شناسهٔ خبر: 63933420 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ظرفیت کامل CNG می‌تواند ناترازی بنزین را حل کند

روزنامه جوان

اقدام نکردن مناسب دولت قبل در قبال افزایش ظرفیت پالایشگاهی، دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها و همچنین بی‌توجهی به توسعه سبد سوخت و ظرفیت پالایشگاهی کشور، تأمین بنزین و اتکای ایران به واردات را با مشکل جدی مواجه کرده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یکی از مزایای کلیدی خودرو‌های دوگانه‌سوز پتانسیل افزایش مصرف CNG و کاهش وابستگی به بنزین است. ایران ظرفیت قابل‌توجهی برای تولید CNG دارد و تقریباً ۳۶ میلیون مترمکعب در دسترس است. اگر از این ظرفیت به طور کامل استفاده شود، پتانسیل کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف بنزین را در روز دارد که این امر نه تنها کمبود بنزین ایران را برطرف می‌کند، بلکه ناترازی و واردات بنزین را به صفر می‌رساند و به کارگیری ظرفیت کامل CNG با زیرساخت‌های موجود به تنهایی می‌تواند تمامی ناترازی بنزین را حل کند.

اقدام نکردن مناسب دولت قبل در قبال افزایش ظرفیت پالایشگاهی، دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها و همچنین بی‌توجهی به توسعه سبد سوخت و ظرفیت پالایشگاهی کشور، تأمین بنزین و اتکای ایران به واردات را با مشکل جدی مواجه کرده است. استفاده از CNG به‌عنوان سوخت جایگزین در سال‌های اخیر به دلیل هزینه کمتر، مزایای زیست‌محیطی و در دسترس بودن فراوان در مناطق خاص محبوبیت پیدا کرده است، اما در کشور ما و به‌خصوص در دولت قبل توسعه و اجرای خودرو‌های دوگانه‌سوز مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
در حال حاضر ۲ هزار و ۵۴۲ جایگاه فعال CNG در ایران وجود دارد که قادر به تأمین ۴۵ میلیون‌متر مکعب سوخت CNG در روز هستند، این در حالی است که در حال حاضر تنها نیمی از این ظرفیت معادل ۲۳ میلیون متر مکعب در حال استفاده است. با استفاده کامل از این ظرفیت، ایران می‌تواند وابستگی خود به بنزین را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و میلیون‌ها لیتر در روز صرفه‌جویی کند.
مزایای خودرو‌های دوگانه‌سوز فراتر از پرداختن به ناترازی بنزین در کشور و وابستگی به واردات است. استفاده از CNG به عنوان سوخت چندین مزیت زیست‌محیطی دارد. در مقایسه با بنزین، احتراق CNG سطوح کمتری از دی‌اکسید‌کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق تولید می‌کند که این امر تأثیر مثبتی بر کیفیت هوا، کاهش آلودگی و بهبود سلامت عمومی دارد. علاوه بر این، تولید و استخراج گاز طبیعی، منبع اولیه CNG، در مقایسه با پالایش و استخراج بنزین، تأثیر زیست‌محیطی کمتری دارد.
علاوه بر این، توسعه یک صنعت قوی خودرو‌های دوگانه‌سوز می‌تواند مزایای اقتصادی گسترده‌ای برای ایران داشته باشد که این امر فرصت‌های شغلی جدیدی در تولید، نصب و نگهداری تجهیزات CNG ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صادرات فناوری و تخصص مرتبط با CNG می‌تواند درآمد بیشتری برای کشور ایجاد کند.
برای درک کامل پتانسیل خودرو‌های دوگانه‌سوز، اقدامات متعددی باید انجام شود. دولت قبل از هر چیز باید اولویت‌بندی و سرمایه‌گذاری برای توسعه سبد سوخت و ظرفیت پالایشگاهی کشور داشته باشد. تصمیم دولت قبل برای توقف مجوز‌های پالایشگاهی مانع از افزایش ظرفیت پالایشگاهی شده و منجر به اتکا واردات بنزین می‌شود. راه‌اندازی مجدد توسعه پالایشگاه‌ها و اطمینان از سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های پالایشی در رفع ناترازی بنزین در ایران بسیار مهم
خواهد بود.
ثانیاً دولت باید به طور فعال استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز را از طریق مشوق‌ها و مقررات ترویج دهد که این می‌تواند شامل ارائه معافیت‌های مالیاتی یا یارانه برای خرید خودرو‌های دوگانه‌سوز، اجرای استاندارد‌های آلایندگی شدیدتر و گسترش شبکه جایگاه‌های CNG در سراسر کشور باشد. کمپین‌های آگاهی عمومی که مزایای خودرو‌های CNG و دوگانه سوز را برجسته می‌کند، می‌تواند در تشویق پذیرش آن‌ها مؤثر باشد.
بی‌توجهی به خودرو‌های دوگانه‌سوز و توسعه سبد سوخت و ظرفیت پالایشگاهی ایران از سوی دولت قبل از عوامل اصلی عدم تعادل بنزین و وابستگی به واردات بوده است. ایران با اولویت‌بندی توسعه خودرو‌های دوگانه‌سوز و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پالایشی، می‌تواند مصرف بنزین خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد، کمبود آن را برطرف کند و به طور بالقوه از طریق صادرات بنزین ارز کسب کند. مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی خودرو‌های دوگانه سوز آن‌ها را به یکی از اجزای حیاتی استراتژی انرژی ایران در حرکت رو به جلو تبدیل می‌کند.
طبعاً توجه به این ظرفیت مستلزم باور و اراده مسئولان است تا فارغ از فشار‌های احتمالی نسبت به عملیاتی‌کردن آن اقدام کنند. به باور کارشناسان، توسعه سبد سوخت نه یک اختیار، بلکه یک الزام است که باید با جدیت پیگیری و کاستی‌های گذشته نیز جبران شود.

نظر شما