شناسهٔ خبر: 63935664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت،

حماس: وتوی آمریکا در شورای امنیت ضد بشری است

جنبش حماس وتوی آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت که خواهان برقراری آتش‌بس در غزه شده بود را غیر اخلاقی و ضد بشری دانست.

صاحب‌خبر -

جنبش حماس بامداد شنبه در واکنش به وتوی آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواهان برقراری آتش‌بس در غزه شده بود، آن را غیر اخلاقی و ضد بشری دانست.

به گزارش شبکه الجزیره، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)  با محکومیت وتوی آمریکا گفت: وتوی قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده مشارکت مستقیم آمریکا در کشتار ملت فلسطین است.

وی افزود: وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، یک اقدام غیراخلاقی و غیرانسانی است.جلوگیری واشنگتن از صدور قطعنامه به منظور توقف جنگ، مشارکت مستقیم آمریکا در کنار رژیم اشغالگر صهیونیستی در کشتار ملت فلسطین و ارتکاب جنایت‌های بیشتر در نسل کشی این ملت است.

 «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به ناکامی جامعه جهانی برای توقف نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه و برقراری آتش‌بس گفت: شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه توقف آتش‌بس در غزه، یک لکه ننگ [برای جامعه جهانی]است.

پزشکان بدون مرز نیز در واکنش به این اقدام آمریکا آن را غیر انسانی دانسته و اعلام کرد که آمریکا در این نسل کشی شریک و همدست است.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای در تارنمای این سازمان گفت: آمریکا بی‌اعتنایی سنگدلانه خود در قبال رنج غیرنظامیان را نشان داد. آمریکا به طرز بی‌شرمانه‌ای از وتوی خود استفاده تسلیحاتی کرد و اعتبار و توانایی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد. استفاده آمریکا از وتوی خود درباره این قطعنامه از لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: انفعال این شورا باعث ویرانی‌های گسترده در غزه و فاجعه انسانی شده است. یکبار دیگر دیپلماسی آمریکا در حال به جا گذاشتن زمین سوخته و ویرانی است. همکاران، اگر یک بار دیگر مانع آتش‌بس فوری شوید این را چطور برای مردمتان توضیح خواهید داد؟

نیکلاس دی ریوری، نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: بار دیگر این شورا شکست خورده است. فرانسه به شدت درباره تراژدی انسانی که در حال وقوع در غزه است نگرن است و به همین دلیل است که فرانسه به این قطعنامه رأی مثبت داد. این شورا به دلیل عدم اتحاد و به دلیل نشان ندادند تعهد راستین به مذاکرات شکست خورده است.

ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل گفت: پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط امارات به نمایندگی از کشورهای عربی منعکس کننده درخواست جامعه جهانی و نشان دهنده جهت درست برای بازگرداندن صلح است. چین کاملا از این امر حمایت می‌کند و در حمایت از این پیش نویس قطعنامه شرکت کرده است. پکن از اینکه این قطعنامه توسط آمریکا وتو شده عمیقا ناامید و متاسف است.

وی افزود: درحالیکه آمریکا از ادامه جنگ چشم پوشی می‌کند، صحبت کردن درباره حفاظت از زنان و کودکان و حقوق بشر ریاکارانه است. همه این‌ها ما را بار دیگر به استاندارد دوگانه می‌رساند.چشم پوشی از جنگ در غزه با ادعای توجه کردن به زندگی انسان‌ها و نیازهای بشردوستانه آنها در غزه متناقض است.

ژانگ تاکید کرد: اگرچه پیش‌نویس قطعنامه وتو شده است، درخواست قوی جامعه بین‌المللی برای آتش بس با هدف حفاظت از غیرنظامی‌ها از فاجعه انسانی بزرگتر را تضعیف نخواهد کرد. پکن از اسرائیل می‌خواهد که به درخواست جامعه بین‌المللی توجه کند و مجازات دسته جمعی مردم غزه را متوقف کند.

در نشست عصر جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رای بدون مخالفت (وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

این نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود.  دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

نظر شما