شناسهٔ خبر: 63994934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه تویوتا تاندرا و تویوتا تاکوما؛ تفاوت پیکاپ های غول پیکر ژاپنی در چیست؟

صاحب‌خبر -

تویوتا دو خودروی پیکاپ فوق‌العاده تاندرا (Tundra) و تاکوما (Tacoma) را در بازارهای مختلف عرضه می‌کند. آیا تفاوت‌های این دو وانت جذاب تویوتا را می‌دانید؟

اگر در حال حاضر قصد انتخاب یک خودروی پیکاپ صفر کیلومتر از تویوتا را داشته باشید، گزینه‌های پیش روی شما در بسیاری بازارهای جهان تاندرا و تاکوما خواهند بود. هر دوی این اتومبیل‌ها محصولاتی مطمئن و محبوب هستند. با این وجود هریک در دسته‌های مختلفی قرار گرفته و سطح عملکردی خاصی را ارائه می‌کنند. بر این اساس، انتخاب هریک از آن‌ها بسته به میزان توانی است که از خودروی پیکاپ خود انتظار دارید.

طی سال‌های گذشته خودروهای پیکاپ تویوتا تاکوما و تاندرا که در اساس، محصولاتی مشترک به شمار می‌روند، دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. امروز البته تفاوت این دو وانت به اندازه‌ای شده که جایگزینی یکی از آن‌ها با دیگری عملا امکان‌پذیر نیست. به‌طور ساده، تاکوما وانتی کوچک است و تاندرا یک پیکاپ بزرگ به شمار می‌رود. بنابراین اگر به یک پیکاپ ارزان قیمت و مطمئن نیاز دارید، باید Tacoma را برگزینید. اما اگر دنبال غرش بیشتر یا حمل بار سنگین‌تر با خودروی وانت خود باشید، Tundra انتخاب شما خواهد بود.

پیش‌تر، علاقمندان به خودروهای تویوتا، انتخاب هایلوکس یا تاندرا را پیش رو داشتند. با این وجود، هایلوکس دیگر در بسیاری مناطق دنیا تولید نمی‌شود و خط تولید آن با تاکوما جایگزین شده است. بنابراین انتخاب اصلی بین وانت‌های ژاپنی مدرن Tundra و Tacoma هستند. طراحی جمع و جورتر و سبک‌تر تاکوما در مقایسه با تاندرا، مانورپذیری بهتری را برای آن به ارمغان می‌آورد و قابلیت‌های آفرودی بهتری به آن اعطا می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه تویوتا هایلوکس و تویوتا تاکوما؛ تفاوت در چیست؟

در ادامه این متن ضمن معرفی هر دو خودروی تویوتا تاکوما و تاندرا به مقایسه این دو پیکاپ پرداخته و مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مشخصات فنی تویوتا تاکوما

خودرو Toyota Tacoma خودرو Toyota Tacoma

تویوتا در سال 1995 مدل تاکوما را جایگزین هایلوکس در آمریکا و برخی بازارهای دیگر دنیا کرد. نسل نخست Tacoma یک پیکاپ فشرده به شمار می‌رفت که به یک موتور خطی چهار سیلندر مجهز بود و وزنی حدود 1.3 تن و طولی 4.32 متری داشت.

امروز اما تاکوما نسبت به قبل بزرگتر و سنگین‌تر شده و به‌عنوان یک خودروی پیکاپ سایز متوسط شناخته می‌شود. مدل 2023 این وانت از یک موتور چهار سیلندر 2.7 لیتری DOHC بهره می‌برد که در دور موتور 5200 دور بر دقیقه، توان 159 اسب بخار تولید می‌کند. همچنین تریم‌های قدرتمندتر و گران‌تر این اتومبیل نیز مجهز به یک موتور 3.5 لیتری V6 با قدرت 278 اسب بخار روانه بازار می‌شوند. این خودرو همچنین در مدل‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده است.

به این ترتیب می‌توان با خرید یک تاکومای خوش‌قیمت و سبک، وانتی آبرومند با مصرف انرژی مناسب را خریداری کرد و برای کشیدن یک کمپر یا هر وسیله دیگر از آن استفاده کرد. آن‌چه تاکوما را به محصولی بسیار محبوب تبدیل کرده دوام فوق‌العاده و عرضه آن در تریم‌های مختلف است که هرکس می‌تواند بسته به نیاز خود، گزینه مورد نظرش را پیدا کند!

تفاوت مشخصات تویوتا تاندرا با تاکوما چیست؟

تویوتا تاندرا تاکوما تویوتا تاندرا تاکوما

تویوتا به‌خوبی می‌دانست که تاکوما برای بسیاری بازارهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، بیش از حد ضعیف است! از این رو نیاز به محصولی قدرتمند و گردن‌کلفت داشت که در برابر هیولاهایی مثل فورد اف 150 قد علم کند. به همین جهت در سال 1998 این کمپانی پیکاپ T150 را رونمایی کرد که پس از چندین نسل به «تاندرا» تغییر نام داد. تاندرا در ابتدا یک وانت فول سایز V8 بود که وزنی 1.815 تن و طولی 5 متری داشت.

امروز اما مدل پایه تویوتا توندرا از یک موتور 3.5 لیتری V6 با قدرت 358 اسب بخار بهره می‌برد. جالب اینجاست که حتی در تریم‌های قدرتمندتر تاندرا نیز شاهد استفاده از موتور V8 نیستیم؛ چرا که تویوتا تصمیم گرفته در این تریم‌ها از یک موتور هیبریدی متشکل از پیشرانه بنزینی V6 توربو دوبل در کنار یک موتور الکتریکی استفاده کند. البته تمامی ابعاد و وزن نسل 2023 تاندرا در مقایسه با قبل افزایش چشمگیری یافته‌اند تا مشخصات آن بیش از پیش به Ford F-150 نزدیک شود.

بنابراین اگر دنبال یک جایگزین ژاپنی برای اف 150 شگفت‌انگیز فورد باشید، تویوتا تاندرا گزینه انتخابی شما خواهد بود.

قابلیت حمل بار و یدک کشی این دو تویوتا چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد؟

تفاوت Tacoma و Tundra تفاوت Tacoma و Tundra

با وجود اینکه وانت‌ها اتومبیل‌هایی فوق‌العاده سازگار هستند و کاربری‌های متعددی دارند، اما کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بدون نیاز به حمل بار یا یدک کشی اقدام به خرید پیکاپ کند! بنابراین انتخاب یکی از دو خودروی تویوتا تاکوما یا تاندرا، بیش از هر چیز به سنگینی باری که قصد حملش را دارید بستگی دارد.

مدل 2023 تاکوما قادر به یدک کشی بارهایی تا سقف 3.1 تن است. بنابراین قایق‌های کوچک، کمپرهای متوسط یا جت اسکی‌ها از جمله بارهایی هستند که با Tacoma می‌تواند حمل کنید. علاوه بر این، قسمت پشت این خودرو نیز معمولا بین 1.5 تا 2 متر طول داشته و برای حمل وسایل منزل و امثال آن مناسب ارزیابی می‌شود. البته حداکثر توانایی حمل بار این خودرو 750 کیلوگرم است.

از سوی دیگر، تاندرا قادر است وسایل چرخ‌داری با وزن حدود 5.5 تن را نیز دنبال خود بکشد! به این ترتیب اگر تاندرا انتخاب شما باشد، می‌توانید خودروها و تریلرهای سنگین یا قایق‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تری را بکشید. به بیان دیگر اگر قصد نداشته باشید به کمک تاندرا یک تراکتور یا واگن قطار را بکسل کنید، این پیکاپ از پس سایر نیازهای شما برخواهد آمد. از سوی دیگر، محفظه حمل بار این وانت نیز حدود 2.5 متر طول داشته و گنجایش بسیار بیشتری در مقایسه با تاکوما دارد.

البته اتفاق عجیب در خصوص تاندرا ظرفیت حمل بار 880 کیلوگرمی آن است که تنها 130 کیلوگرم بیشتر از تاکوماست. بنابراین اگر به‌جای یدک کشی، دنبال یک وانت برای حمل بار می‌گردید، تاکوما محصول بسیار مناسب‌تری است. البته این اطلاعات صرفا برای مدل‌های 2023 از خودروهای گفته شده مطرح شده و برای مدل‌های مختلف این خودروها می‌توانند متفاوت باشند.

همچنین بخوانید:

بهترین پیکاپ سال ۲۰۲۳ از نگاه موتورترند

کدام تویوتا برای رانندگی آفرود مناسب‌تر است؟

تویوتا تاندرا تاکوما تویوتا تاندرا تاکوما

اگر قرار باشد یکی از دو خودروی تویوتا تاکوما و تاندرا را برای آفرود خریداری کنیم، بهترین تجربه توسط تریم TRD Off-Road تاکوما ارائه می‌شود! این تریم تاکوما هم از قدرت کافی موتور برای در نوردیدن جاده‌های سنگلاخی برخوردار است و هم ابعاد جمع و جورتری دارد تا فرمان‌پذیری و قابلیت مانور بهتری در پیچ و خم‌های جاده‌های آفرودی داشته باشد. بر همین اساس، تاکوما را می‌توان حتی یکی از مناسب‌ترین خودروهای بازار برای آفرود دانست.

با این حال باید در نظر داشته باشید که تریم تی آر دی آفرود تاکوما قیمتی حدود 35 تا 40 هزار دلار خواهد داشت که می‌توانید با آن مدل پایه تاندرا را هم خریداری کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم تنها در صورتی این تریم تاکوما را خریداری کنید که واقعا قصد آفرود حرفه‌ای داشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت خود را از خرید یک وانت گردن کلفت که تقریبا می‌تواند هرچیزی را بکسل کند و حتی قابلیت‌های آفرودی ابتدایی را نیز ارائه کند محروم خواهید کرد!

البته خرید تریم‌های ارزان‌تر و کم‌امکانات‌تر تاکوما نیز در این شرایط امکان‌پذیر است. با این وجود طبیعتا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری که تویوتا در TRD Off-Road گنجانده بی‌بهره خواهید شد. به‌عنوان مثال، تنها تریم‌های تی آر دی آفرود و تی آر دی پرو از سیستم تعلیق مخصوص آفرود و شوک‌های بیلشتاین بهره‌مند هستند. این دو تریم همچنین تنها مدل‌های مجهز به قابلیت MTS و CRAWL هستند که در ارائه حس قدرت و لذت در رانندگی آفرود بسیار تاثیرگذار ظاهر می‌شوند.

البته تویوتا تاندرا هم کاملا از پس جاده‌های آفرودی برآمده و می‌تواند رانندگی لذت‌بخشی را در این جاده‌ها برای‌تان به ارمغان بیاورد. البته به شرطی که تریم TRD Pro آن که قیمتی 70 هزار دلاری دارد را خریداری کنید!

راحتی رانندگی، امکانات و مصرف سوخت

امکانات Tundra امکانات Tundra

تویوتا تاندرا در مقایسه با تاکوما خودروی بزرگتری است و این ابعاد بزرگتر طبیعتا در کابین هم قابل مشاهده است. کابین مدل Tundra جادارتری و مرتفع‌تر بوده و نشستن در آن راحت‌تر است. علاوه بر این، تمامی تریم‌های این خودروی از صندلی‌های چرمی با قابلیت خنک‌کنندگی و گرم‌کن بهره‌مند هستند. همچنین برخی تریم‌های این خودرو نیز از قابلیت‌های لوکس‌تری برخوردارند که آن را به سطح قیمتی بالاتری ارتقا می‌دهند.

از سوی دیگر، تاکوما اما تنها در تریم‌های Limited و TRD Pro از صندلی‌های چرمی بهره می‌برد که هردوی آن‌ها هم‌قیمت تاندرا به شمار رفته و محصولاتی گران‌قیمت هستند. بنابراین از نظر امکانات رفاهی در مدل‌های پایه، تاندرا وضعیت بسیار مناسب‌تری دارد.

در عین حال شاید بزرگترین مشکل مدل تاندرا اندازه بیش از حد بزرگ آن باشد که جا دادن آن در اکثر پارکینگ‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد. همچنین رانندگی با آن در خیابان‌های پرترافیک و کوچه‌های باریک شهر هم چالش دیگری است که پیش روی خریداران آن قرار خواهد داشت.

در بخش مصرف سوخت، بدون در نظر گرفتن مدل‌های هیبریدی، Tacoma وضعیت بسیار بهتری دارد. به‌عنوان مثال، مدل تک دیفرانسیل تاکوما 2017 با موتور چهار سیلندر 2.7 لیتری مصرف سوخت ترکیبی 11 لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه می‌کند؛ در حالیکه مدل تک دیفرانسیل سال 2017 تاندرا با موتور هشت سیلندر 4.6 لیتری خود مصرف 14.7 لیتری در هر صد کیلومتر ارائه می‌کند.

با در نظر گرفتن مدل‌های مدرن این دو پیکاپ، اوضاع رقابت آن‌ها به دلیل استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی تغییر فراوانی می‌کند. به‌عنوان مثال مدل 2023 توندرا که از موتوری 3.4 لیتری و 6 سیلندر بهره می‌برد، مصرف 10.7 لیتری دارد و بهینه‌ترین مدل تاکوما با موتوری چهار سیلندر و 2.7 لیتری مصرف 11.2 لیتری به ازای هر صد کیلومتر را ثبت کرده است.

جمع بندی؛ کدام یک از دو خودرو Tacoma یا Tundra وانت بهتری است؟

تویوتا تاندرا تاکوما تویوتا تاندرا تاکوما

جمع‌بندی بحث این متن در خصوص مقایسه دو پیکاپ تاکوما و تاندرا این است که تریم پایه Tundra برای یدک‌کشی مناسب‌تر است و تریم TRD Off-Road آن مناسب‌ترین گزینه برای علاقمندان به آفرود است.

البته تویوتا تاکوما محصول ضعیفی برای یدک کشی نیست؛ اما بهترین نوع استفاده از آن در سفرهای دسته‌جمعی و حمل بار سبک است. زمانی که تعداد مسافران افزایش یافته یا وزن بار بالاتر می‌رود، قدرت، راحتی و فضای بزرگتر تاندرا بیشتر به چشم خواهد آمد. همچنین مصرف سوخت پایین‌تر این خودرو به‌واسطه استفاده از پیشرانه هیبریدی نیز دلیل دیگری برای خرید مدل‌های جدیدتر آن به شمار می‌رود.

Tundra همچنین قابلیت‌های جذابی هم برای یدک‌کشی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال تویوتا حسگرهایی را در این خودرو تعبیه کرده که وضعیت فیزیکی تریلر متصل به پیکاپ را پایش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که بار همیشه در مسیری مستقیم در حرکت است. علاوه بر این، پایشگر سمعی و بصری نقطه کور نیز دیگر قابلیت جذاب این خودرو به شمار می‌رود که برای بیرون آمدن از پارک یا کارهای مشابه در رانندگی فوق‌العاده مفید است. به این ترتیب، تاندرا با وجود قیمت بالاتری که دارد، برای مصارفی نظیر حمل بار بسیار مناسب‌تر است.

نظر شما