شناسهٔ خبر: 64019472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

لایحه بودجه به کما رفت

گروه اقتصاد: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ روز گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد و تصویب نشد. پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف درباره لایحه بودجه، نتایج رأی‌گیری بدین صورت شد: از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس، ۹۱ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع درنتیجه کلیات لایحه بودجه تصویب نشد. در این ارتباط عبد الناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در توییتی نوشت: «کلیات لایحه بودجه‌ای که قرار بود بسیاری از نا ترازی‌ها را تراز کند، به علت کسری و نا ترازی زیاد خودش در مجلس رد شد.» در ادامه نظر چند نماینده مخالف و موافق بودجه را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

تداوم گرانی، اسراف و حقوق نجومی
حسینعلی حاجی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: مجلس جایگاه مردم است، بودجه عیوبی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. کل بودجه سال آینده ۲۷۰۰ همت پیش‌بینی‌شده است. اگر تورم ۳۰ درصد باشد، بودجه حدود ۱۹۰۰ همت می‌شود، یعنی عملکرد بودجه سال قبل مانند بودجه سال ۱۴۰۲ خواهد بود و افزایش ندارد که باعث کندی و توقف رشد اقتصادی خواهد شد. نباید نرخ‌ها افزایش پیدا کند و باید تورم تک‌رقمی‌شود.
نماینده شاهین‌شهر گفت: با افزایش مالیات شاهد گرانی در برخی از اقلام خواهیم بود. همان‌طور که افزایش مالیات در سال جاری برخی از قیمت‌ها را بالا برد. افزایش مالیات باعث توقف تولید، افزایش بیکاری و کاهش دستمزدها می‌شود. در این لایحه توده‌های کف جامعه دیده نشده است. در این لایحه صرفاً افراد حقوق‌بگیر در نظر گرفته‌شده است. بازنشسته‌ای که هرماه 7 میلیون تومان یا کارمندی که 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و باید 4 میلیون تومان اجاره خانه بدهند در این لایحه نادیده گرفته‌شده است. با این بودجه رشد اقتصادی 8 درصد محقق نخواهد شد بلکه باعث ایجاد فاصله بین اغنیا و فقرا می‌شود. در این بودجه پیش‌بینی‌شده که ۳۲۰ همت اوراق فروخته‌شده است که این اوراق کشور را بدهکار می‌کند. از طرف دیگر جلوی اسراف‌ها و حقوق نجومی در این بودجه گرفته نشده است بلکه به آنها دامن زده است.

گرانی مسکن و خودرو
مجتبی رضا خواه نماینده تهران در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس به عنوان مخالف، گفت: ما وعده دادیم که می‌خواهیم در اقتصاد تغییر ایجاد کنیم و گفتیم تحریم‌ها نمی‌تواند اشکالات جدی در جامعه ایجاد کند. اما چند سال است که تورم در اقتصاد قیمت مسکن و خودرو و ... را افزایش داده است. مجلس برای واردات خودروهای نو و کارکرده قانون مصوب کرد اما دولت حتی در واردات خودروهای نو نیز موفق عمل نکرده است.

وام و چای دبش
فتح‌الله توسلی نماینده کبودرآهنگ گفت: چگونه شرکتی می‌تواند ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز بگیرد و چیزی وارد نکند و آن چیزی را که وارد کرده تطابق نداشته باشد! شرکت چای دبش چگونه توانسته از پالایه‌های گمرک، دستگاه‌های نظارتی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی بگذرد و تخلف صورت گیرد! چندین هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند! این در حالی است که مردم برای وام ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی ماه‌ها در صف هستند.
افزایش حقوق متناسب با تورم نیست
ولی اسماعیلی نماینده گرمی در مخالفت با بودجه، گفت: مالیات در سال ۱۴۰۲ ۷۵۰ همت بوده و در سال آینده، ۱۱۱۲ همت خواهد بود که معنای آن فشار بر مردم است. در سال آینده با توجه به رشد اخیری که در مصالح و دستمزدها داشتیم شاهد رشدی در حوزه عمرانی نخواهیم بود. افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده که درآمد آن ۶۰ همت است، تورم را افزایش خواهد داد. در خصوص حقوق با توجه به تورم ۴۵ درصدی افزایش ۱۸ و ۲۰ درصدی منطقی نیست.

کاهش قدرت خرید مردم
سید ناصر موسوی لارگانی ذاکر نماینده فلاورجان در مخالفت با لایحه بودجه گفت: دست مجلس برای تغییر اعداد و ارقام بودجه بازنیست و اگر تغییرات زیادی ایجاد شود به اختلاف می‌انجامد و اگر دولت دچار مشکل شود مسئولیت آن را قبول نمی‌کند. درآمدهای غیرواقعی در برابر هزینه‌های واقعی ایراد اساسی بودجه است. برخی از درآمدهای پیش‌بینی‌شده قابل تحقق نیست.
در این لایحه اثری از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان دیده نمی‌شود. قدرت خرید خانواده‌ها بر اساس این بودجه به نصف سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد. فروش هر بشکه نفت به نرخ ۶۵ دلار و صادرات روزانه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه غیرواقعی است.

تزریق فشار بر مردم
محسن زنگنه نماینده تربت‌حیدریه در مخالفت با لایحه بودجه گفت: دولت مکلف به کاهش بدهی‌های خود شده که این اتفاق در لایحه بودجه عملیاتی نشده است. دولت در دو سال گذشته تعداد ۲ میلیون مؤدی را به ۴ میلیون افزایش داده است. امسال در بحث هدفمندی یارانه‌ها کمبود داشتیم و فقط ۱۵۶ همت برای گندم پرداخت شد حالا دولت از کجا می‌خواهد یارانه نان، دارو، خرید گندم و موارد دیگر را پرداخت کند؟ دولت فقط ۱۵ درصد افزایش برای منابع هدفمندی دیده است. در لایحه برنامه مشخصی برای رشد اقتصادی ۸ درصد وجود ندارد. رأی دادن به این بودجه به معنای زیر پا گذاشتن برنامه هفتم توسط خود مجلس، تجویز ادامه فشار بر مردم، عدم پایبندی به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ادامه انفعال دولت در تأمین منابع جدید و رشد اقتصادی است.

افزایش یارانه نقدی به ۳ میلیون تومان
محمدباقری، عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه، گفت: در بخش منابع لایحه بیش‌ترین افزایش مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی با ۴۰ درصد رشد بوده و وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تا ۲۴ درصد کاهش‌یافته است که البته این موضوع بدون در نظر گرفتن منابع هدفمند سازی یارانه‌ها است. نماینده بناب افزود: باوجوداین همه فشاری که سال ۱۴۰۲ بر اصناف و تولید در خصوص اخذ مالیات و مالیات ستانی آمد، الآن دوباره دولت می‌خواهد مالیات‌ها را ۴۰ درصد افزایش دهد؛ یعنی اگر در سال ۱۴۰۲ کسی ۶۰ میلیون تومان مالیات داده بود، در سال آینده باید ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بپردازد. ممکن است دولت بگوید که پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دهیم اما باید متوجه باشیم که پایه‌های مالیاتی را مجلس تصویب کرده و باید مشخص شود که قرار است این رشد ۴۰ درصدی از کدام پایه‌های مالیاتی گرفته شود. ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه تعیین‌شده که مشخص نیست که این موضوع در کدام فصل‌ها دیده‌شده است. منابع و مصارف هدفمندی یارانه به صورت شفاف ارائه نشده است. این موضوع به معنای کسری بودجه، تعطیلی کارهای عمرانی و تورم است؛ لذا اگر می‌خواهیم به دهک‌های پایین جامعه یارانه بدهیم باید منابع و مصارف مشخص شود. اگر می‌خواهیم هدفمند یارانه بدهیم، با ۳۰۰ هزار تومان نمی‌شود؛ بلکه باید یارانه ۲ تا ۳ میلیون تومان تعیین شود.
برگرفته از جماران

نظر شما