شناسهٔ خبر: 63883378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آنچه امروز در صحن بهارستان گذشت/از تقدیم لایحه بودجه تا نشست مشترک دولت و مجلس

در جلسه علنی امروز مجلس رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۳را که اولین لایحه بودجه برنامه هفتم توسعه است را به مجلس تقدیم کرد. در جلسه علنی امروز مجلس رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۳را که اولین لایحه بودجه برنامه هفتم توسعه است را به مجلس تقدیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، جلسه علنی امروز سه شنبه (۱۴آذر) مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری آغاز شد.

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور از سوی رئیس جمهور

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه و بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح یک فوریتی حمایت از افشاگران فساد( اعاده شده از شورای نگهبان) ازجمله دستور کارهای امروز مجلس بود.

اصلاح طرح حمایت از افشاگران فساد به منظور تامین نظر شورای نگهبان

آنچه امروز در صحن بهارستان گذشت/از تقدیم لایحه بودجه تا نشست مشترک دولت و مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه امروز طرح حمایت از افشاگران فساد را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که ماده ۱۵ این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند:

در صورتی که گزارشگر، گزارش و اسناد مربوط به آن را تنها در سامانه ثبت و بارگذاری کرده و آن را علنی نکرده باشد، به اتهام جرائمی از قبیل افترا یا جرم موضوع ماده ۶۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده یا افشای اسناد محرمانه قابل تعقیب نیست مگر اینکه فساد کشف نشود و سوء نیت گزارشگر نیز اثبات شود. در هر صورت گزارشگر مجاز به انتشار یا افشای مفاد گزارش خود نیست.

رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد

آنچه امروز در صحن بهارستان گذشت/از تقدیم لایحه بودجه تا نشست مشترک دولت و مجلس

در ادامه جلسه امروز رئیس جمهور با حضور در صحن مجلس ‌‌پیش از ارائه لایحه بودجه در توضیحاتی در مورد ویژگی های لایحه بودجه۱۴۰۳،گفت: تلاش شده است تا در این بودجه تقدیمی بسیاری از ناترازی‌هایی موجود که منجر به رنج همگان است با یک حرکت جهادیبرطرف شود،در بودجه ۱۴۰۳ بر مهار تورم در دولت تلاش بر این بوده است کسری بودجه نداشته باشیم. در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ با یککسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بودیم که با کسب درآمد در شش ماهه دوم این کسری درآمد جبران شد.

وی با تاکید براینکه سال قبل تلاش شد تغایری بین مصارف و منابع وجود نداشته باشد و همین تلاش برای امسال هم وجود دارد، گفت: رشد نقدینگی به ٢٦درصد رسیده‌ است و هدف‌گذاری شده است که تا اخر سال رشد نقدینگی به ٢٥ درصد برسد.

رییس جمهور بعد از ارائه این توضیحات لایحه بودجه ۱۴۰۳را تقدیم مجلس کرد.

قالیباف: لایحه بودجه ۱۴۰۳منطبق با برنامه هفتم بررسی شود

آنچه امروز در صحن بهارستان گذشت/از تقدیم لایحه بودجه تا نشست مشترک دولت و مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه  پس از تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی رئیس جمهوری با تقدیر و تشکر از رئیس جمهور بابت سخنرانی و تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: امیدوارم که دولت و مجلس همانطور که برنامه هفتم را تنظیم کردند، با کمک یکدیگر لایحه بودجه ۱۴۰۳ را که گام اول و ۲۰ درصد از تحقق عملی برنامه هفتم خواهدبود، منطبق با برنامه هفتم و تحقق آن تحول بررسی کنند.

آغاز نشست مشترک دولت و مجلس:

بعد ازارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳توسط رئیس جمهور نشست مشترک مجلس و دولت در صحن مجلس آغاز شد.

بخشی از این نشست به صورت غیرعلنی بود.

آنچه امروز در صحن بهارستان گذشت/از تقدیم لایحه بودجه تا نشست مشترک دولت و مجلس

رئیس جمهور: اصل بر صلاحیت افراد است مگر خلاف آن از سوی این مراجع ذی‌صلاح اعلام شود

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور  در بخشی از نشست مشترک دولت و مجلس که علنی بود الگوی مناسب بین دولت و مجلس را الگوی همکاری، همگرایی و هماهنگی دانست و افزود: البته معنای این حرف آن نیست که اگر یک نماینده مجلس نقدی اصلاح‌گرانه نسبت به دولت یا دستگاهی دیگر دارد آن را مطرح نکند، این نقد حتما به اصلاح امور در دولت و دیگر دستگاه‌ها کمک می‌کند.

وی در ادامه درباره بخشی دیگر از نظرات مطرح شده در این نشست اظهار  کرد: دولت مجری و شورای نگهبان ناظر برگزاری انتخابات هستند. بررسی صلاحیت‌ها نیز بر عهده هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت است. بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی درمورد صلاحیت افراد ندارند و باید این امر از سوی این هیئت‌ها انجام شده و اگر هم کسی اعتراضی دارد باید از طریق مبادی ذیربطمطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیسی ادامه داد: از نظر ما اصل بر صلاحیت افراد است مگر خلاف آن از سوی این مراجع ذی‌صلاح اعلام شود که کار قانونا در دستآنهاست.

قالیباف: مجلس و دولت برنامه هفتم توسعه را میثاق ملی خود بدانند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: فقط بحث اداره کردن کشور مطرح نیست ما باید اراده کنیم تاتحول اتفاق بیفتد این تحول خواسته رهبری و مردم است. راهش این است این برنامه را میثاق ملی خودمان بدانیم و عهد کنیم خارج ازاین کاری انجام ندهیم.

قالیباف گفت:  نیازمند منابع لازم برای این برنامه هستیم این فعالیت ها منابع می خواهد. برای تامین منابع نباید دست در جیب مردمکنیم و از جیب مردم برداریم. در نگاه مولدسازی بنا نیست همه پروژه های نیمه تمام را تمام کنیم باید در این حیطه اهم و مهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما