شناسهٔ خبر: 63929019 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه موتور‌های مغناطیس دائم پربازده با حمایت صندوق نوآوری

کارخانه تولید انبوه موتور مغناطیسی فوق کم مصرف (pmsm) با ظرفیت صدهزار موتور با بازدهی بالاتر از ۸۵ درصد در سال مورد استفاده در کولر‌های آبی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، این مراسم با حضور دکتر محرابیان، وزیر نیرو، دکتر کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) و جمعی از مقامات استانی برگزار شد.

صندوق نوآوری و شکوفایی در مجموع ۱۰۰۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات بلند مدت با نرخ ترجیحی برای رشد تولید و ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بلند مدت با نرخ ترجیحی برای ایجاد زیرساخت، خرید تجهیزات و تولید صنعتی از تولید این نوع موتور‌ها حمایت کرده است.

موتور PMSM خلاف موتور BLDC, با منبع برق متناوب (AC) کار می‌کند و توان بالاتر و کاراییبیشتری دارد.

این کارخانه در فاز اولیه قرار است با توان تولیدی ۱۰۰ هزار موتور مغناطیس دائم پربازده کولر‌های آبی وارد مدار تولید شود.

موتور‌های مغناطیس دائم پربازده نیان با راندمان ۹۰ درصد و قابلیت جایگزینی سریع و بهینه با موتور‌های نسل قبل کولر‌های آبی بهترین و شاید تنهاترین گزینه جهت صرفه جویی انرژی در سطح گسترده باشند.

با افزایش خطوط تولیدی این شرکت دانش بنیان می‌توان این نوع از موتور را در سایر صنایع نظیر لوازم خانگی، سروموتورها، آسانسور، موتور سیکلت و خودرو‌های برقی استفاده کرد.

محمدعلی چمنیان، بنیانگذار گروه صنعتی نیان در این افتتاح گفت: تولید انبوه این موتور‌ها در کشور برای اولین بار توسط گروه صنعتی نیان صورت گرفته است. ما با استفاده از دانش و تجربه خود توانستیم طراحی و تولید این محصول را به صورت کاملا دانش بنیان از سال ۹۷ شروع کنیم و هم اکنون با ارائه ۶ نسل از این موتور‌ها محصول نهایی را به ثمر رسانده ایم.

وی در ادامه گفت: علاوه بر بحث ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور، با راه اندازی تولید این محصول در سطح ملی و انبوه، مهم‌ترین مشکل فعلی کشور یعنی ناترازی انرژی را می‌توان رفع کرد. به گونه‌ای که با تولید و جایگزینی این موتور‌ها برروی ۲۰ میلیون کولر آّبی فعال در کشور، حدود ۸ هزار مگاوات در انرژی برق صرفه جویی کرد.

گفتنی است، از مردادماه سال ۱۴۰۱ برنامه مشترکی بین وزارت نیرو، شرکت توانیر و صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیتشرکت‌های دانش بنیان برای کاهش ناترازی برق به اجرا در آمد و با بهره گیری از منابع موضوع بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ فرآیند شناسایی و حمایت تسهیالتی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده موتورهای کم مصرف کولر آبی آغاز شد و در چارچوباین همکاری تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ درمجموع ۷۸۱ میلیارد تومان انواع تسهیالت در قالب ۱۷ طر ح در اختیار ۹ شرکت تولیدکننده موتورهای BLDC قرار داد که دستاورد آن، ایجاد ظرفیت برای تولیدسالانه ۷۰۰ هزار دستگاه موتور BLDC، و همچنین تولید حدود ۲۰۰ هزار دستگاه موتور BLDC ظرف ۱۴۰۲ است.

نظر شما