شناسهٔ خبر: 63978450 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صادرات حصیرهای سنتی سیستان به کشورهای حوزه خلیج فارس

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: حصیرهای سنتی که توسط بومیان منطقه سیستان بافته می‌شود به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمدهادی طهرانی مقدم اظهار داشت: حصیربافی یکی از صنایع دستی اصیل مردم منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان است که از دیرباز به این هنر مشغول بوده‌اند و اشتغال‌زایی خوبی نیز برای مردم داشته، اما طی سال‌های اخیر خشکسالی منطقه و خشکی تالاب هامون، فعالان این حوزه را با چالش مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: علیرغم مشکلات موجود باز هم حصیربافی‌هایی که هنر دست مردم سیستان است و به زبان محلی به آن "خولک" گفته می‌شود در حال حاضر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و مشتریان خاص خود را نیز دارد و از آن برای تزیین درب و پنجره ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود که زیبایی چشم‌نوازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این هنر بیشتر در روستاهای نزدیک به دریاچه و تالاب هامون و کوه خواجه رونق داشته و نمونه بارزی از کار گروهی و خانوادگی است و تلاش می‌کنیم تا حمایت‌های لازم از فعالان این عرصه انجام شود.

یکی از کارآفرینان حصیرباف منطقه سیستان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: از طریق حصیربافی علاوه بر تامین مخارج خانواده خود، زمینه اشتغال برای 40 نفر دیگه را فراهم کرده‌ام که امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند.

حبیب صیاد که ساکن روستای «فقیرلشکری» از توابع شهرستان نیمروز است، افزود: برای این کار ابتدا لوخ یا خولک را از دریاچه تهیه کرده و به همراه سایر وسایل مورد نیاز به بافندگان خانگی تحویل می‌دهیم و آنها در منزل اقدام به بافت می‌کنند.

وی گفت: پس از خشک شدن تالاب هامون به ناچار خولک‌های لازم را از شمال کشور تهیه می‌کنیم که باعث افزایش هزینه شده اما باز هم محصول تولیدی نهایی مشتری‌های داخلی و خارجی خود را دارد که نیاز است تا دستگاه‌های متولی ضمن حمایت لازم در این خصوص، برای بیمه فعالان حوزه نیز تدبیر کنند.

انتهای پیام/

نظر شما