافته است. اگرچه تعداد دانشگاه‌های کشور افزایش یافته اما ما در حوزه دانشگاه‌های غیر علوم‌پزشکی با چالش‌های متعددی روبرو هستیم. ۲۵ دانشگاه کشور جمع شدند برخی از دانشگاه‌ها را با برخی از واحدهای دانشگاهی ادغام کردیم. 

وی درباره ادغام و جمع‌آوری برخی از واحدهای دانشگاهی گفت: فاز دوم و سوم جمع‌آوری واحدهای دانشگاهی باید ادامه پیدا کند. برخی از نمایندگان مجلس با استفاده از بودجه دولتی اقدام به تاسیس یک واحد دانشگاهی در شهر خود اقدام کرده‌اند. 

کبکانیان با بیان اینکه دانشگاه‌ها در جهت ایجاد پارک‌های علم و فناوری گام برداشتند، افزود: این روزها، شاهد تلاش شبانه‌روزی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که تلاش بی‌وقفه این شرکت‌ها موجب اقتدار شده است.

وی با بیان اینکه ما در میان راه قرار داریم و تحقق تمدن اسلامی یک ایده‌آل به حساب می‌آید، گفت: تحقق اقتصاد دانش‌بینان سخت است. تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان سخت‌ترین عرصه علم و فناوری محسوب می‌شود؛ اقداماتی در این زمینه شکل گرفته است و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان الزاماتی دارد. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علم، حیاتی‌ترین موضوع کشور است. پازل سیاستگذاری علم کشور باید تکمیل شود. ما باید بدانیم که پرچم علم در دستان رئیس‌جمهور، وزیر علوم و معاون علم و فناوری ریاست‌جمهوری قرار ندارد؛ بلکه در دستان رهبری قرار دارد. موضوع علم یک موضوع استراتژیک است.

انتهای پیام

نظر شما