آیتیمن- رانندگان پلتفرمهای اینترنتی در سراسر برزیل باچرخاندن موتورهای خود و ایجاد سر و صدا به وضعیتشغلی خود اعتراض کردند.
ماه گذشته یک راننده زن تحویل دهنده مرسولات پستیپلتفرمهای اینترنتی که از قرار معلوم باردار بوده است، درجریان تحویل بسته به مشتری با یکی از آنها بهدلیلتاخیر درگیر شده که در جریان ضرب و شتم مشتریجنین خود را سقط کرده است.
بعدازظهر آن روز، انبوهی از رانندگان در خارج از آدرستحویل خانه جمع شدند و شعار «عدالت کجاست؟» سردادند. گروه دیگری از رانندگان بعد از ظهر آمدند تا دراعتراض به فشار کاری و دستمزد نازل، موتورسیکلتهایخود را دور میادین شهر چرخانده و سر و صدا ایجادکردند. با پخش شدن این خبر بین شبکههای اجتماعی،رانندگان تاکسی اینترنتی نیز مایل به پیوستن به آنهاشدند.
این اعتراضات که به دلیل صدای موتور سیکلت «بولولو»نامگذاری شده است، به یک تاکتیک رایج برای رانندگانتحویل کالا در برزیل برای اعتراض به کارفرمایان اینترنتیخود تبدیل شده است. اغلب آنها به عنوان پاسخی بهتهدیدهای کارفرما یا حملات نژادپرستانه برخی مشتریانمحلههای لوکس سفیدپوست به رانندگان از این شیوهاعتراضی بهره میبرند.
کلوین کلی، یک راننده تحویل مرسولات پستی در مانائوسو بنیانگذار یک گروه صنفی مربوط به رانندگان محلی،میگوید: این اعتراضات کماکان ادامه خواهد داشت تادولت و پلتفرمها برای بهبود شرایط کاری ما اقدامی کنند.
هر روز در برزیل به محض اینکه یک راننده در شبکههایاجتماعی در بخش تحویل بستهها و کالاها درمورد تعرضیا آزار از سوی شرکت یا مشتریان اطلاعرسانی میکند،علاوه بر اطلاعرسانی به شرکت و پلیس، اعتراضات بولولوشروع میشود. کارگران معتقدند شرکت در زمینه دعاویمیان مشتری و راننده همواره سمت مشتری را میگیرد واز حقوق کارکنان خود دفاع نمیکند.
در حادثه دیگری در منطقهClay، یک راننده به دلیل امتناعاز آوردن سفارش به داخل، توسط یک مشتری تهدید شد. در ویدئویی که از مشتری ضبط کرده است، شنیدهمیشود که راننده میگوید: «من کار میکنم» بعد از ظهرهمان روز، بیش از ۱۰۰ کارگر در مقابل ساختمان حاضرشدند - بوق زدند، دوچرخههای خود را بالا بردند و آتشبازی کردند.
رانندگان دو شرکت تحویل غذا و بسته پستی و تاکسیاینترنتی Rappi و iFood برزیل، گفتهاند همکاران آنهاموظف به تحویل درب منزل مشتری نیستند و صرفا بایددر مقابل آپارتمان بسته را تحویل دهند. اما در عین حالاز حقوق این کارکنان حمایت نمیکنند. این موضوع دربرزیل به حدی بحث برانگیز شده است که در برخی شهرهاقوانینی برای جلوگیری از الزام کارگران برای ورود بهساختمان تصویب شده است.
آبل سانتوس، معاون انجمن فدرال ناحیه فدرال برایکارگران اپلیکیشن و موتورسواران (ATAM-DF)،اعتراضات بولولو را تاکتیکی میداند که از ناامیدیرانندگان نسبت به امکان بهبود وضعیت به وجود آمدهاست.
رانندگان پلتفرمها فعلا اتحادیههای محلی ایجاد کردند تابتوانند به حداقل حقوق صنفی خود در این شغل برسند. یکی از رانندگان به نام آقای کلی معتقد است: اعتراضاتتأثیر واقعی بر افزایش امنیت رانندگان دارد. او ادعا کردکه پیش از این، هفتهای سه تا پنج مورد از رانندگان موردتهدید قرار میگرفتند و بهجای مجازات ضارب، خود رانندهاز شرکت اخراج شده است.
رانندگان مربوطه در پویشی با اتحاد سایر رانندگانتاکسیهای آنلاین و اپلیکیشنهای ارسال کالا و غذا،مطالبات حقوقی و مالی و مدنی خود را پیش میبرند تابیش از این با حقوق کم، قربانی حوادث نشوند.
مرجع : ایلنا
نظر شما