شناسهٔ خبر: 64010209 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۴۰ درصد افزایش یافت و فروش این شرکت‌ها به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

صاحب‌خبر -

افزایش اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم امروز (سه‌شنبه) در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نواوران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بعد از دو سال تأسیس معاونت فناوری و نوآوری، امروز ۵۴ پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد ۲۹ پارک استانی، ۱۲ پارک دانشگاهی و سایر پارک دستگاهی هستند. همچنین بیش از ۱۲ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی آن‌ها را در پارک‌ها شاهد هستیم و بیش از ۱۱۳ هزار نفر در مجموعه پارک‌های علم و فناوری شاغل هستند که افزایش ۴۰ درصدی شاغلان و ۲۰ درصدی واحد‌های فناور را نشان می‌دهد. افزون بر این، فروش شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری سال گذشته ۱۳۵ همت بوده است.

محمدعلی نژاد اقدامات ویژه در ۲ سال گذشته این معاونت را برشمرد و افزایش تعداد واحد‌های فناور پارک‌ها و پردیس‌ها و گردش مالی را مرهون این سیاست‌ها دانست.

وی دو دغدغه جدی در حوزه فناوری را برشمرد و گفت: خلق فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان و درآمد‌های ناشی از آن در خلق فناوری دغدغه‌های ماست. یکی از سیاست‌های ما حمایت از پایان نامه‌های کاربردی است که می‌تواند هسته فناور را به خوبی با حضور استاد و دانشجو شکل دهد. برای سال اول ۱۰ درصد از پایان نامه‌ها را حمایت می‌کنیم، دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران در این طرح پیش‌رو بودند و این طرح پایلوت را به طرح ملی تبدیل می‌کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به حجم زیاد درخواست‌ها برای راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری گفت: خلق فناوری باید از خروجی پژوهش‌ها ناشی شود.

محمدعلی نژاد ادامه داد: هدف ما سوق دادن مجموعه تیم‌های دانشجویی شامل انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های دانشجویی به کار‌های فناورانه است تا این افراد را به تیم‌هایی در حوزه فناوری تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر توسعه واحد‌های فناور در حوزه علوم انسانی و اسلامی و صنایع نرم گفت: دبیرخانه ملی در مورد فناوری‌های علوم انسانی و اسلامی را اخیراً راه‌اندازی کردیم. مسئله این است که شرکت‌های این حوزه در کل ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور را تشکیل می‌دهند و در حوزه صنایع خلاق و نرم نسبت به استاندار‌های بین‌المللی کمتر است. اما در دنیا تعداد شرکت‌های کاربردی با علوم انسانی برابر است.

افزایش اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: به همین منظور تور فناوری را به زودی در تهران و قم با حضور دانشجویان علوم انسانی برگزار می‌کنیم تا دانشجو‌ها بدانند دراین حوزه هم می‌توان شرکت‌های فناور را تاسیس کرد و کارآفرینی باید توسط خود آن‌ها اتفاق افتد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تأکید بر خلق ثروت از پژوهش گفت: ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان که آئین‌نامه آن به زودی اعلام می‌شود، بر مالکیت فکری پژوهش و فناوری به عنوان دانشگاه‌ها مهم‌ترین خروجی دانشگاه‌ها تأکید دارد. امروز صندوق‌های پژوهشی و فناوری این مالکیت فکری را می‌پذیرند، ولی بانک‌ها هم باید بپذیرند. کارگزاری‌های مشخصی تشکیل می‌شود تا به دانشگاه در این زمینه کمک کند و وظیفه ارائه خدمات را برای هر دانشگاه داشته باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جریان اقتصاد نوین یا «جان» گفت: تعاملات صنعت را با بخش پژوهش و فناوری با تأسیس سامانه جان افزایش می‌دهیم تا رویش شرکت‌های فناور بر اساس آن نیازمندی‌ها باشد و از ترکیب و سنتز بین شرکت‌های مختلف نیاز‌ها را رفع کنیم.

نظر شما