شناسهٔ خبر: 63903383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رویترز:

عربستان از ایالات متحده خواسته تا در واکنش به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ خویشتنداری نشان دهد

دو منبع آگاه گفتند، عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حملات حوثی های یمن به کشتی ها در دریای سرخ خویشتنداری نشان دهد، زیرا ریاض به دنبال جلوگیری از گسترش دامنه جنگ حماس و اسرائیل در منطقه است.یکی از این منابع گفت: «سعودی ها، امریکایی ها را در این مورد و درباره اینکه چرا باید درگیری غزه متوقف شود، تحت فشار قرار داده اند».

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز نوشت: دو منبع آگاه گفتند، عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حملات حوثی های یمن به کشتی ها در دریای سرخ خویشتنداری نشان دهد، زیرا ریاض به دنبال جلوگیری از گسترش دامنه جنگ حماس و اسرائیل در منطقه است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: حوثی ها پس از آغاز یورش اسرائیل به غزه، علاوه بر حمله به کشتی ها در خطوط مهم کشتیرانی، پهپادها و موشک هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده اند.

این گروه که بر بیشتر مناطق یمن حکومت می کند، می گوید که حملاتش در جهت حمایت از فلسطینی‌هاست و وعده داده است تا زمانی که اسرائیل حمله به نوار غزه را متوقف نکرده، آنها نیز به اقداماتشان ادامه خواهند داد.

حوثی ها یکی از چندین گروه در «محور مقاومت» همسو با ایران هستند که از زمان آغاز درگیری در 7 اکتبر، به اهداف اسرائیلی و امریکایی حمله می کنند.

حملات حوثی ها به کشتی ها در هفته های گذشته تشدید شده است و دو منبع آگاه به سیاست های عربستان سعودی گفتند، پیام ریاض به واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش است. این منابع افزودند که ریاض تا کنون از نحوه مدیریت این وضعیت توسط ایالات متحده راضی بوده است.

یکی از این منابع گفت: «سعودی ها، امریکایی ها را در این مورد و درباره اینکه چرا باید درگیری غزه متوقف شود، تحت فشار قرار داده اند».

کاخ سفید از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد. دولت عربستان سعودی نیز به درخواست ایمیلی رویترز برای اظهار نظر در مورد این مصاحبه، پاسخ نداد.

عربستان سعودی برای توقف آنچه «جنگ وحشیانه» در غزه نامیده است، فشار می آورد، و دیپلماسی این کشور نشان دهنده سیاست گسترده تری با هدف افزایش ثبات منطقه پس از سال ها رویارویی با ایران و متحدانش است.

ریاض با تمرکز بر توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصادش، در سال جاری روابط خود را با تهران عادی سازی کرد و به دنبال خروج از جنگ 9 ساله با حوثی ها در یمن است.

این منابع گفتند که عربستان سعودی حتی در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، به دنبال پیشبرد روند صلح با حوثی هاست و نگران این است که گفتگوهای صلح از مسیر خود خارج شود. 

حملات حوثی ها در طول جنگ حماس و اسرائیل، جایگاه این گروه را در اردوگاه همسو با ایران که شامل حماس، حزب الله لبنان و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نیز می شود، افزایش داده است.

حوثی ها با ده ها هزار جنگجو و زرادخانه عظیم موشک های بالستیک و پهپاد، به عنوان یک نیروی نظامی بزرگ در شبه جزیره عربستان ظاهر شده اند.

منابع عالی رتبه در اردوگاه همسو با ایران به رویترز گفتند که حملات حوثی ها، بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن به منظور وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است؛ هدفی که ایران، عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه درباره آن اشتراک نظر دارند.

یکی از این منابع که در تهران مستقر است، گفت که نمایندگان حوثی ها در جریان نشستی در تهران در ماه نوامبر، در مورد حملات خود با مقامات ایرانی صحبت کرده و موافقت کردند که اقداماتی را به شیوه ای «کنترل شده» انجام دهند که به پایان دادن به جنگ غزه کمک کند.

یکی دیگر از این منابع گفت که تهران به دنبال «جنگ همه جانبه در منطقه» که خطر ورود مستقیم ایران به جنگ را در پی داشته باشد، نیست.

سخنگوی حوثی ها به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است. مقامات ایرانی نیز  به درخواست برای اظهارنظر درباره حملات حوثی ها پاسخی ندادند.

ایالات متحده و بریتانیا حملات به کشتیرانی را محکوم کرده و ایران را به خاطر نقشش در حمایت از حوثی ها مقصر می دانند. تهران می گوید متحدانش تصمیمات خود را مستقل می گیرند.

در یکی از آخرین حوادث، سه کشتی تجاری روز یکشنبه در آب های بین المللی مورد حمله قرار گرفتند. حوثی‌ها گفتند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده اند و اسرائیل هرگونه ارتباط با این کشتی ها را تکذیب کرد.

روز یکشنبه ناوشکن «یو اس اس کارنی» به پیام های درخواست کمک این سه کشتی واکنش داد و سه پهپاد را که به سمت این ناوشکن در حال حرکت بودند سرنگون کرد.

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که ناوشکن کارنی در حالی که یک پهپاد به سمت آن در حرکت بود، اقدام به سرنگونی آن کرده است، اما نمی تواند ارزیابی کند که آیا این کشتی جنگی، هدف بوده است یا خیر.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، از لحنی که حکایت از هرگونه اقدام تلافی جویانه قریب‌الوقوع امریکا علیه حوثی ها داشته باشد، خودداری کرد. سینگ در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده ممکن است اقدام تلافی جویانه انجام دهد، گفت: «اگر تصمیم بگیریم علیه حوثی ها اقدامی انجام دهیم، این اقدام در زمان و مکانی که ما انتخاب می کنیم، خواهد بود».

یک دیپلمات ایرانی گفت که تهران و واشنگتن از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، درباره حملات حوثی ها، پیام هایی از طریق واسطه ها مبادله کرده اند. این دیپلمات که در تبادل پیام ها نقش داشته، گفت هر دو کشور خواستار خویشتن داری شده اند.

ایران روز سه شنبه هر گونه نقشی در حملات یا اقدامات علیه نیروهای امریکایی را رد کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما