شناسهٔ خبر: 63886413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بررسی نشانه‌های میدانی از دست بسته آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در پاسخگویی به حملات جبهه مقاومت یمن حکایت دارد

نفس تازه جبهه مقاومت در یمن

روز دوشنبه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» با ابراز تشکیک درخصوص احتمال اقدام نظامی نیروهای مسلح یمن (انصارالله) علیه ناوهای رزمی آمریکا در دریای سرخ، اعلام کرد در صورتی که آنان اقدامی ضد ما انجام دهند، در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

این اظهارات البته واکنش تند محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله را در پی داشت که گفته بود: آمریکایی‌ها حقی در دریای سرخ ندارند که بر اساس آن بخواهند حق پاسخ را برای خود محفوظ بدانند. الحوثی در فضای مجازی نوشت: خود آمریکایی‌ها هیچ‌گونه حضور نظامی را در آب‌های منطقه‌ای چین یا روسیه و یا دیگر مناطق نزدیک فلوریدا یا مکان‌های دیگر قبول نخواهند کرد، پس چگونه انتظار دارند ما حضور ناوگان دشمن را در آب‌های خودمان قبول کنیم؟ در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «تیم لندرکینگ» نماینده واشنگتن در امور یمن هفته جاری به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سفر خواهد کرد تا درباره ایجاد امنیت در دریای سرخ رایزنی کند. 

همزمان روز گذشته منابع اسرائیلی نیز خبر داده بودند تل‌آویو رسماً از چند کشور ازجمله انگلیس و ژاپن خواسته برای تضمین «آزادی دریانوردی در تنگه باب‌المندب» یک ائتلاف دریایی تشکیل دهند.

تهدید تو خالی
سید رضا میرابیان، سفیر پیشین ایران در کویت در گفت‌وگو با قدس درباره تهدید پنتاگون علیه انصارالله گفت: مقامات یمنی روزهای اخیر به صورت رسمی خطاب به آمریکا اعلام کردند با زبان تهدید با ما سخن نگویید چون یمن، کشور گذشته نخواهد بود؛ چرا که اساساً اگر قرار بود یمنی‌ها از این تهدیدات بترسند از ابتدا دست به چنین اقداماتی نمی‌زدند.
میرابیان افزود: یمنی‌ها در هفت سال جنگی که با ائتلاف به رهبری سعودی داشتند عملاً توان رزمی خودشان را نشان دادند و موفق شدند نیروهای ائتلاف را که از سوی آمریکا و انگلیس حمایت می‌شدند وادار به پذیرش صلح و شکست کنند؛ بنابراین تهدیدات هرگز نخواهد توانست مانعی بر سر راه روندی ایجاد کند که یمنی‌ها در قبال جنایات اسرائیل در غزه در پیش گرفته‌اند.
سفیر پیشین ایران در کویت با اشاره به اظهارات عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن که عنوان کرده تا زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه ادامه داشته باشد اقدامات یمنی‌ها نیز ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: واکنش یمنی‌ها بر این قاعده خواهد بود که تمام کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که به سرزمین‌های اشغالی یا از آنجا حرکت می‌کنند مورد تهدید نیروهای یمنی قرار خواهند گرفت. البته روزهای اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان بنادر اسرائیل تصمیم گرفته مسیر کشتیرانی خود را تغییر دهد؛ البته این اخبار باید به دقت رصد شوند چون این سابقه وجود دارد که آن‌ها تلاش کنند با انتشار اخبار جعلی دست به عملیات فریب علیه نیروهای یمنی بزنند.

دست بسته آمریکا 
کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که اگر بنا باشد تهدیدات آمریکایی‌ها را در قبال یمن جدی بگیریم، آمریکایی‌ها برای چنین اقدامی چه ابزارهایی در اختیار دارند، گفت: توجه داشته باشیم بنابه گفته یمنی‌ها هدف آن‌ها از اقدامات اخیر زیر فشار گذاشتن اسرائیل و پایان دادن به جنایات نیروهای این رژیم در غزه است و آن‌ها قصدی برای درگیری با سایر کشورها یا ایجاد ناامنی در منطقه ندارند. اما حداکثر اقدامی که آمریکایی‌ها بخواهند در قبال اقدامات اخیر یمنی‌ها انجام دهند پرتاب موشک یا بمباران هوایی خواهد بود؛ البته همین اقدامات به منزله اعلان جنگ آمریکایی‌ها به یمنی‌ها تلقی خواهد شد و همین موضوع می‌تواند امنیت پایگاه‌های آمریکا و کشتیرانی این کشور را در منطقه با خطر جدی مواجه کند. چنان‌که در اتفاقات روزهای اخیر شاهد حمله پهپادی به ناو «یواس‌اس کارنی» آمریکا مستقر در دریای سرخ بودیم که اقدام به مداخله نظامی علیه نیروهای یمنی کرده بود. حتی در بیانیه سنتکام به این موضوع اشاره شد.

شاهرگ حیاتی صهیونیست‌ها زیر تیغ انصارالله
میرابیان با اشاره به این مسئله که ادامه ممانعت یمنی‌ها از تردد کشتی‌های صهیونیستی ضربه اقتصادی سختی به این رژیم وارد خواهد کرد، تأکید کرد: برپایه گزارش‌ها بیش از 70درصد مبادلات تجاری و بازرگانی اسرائیل از دریای سرخ انجام می‌گیرد، چرا که عمده صادرات رژیم صهیونیستی به سمت آسیاست، بنابراین عبور از تنگه باب‌المندب برای اقتصاد این رژیم نقش حیاتی ایفا می‌کند.
وی با اشاره به سفر احتمالی نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به منطقه نیز گفت: به نظر می‌رسد این سفر با هدف ایجاد یک کریدور امن برای عبور کشتی‌های اسرائیلی از دریای سرخ صورت خواهد گرفت و انتظار می‌رود تلاش‌هایی درراستای همراه کردن برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای تشکیل ائتلافی به‌منظور برقراری امنیت این تنگه صورت بگیرد. اما تجربه تشکیل ائتلاف‌های مشابه نشان داده چنین اقدامی امکان‌پذیر نخواهد بود و این تلاش‌ها راه به جایی نخواهد برد، جدا از اینکه چنین اقدامی ممکن است برای کشورهایی که در این ائتلاف مشارکت کنند هم خطر درگیری با نیروهای یمنی را در پی داشته باشد. البته گفته می‌شود توافقی میان امارات و رژیم صهیونیستی صورت گرفته که براساس آن، یک مسیر زمینی میان بندر دبی و بندر حیفا در فلسطین اشغالی برای دور زدن تهدیدهای ارتش یمن مبنی بر بستن دریای سرخ به روی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، ایجاد می‌شود.

پشت پرده شایعه حمله به صنعا
سفیر پیشین کشورمان تأکید کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با درگیر کردن سایر کشورهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای، مسئله یمن را به یک معضل بین‌المللی تبدیل کنند و یمن را در برابر جامعه جهانی قرار دهند، اما تجربه نشان داده در چنین شرایطی اغلب کشورها سعی می‌کنند خود را به نوعی از ماجرا کنار بکشند و درگیر ماجرا نشوند. میرابیان ضمن اشاره به انتشار برخی شایعات از انجام حملاتی علیه مواضع انصارالله یمن در روز گذشته هم تصریح کرد: البته چنین شایعاتی معمولاً در شرایط مشابه و با اهداف مختلف منتشر می‌شوند، اما تاکنون نه انصارالله و نه آمریکا و اسرائیل چنین اخباری را تأیید یا رد نکرده‌اند. اما اگر فرض کنیم چنین حمله‌ای هم صورت گرفته باشد یا قرار باشد در آینده اتفاق بیفتد بی‌شک آمریکایی‌ها مسئولیت آن را برعهده نخواهند گرفت، چرا که تمام تلاش آن‌ها بر این است نخست از گسترده‌تر شدن درگیری جلوگیری کنند و در ادامه، منافع خودشان را در منطقه به خطر نیندازند؛ بنابراین اگر هم حمله‌ای اتفاق بیفتد آمریکایی‌ها مسئولیت آن را برعهده نخواهند گرفت.

خبرنگار:  سید احمد موسوی

نظر شما