شناسهٔ خبر: 63946483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا و رژیم صهیونیستی بازندگان اصلی جنگ در نوار غزه هستند

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در لندن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در کانال خود در یوتیوب گفت: هر چقدر که جنگ طولانی شود، خسارت‌های روانی و نظامی اسرائیل هم افزایش می‌یابد. برادران شما در نوار غزه واقعا مقاومت بسیار سرسختانه‌ای می‌کنند و آمریکا هم که در این جنگ گرفتار شده و شریک اصلی این جنایت‌ها است، خسارت می‌بیند. خسارت‌های آمریکا بزرگ است. اسرائیلی‌ها می‌گویند ما بر نوار غزه تسلط یافتیم و نیرو‌های ما در نوار غزه هستند. این موشک‌ها از کجا شلیک می‌شود؟ امروز دو بار تل آویو را با موشک هدف قرار دادند و برخی شهرک نشینان در تل آویو زخمی شدند و برخی مناطق دچار آتش سوزی شد. یک فرودگاه هم تعطیل شد. چگونه اسرائیلی‌ها می‌گویند ما تسلط یافتیم و پیروز شدیم؟ من عبدالباری عطوان این سخن را نمی‌گویم، تحلیلگر نظامی روزنامه (صهیونیستی) یدیعوت احارونوت اعلام کرد اسرائیل دو ماه پس از بمباران غزه و اشغال آن هنوز یک موفقیت راهبردی هم به دست نیاورده است. شاید آن‌ها در برخی تاکتیک‌ها پیروز شدند,، اما هیچ یک از اهدافی که به سبب آن وارد جنگ شدند، محقق نیافته است.

<div id="video-display-embed-code_10534618"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4084218/10534618?width=600&height=350"></script></div>

 
آن‌ها می‌خواهند جنبش حماس را تضعیف کنند و می‌خواهند این جنبش را نابود کنند,، اما به هیچ عنوان نتوانستند. جنبش حماس، وجود دارد، جنبش جهاد اسلامی وجود دارد و اسرا هم زیر زمین وجود دارند. آن‌ها (اسرائیلی ها) بیشتر از جنبش حماس که زمانی می‌گفتند، اسرا را به قتل می‌رساند، برای اسرا خطرناک شده اند. یکی از اسرای اسرائیلی گفت من از بمباران اسرائیل خیلی بیشتر از جنبش حماس، ترس جان خود را داشتم,، چون آن‌ها با خوبی و انساندوستانه با ما تعامل کردند. این نشانه چیست؟ این نشان می‌دهد که دشمن دستپاچه شده است و نمی‌تواند. همچنین نشان می‌دهد دشمن قدرت ندارد و شکست خورده است. اگر شما بر نوار غزه و شمال آن تسلط یافته اید، پس چطور نمی‌دانید این موشک‌ها از شمال نوار غزه یا جنوب و یا مرکز آن شلیک می‌شوند؟ این همه قدرت و دستگاه‌های جاسوسی و ماهواره شکست آشکاری خورده اند. آن‌ها یگان زمینی اسرائیلی برای آزادسازی اسرا اعزام کردند. چون اطلاعاتی به دست آوردند که اسرایی وجود دارند. چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها در تله جنبش حماس گرفتار شدند و حماس با قدرت برخورد کرد. آن‌ها شماری هواپیما هم برای حمایت از این یگان اعزام کردند تا بتوانند فرار کنند و کشته شدگان اسرائیلی را بیرون آورند. این نشان می‌دهد که مقاومت نه فقط قدرتمند و شجاع است، بلکه نشان می‌دهد مقاومت از فناوری پیشرفته و برنامه ریزی درست برخوردار است.
سه رهبر مهم جنبش حماس در نوار غزه هنوز حضور دارند و با سرسختی این نبرد را با برنامه ریزی عالی اداره می‌کنند. این سه نفر چه کسانی هستند؟ یکی از آن‌ها یحیی السنوار، ابو ابراهیم رهبر حماس در نوار غزه است و دیگری مروان عیسی، بازوی راست السنوار و نفر سوم محمد الضیف بازوی چپ او و رئیس گردان‌های القسام است که مجهز کردن این گردان با سلاح و ساختار و عملیات آن را مهندسی کرد. این نشان می‌دهد همه اظهارات آمریکا و اسرائیل، محکوم به شکست است و هر اندازه که مدت جنگ طولانی شود، خسارت‌ها و زیان‌ها هم افزایش می‌یابد. خسارت‌های روحی و روانی برای من اهمیت بیشتری دارد. این به معنای آن است که همه ارکان اسرائیل از قدرت بازدارندگی و امنیت گرفته تا ثبات و اقتصاد دچار فروپاشی شده است. این تحول بسیار مهم است. مقاومت (در غزه) تا به این لحظه، اصلا چیز عادی نیست. اسرائیل اکنون، عقل و برتری (نظامی) خود را از دست داده است و نمی‌تواند برنامه ریزی کند. به خدا قسم، عیب و عار است که اسرا و افراد غیرنظامی را می‌آورند و لباس از تن آن‌ها بیرون می‌کنند و با لباس زیر اسرا را مقابل دوربین‌ها نمایش می‌دهند. آیا دولت محترمی وجود دارد که چنین کاری کند؟ کشور‌های محترم هرگز چنین کاری نمی‌کنند و این نشانه شکست است. آن‌ها مسجد العمری را که مسجدی تاریخی در نوار غزه است، بمباران کردند. پیش از آن هم کلیسای تاریخی کاتولیک‌ها را با صد‌ها سال قدمت در نوار غزه بمباران کردند. آیا این رفتار‌ها منطقی است؟ سران اسرائیل، افراد بیماری هستند. آن‌ها بیمار روانی و بیمار اخلاقی هستند و از نظر عقلی مشکل دارند.
۰۵:۳۸
موضوع دیگری که می‌خواهم درباره آن سخن بگویم، این است که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید ما تنها نماینده قانونی مردم فلسطین هستیم و ما مشروعیت فلسطینی را داریم و به نمایندگی از این ملت سخن می‌گوییم. از آن طرف محمود الهباش که مشاور ارشد محمود عباس است می‌گوید در همه دیدار‌های عباس و گفت و گو‌های تلفنی او با رهبران خارجی و اروپایی و در گفت و گو با برخی مسئولان آمریکایی همیشه تاکید کرده است که حماس، منبع و عامل تنش است و این جنبش مسئول رویداد‌های نوار غزه است. او می‌گوید، حماس باعث همه این مشکلات شده و در هیچ یک از عملیات نظامی خود، نماینده ملت فلسطین نیست. این که نماینده ملت فلسطین است، از اسرائیل دفاع و اقدامات آن را توجیه و گروه‌هایی را محکوم می‌کند که از نوار غزه و مردم آن دفاع می‌کنند و پیروزی‌های تاریخی و بی سابقه‌ای را در تاریخ هفتاد و پنج ساله دولت اسرائیل محقق می‌سازند. آن‌ها همه این پیروزی‌ها را نادیده می‌گیرند و همه دستاورد‌ها و اعتبار را به اسرائیل ارائه می‌کنند و از آن طرف، جنبش حماس را محکوم می‌کنند. این چگونه منطقی است؟ از آن بدتر این است که می‌گویند تشکیلات خودگردان فلسطین آماده اداره کردن نوار غزه است و نیرو‌های امنیتی این تشکیلات که شصت هزار نفر هستند آماده اند با هماهنگی امنیتی، امنیت را در نوار غزه برقرار و در آنجا حکومت کنند. چگونه چنین سخنی را می‌گویید و اسرائیل را توجیه می‌کنید و می‌خواهید بر فلسطینیان حکومت کنید؟ می‌خواهید بر مردمی که دست کم بیست هزار شهید تقدیم کردند و گفتند آن‌ها فدای فلسطین شدند، حکومت کنید؟ شما می‌خواهید بر نوار غزه به همان شیوه‌ای که بر کرانه باختری رود اردن حکومت کرده اید، حکومت کنید؟ آنجا فقط سرکوب، قتل، فساد، جاسوسی و مقابله با مقاومت است. اردوگاه جنین کنار شما است,، اما برای محافظت و حمایت از مردم آنجا هیچ اقدامی نکردید. در طولکرم، نابلس، الخلیل و هیچ جای دیگر در کرانه اقدام نکردید. چگونه می‌خواهید حکومت کنید؟ شما می‌توانید کرانه باختری رود اردن را اداره کنید؟ آیا از برپایی یک شهرک توانستید، جلوگیری کنید؟ آیا شما تاکنون از حمله به مردم فلسطین و اردوگاه‌های فلسطینی در کرانه باختری جلوگیری کرده اید؟ به خدا قسم این یک مصیبت است. به نظر من تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین باید ساقط شوند. تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش با ساختار کنونی خود به هیچ عنوان نماینده مردم فلسطین نیستند. کسی نماینده ملت فلسطین است که برای حفظ جان مردم فلسطین نبرد و از آن‌ها حمایت می‌کند. کسی نماینده مردم فلسطین است که با قدرت توافقنامه‌هایی را که امضا کرده است، بر حکومت اشغالگران تحمیل می‌کند.
مسئله دیگری که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، این است که رویداد‌های کنونی نوار غزه باعث تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه شده است. سفارت آمریکا در بغداد را در منطقه سبر هدف حمله قرار دادند. آمریکایی‌ها شما شش هزار میلیارد دلار در عراق زیان کردید تا عراق را به کشوری تبدیل کنند که طبق خواسته آمریکا حرکت کند. سفارت آمریکا را هدف قرار دادند و بیش از هفتاد و شش حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق انجام شد. خواستید عراق را مانند اسرائیل بکنید؟ ببینید، چه شد؟ به پایگاه‌های آمریکا در سوریه هم حمله شد و حملات بیشتری هم در راه است. این‌ها همه تنش است. سخن خود را با یمن به پایان می‌رسانم. مردم یمن مایه سربلندی هستند. ژنرال محمد ناصر القطیفی وزیر دفاع دولت صنعا گفت استفاده از دریای سرخ از خلیج العقبه در شمال تا باب المندب 

نظر شما