شناسهٔ خبر: 63972512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

با حضور معاون وزیر اقتصاد، رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و مشاور وزیر اقتصاد؛

نشست خبری "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل"برگزار شد

نشست خبری برگزاری "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" با حضور دکتر روحانی معاون سیاست گذاری وزارت اقتصاد، دکتر مجاهدی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دکترنعمتی مشاور وزیر اقتصاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، بنا بر اطلاعات ارائه شده در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه ها در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" طی دو روز پیاپی 20 و 21 آذر ماه جاری در محل سالن اجلاس سران در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می شود. این همایش دارای هفت محور اصلاح ساختار نظام سیاست گذاری اقتصادی، اصلاح ساختار حکمرانی بر مبنای داده، اصلاح ساختار ها و رفع ناترازی ها در نظام مالی (بانک و ارز)، اصلاح ساختار ها و رفع ناترازی ها در نظام مالیاتی- رفاهی، اصلاح ساختار ها و رفع ناترازی ها در نظام بودجه ریزی، اصلاح حکمرانی و رفع ناترازی ها در حوزه انرژی و جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین الملل خواهد بود.

بنا براین گزارش، "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" در روز نخست برگزاری، میزبان رئیس جمهور و در معیت وی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کنار وزیر اقتصاد خواهد بود و در ادامه، شاهد برگزاری سه نشست تخصصی با حضور ترکیبی از اساتید با تجربه دانشگاه و نخبگان جوان در کنار برخی سیاستگذاران دستگاه های اجرایی خواهیم بود.

در روز دوم این همایش که با حضور رئیس قوه مقننه برگزار می شود، علاوه بر برگزاری چهار نشست تخصصی، شاهد ارائه جمع بندی نشست های برگزار شده در همایش توسط دبیر اجرایی و برگزاری میزگردی در همین ارتباط با حضور رؤسای پنل های برگزار شده طی دو روز خواهیم بود.

گفتنی است، این همایش با بیش از یکسال پیگیری مداوم و برگزاری بیش از 40 پیش نشست تخصصی به همت معاونت سیاست گذاری وزارت اقتصاد، پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی و مؤسسه همایش سازان امروز برگزار می شود.

این گزارش حاکی است، "سیدعلی روحانی" معاون سیاست گذاری وزارت اقتصاد طی سخنانی در این نشست خبری اظهار داشت: "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" در ابتدای سال سوم دولت سیزدهم نه از باب ارائه رویکرد های مختلف برای تصمیم گیری اقتصادی، بلکه با هدف به گفتگو گذاشتن رویکرد های مختلف، مروری بر عملکرد گذشته دولت مستقر و دولت های قبل در ارتباط با محور های همایش و ترسیم برنامه های مد نظر دولت برای آینده برگزار می شود.

وی گفت: با تدابیر اتخاذ شده، تصمیم بر این است که این همایش را به بستری برای گفتگوی نخبگانی در مورد مسائل و مشکلات ریشه ای ناترازی های اقتصاد کشور تبدیل کنیم و امیدواریم بتوانیم این فضا را برای سالهای آتی هم داشته باشیم، چون این فضای گفتگو به اصلاح تصمیم سازی های دولت کمک می کند.

روحانی با بیان اینکه معتقدیم، گفتگو در فضای رسانه ای، در خیلی مواقع، سازنده نیست، افزود: طبیعتا گفتگو در یک فضای علمی و کم حاشیه می تواند به اصلاح تصمیمات کمک کند.

معاون سیاست گذاری وزارت اقتصاد با بیان اینکه ما با ناترازی های مزمنی در اقتصاد کشور مواجه هستیم، عنوان کرد: ریشه های این ناترازی ها به دهه های قبل برمیگردد و مثلا وقتی صحبت از ناترازی صندوق های بازنشستگی می کنیم، ریشه در بسیاری از تصمیماتی دارد که در بیش از سی سال قبل گرفته شده است.

روحانی ناترازی حوزه انرژی را بعنوان یکی دیگر از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور معرفی کرد که به گفته وی، یکی از ریشه های اصلی سایر ناترازی های اقتصاد هم محسوب می شود.

وی افزود: ریشه ناترازی در حوزه انرژی به مجموعه ای ازتصمیم گیری هایی برمیگردد که با انواع و اقسام ملاحظات حمایتی و رفاهی در دهه های مختلف در اقتصاد کشور اتخاذ شده است.

معاون سیاست گذاری وزارت اقتصاد با تشریح هفت محور "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" برای خبرنگاران، به منظور گفتگوی نخبگانی در مورد ریشه ناترازی های اقتصاد کشور متذکر شد: این گفتگو ها به منظور برای انتخاب مسیر سیاست گذاری دولت انجام نمی شود، چون بهر حال در سال سوم دولت، مسیر ها انتخاب شده اند؛ بلکه گفتگویی برای تبیین مسیر انتخاب شده و برای تکمیل مسیر پیش رو است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص رفع ناترازی ها در نظام بانکی و ارز و احتمال اتخاذ سیاست تک نرخی توسط دولت، سیاست مورد اتفاق دولت این است که مرجعیت نظام ارزی باید به مرکز مبادله طلا و ارز بانک مرکزی انتقال پیدا کند به شکلی که همه نیاز های مشروع کشور برای ارز، از طریق این مرکز تأمین شود.

این گزارش حاکی است، "محمد نعمتی" مشاور وزیر اقتصاد نیز در سخنانی در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: شعار جدی ما در وزارت اقتصاد در مدت دو سالی که از استقرار دولت سیزدهم می گذرد، این است که، وزارت اقتصاد، در کنار پیگیری مسائل و موضوعات حوزه معیشت و سیاست گذاری اقتصادی، بنوعی باید وزارت "دانش حکمرانی" و "دانش اقتصاد" هم باشد.

وی گفت: بیش از تلاش در حوزه سیاست گذاری، آنچه ما به آن نیاز داریم، کیفیت سیاست گذاری ها و اجماع نخبگانی در کشور است.نعمتی افزود: اگر سیاست های اقتصادی کشور، دانش بنیان و حاصل اجماع نباشد، بعید بنظر میرسد بتوانیم مسیر گذشته را تغییر دهیم.مشاور وزیر اقتصاد با تعبیر دهه 90 شمسی به دهه از دست رفته، گفت: با همین نگاه، مجموعه ای از گفتگو ها، نشست ها و ارتباطات با دانشگاه های مختلف سراسر کشور، طی این دو سال در معاونت سیاست گذاری و پژوهشکده امور اقتصادی پیگیری و قراردادهای پژوهشی بسته شد.

نعمتی با بیان اینکه مسائل اقتصاد ایران خیلی پیچیده است، اظهار داشت: ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با مسایل اقتصادی در هم تنیده است.

وی گفت: از همین منظر، مسئله تولید و نظام اقتصادی کشور که وضعیت خوبی طی این سالها ندارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید در مسیر هایی که تا کنون پیموده ایم تجدید نظر کنیم.نعمتی با بیان اینکه نتایج تجربیات مختلف چند دهه گذشته، روی میز سیاست گذار است، اظهار داشت: "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" در صدد ارتقای سیاست گذاری اقتصادی است.

مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد: در فضای اقتصاد سیاسی بین الملل، طی سال های گذشته، یک نقش برای اقتصاد ایران تعریف شده که همان تأمین منابع طبیعی خام برای کشور های تولید کننده و تبدیل آن به بازار کالای وارداتی است. وی افزود: ایفای این نقش در فضای اقتصاد بین الملل و این اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، ساختار های اقتصاد مختص به خودش را در پنجاه سال اخیر تحکیم کرده و بعبارتی مانع رشد فضای تولید دانش بنیان شده است.

نعمتی گفت گفت: ایده "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" این است که اقتصاد ایران نیاز دارد در مرحله اول یک جانمایی در عرصه بین الملل برای خودش داشته باشد.

این موضوعی است که باید به بحث گذاشته شود و گفتگوی نخبگانی، پیرامون آن شکل گیرد.در این گزارش می خوانیم: "محمدمهدی مجاهدی مؤخر" رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دبیر "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" نیز طی سخنانی در ادامه این نشست خبری، به تشریح اقدامات انجام شده و زمینه های شکل گیری این همایش پرداخت.

وی گفت: در راستای برگزاری این همایش از یک سال قبل، مسئله شناسی اقتصاد کشور را در قالب برگزاری بیش از 40 پیش نشست و با حضور بیش از 200 استاد دانشگاه، صاحب نظر اقتصادی و کارشناسان خبره حوزه سیاست گذاری کشور انجام دادیم.مجاهدی تعداد مقالات رسیده به "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" را نزدیک به 100 مقاله اعلام کرد که تعداد 35 عنوان آن پذیرفته شده است.

دبیر "همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختار ها، رفع ناترازی ها و نقش آفرینی در عرصه بین الملل" عنوان داشت: در نتیجه مجموعه جلسات برگزار شده و مقالات بررسی شده در یک سال گذشته، ما به چند موضوع اصلی مسئله شناسی اقتصاد ایران رسیدیم که در قالب هفت محور همایش خود را نشان داده اند.

نظر شما