شناسهٔ خبر: 63892342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کنعانی: ابراز نگرانی آمریکا درباره امنیت منطقه شبیه به یک طنز تلخ است

اکرم احقاقی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتهامات مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا درباره نقش‌داشتن تهران در حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) و در واکنش به اتهامات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت، اظهار نگرانی آمریکا نسبت به مقوله امنیت در منطقه در حالی‌که واشنگتن در حال حمایت تمام‌عیار از جنگ و جنایت و نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی است، بیشتر به یک طنز تلخ شبیه بوده و نشانه نفاق آشکار دولت آمریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امنیت در منطقه غرب آسیا مقوله‌ای یکپارچه، بسیار به هم پیوسته و مرتبط است، گفت: برخلاف ادعاهای مقامات دولت آمریکا، حضور نظامی این کشور در جغرافیای خشکی و آبی منطقه، هیچ‌گاه امنیت‌ساز نبوده و دولت آمریکا با طرح‌ها و مداخلات غیرقانونی خود امنیت و منافع نامشروع رژیم صهیونیستی را به قیمت ناامن‌کردن کشورهای منطقه و نقض حقوق ملت فلسطین دنبال کرده است. واضح است که سرنوشت فلسطین تنها به‌دست مردم آن رقم خواهد خورد. 

کنعانی در ادامه گفت، مسئولیت تأمین امنیت در منطقه به‌عهده کشورهای منطقه است و در صورت عدم مداخله خارجی، با همکاری جمعی کشورهای منطقه قابل تأمین است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، اعلام کرد واشنگتن برای تشکیل گروه ضربت با حضور کشورهای شریک به منظور حفظ امنیت کشتیرانی در این منطقه در حال مذاکره است.

سالیوان مدعی شد دست ارتش یمن «روی ماشه است و تسلیحات نیز از سوی ایران تامین می‌شود و ما بر این باوریم که ایران، در نهایت،‌ مسئول این (رخ‌داد) است.»

نیروهای مسلح ارتش یمن از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، در راستای همبستگی با مقاومت فلسطین و در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، حملات موشکی و پهپادی را علیه اهداف اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی و به خصوص شهر «ایلات» در جنوب آن انجام داده است.

ارتش یمن همچنین چندی پیش یک کشتی تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی با نام «گلکسی لیدر» را در دریای سرخ توقیف کرد.

نیروهای مقاومت منطقه نیز بیش از ۶۰ بار از زمان آغاز جنگ غزه در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی، مواضع آمریکا را مورد هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تاکید کرد: دولت آمریکا با تداوم حمایت بدون قید و شرط از رژیم آپارتاید اسرائیل و ارسال مستمر و گسترده بمب‌ها و سلاح‌های مرگبار بِه این رژیم، مسئول اصلی جنایات جنگی جاری رژیم در غزه و کرانه غربی علیه فلسطینیان و مسئول نهایی وضعیت تنش در منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یک بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی نداشته و گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای خود و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند. 

کنعانی همچنین با تاکید بر احترام و پایبندی جمهوری اسلامی ایران بِه مقررات دریانوردی بین‌المللی و نقش موثر ایران در تأمین امنیت آب‌ها و گذرگاه‌های آبی بین‌المللی، فرافکنی مقامات آمریکایی را مفید و منجر به کاهش تنش در منطقه ندانست.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در کنفزانس خبری روز دوشنبه خود نیز تاکید کرد که «گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به جنایات جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیست، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها ارائه می‌دهیم. آن‌ها نمایندگان ملت خود هستند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند. آمریکا به جای اتهام‌زنی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و حمایت از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی راپایان ببخشد.»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما