شناسهٔ خبر: 63995042 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

شناسایی 130 هزار میلیارد تومان املاک مازاد دولتی

صاحب‌خبر -
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که مجموع فروش اموال غیردولتی از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال گذشته چهار هزار و 900 میلیارد تومان در راستای سیاست مولدسازی بوده است، گفت: ارزش املاک مازاد شناسایی‌شده دولتی حدود 130 هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی، «مالک رحمتی» در نهمین نشست شورای اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اولویت سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: اولویت اول ما واگذاری اموال و بنگاه‌های دولتی در بازار سرمایه است.
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید به این که مردمی‌سازی اقتصاد به معنای گره زدن معیشت مردم به تولید و سودآوری بنگاه‌ها است، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که سهامداری جایگزین خرید طلا، مسکن و... شود. در این صورت به اقتصاد کشور، کنترل تورم و بهبود تامین مالی و سودآوری بنگاه‌ها کمک کرده‌ایم.
وی در رابطه با فروش اموال غیردولتی گفت: مجموع فروش اموال غیردولتی از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱ برابر با چهارهزار و 900 میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ (هشت ماه نخست سال) حدود چهار هزار میلیارد تومان در راستای سیاست مولدسازی بوده است.
رحمتی با بیان این که منابع حاصل از مولدسازی صرف امور جاری کشور نمی‌شود، تصریح کرد: بورس کالا نیاز به تقویت بیشتر دارد و عرضه اموال دولت در بورس مسیر درستی است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ارزش املاک مازاد شناسایی شده دولتی نیز توضیح داد: ارزش این املاک حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که مولدسازی اموال مازاد دولت دارای هفت روش اجرائی است، گفت: یکی از این روش‌ها واگذاری است. ماهانه به طور متوسط 80 ملک جدید در راستای مولدسازی شناسایی و 30 مورد از آنها قیمت‌گذاری می‌شود و در فرآیند عرضه قرار می‌گیرد. با این حال چسبندگی به دارایی‌ها در دستگاه‌ها نیز بالاست.
رحمتی با بیان اینکه مولدسازی امری مغفول مانده در دولت‌های قبلی بوده که دولت سیزدهم آن را اجرائی کرد، افزود: دستگاه‌های مختلف باید سازمان خصوصی‌سازی را در امر مولدسازی یاری کنند.
وی واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی در قالب عرضه سهام آن‌ها در بازار سرمایه را از اقدامات مردمی‌سازی اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: ماهیت اصل ۴۴ قانون اساسی با محوریت اقتصاد مردمی مصوب شده است. بنابراین در واگذاری‌ها اولویت ما استفاده از ابزارهای بازار سرمایه است.
رحمتی به شرح فرآیند مولدسازی پرداخت و تشریح کرد: استفاده بهینه از دارایی‌های مازاد دولت به نفع پروژه‌های نیمه‌تمام را در قالب بسته‌های رونق به کارگروه‌های استانی مولدسازی پیشنهاد دادیم تا شاخصه‌های توسعه عمرانی در کشور بهبود یابد.

 

نظر شما