سال 1400 براثر آلودگی هوا 6 هزار و 398 جان باختند
داریوش گل علیزاده رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست میگوید: «خسارت مرگومیرهای آلودگی هوا ۱۱.۳ میلیارد دلار در کشور و ۳ میلیارد دلار در تهران برآورد شده است.»
دلایل آلودگی هوا چیست؟
کارشناسان میگویند دلایل اصلی آلودگی هوا:
1-خودروها
2-خودروهای فرسوده
3-موتورسیکلت
4-موتورسیکلتهای فرسوده
5-سوزاندن مازوت در برخی نیروگاهها
6-عدم استفاده از انرژی خورشیدی
7-نبود خودرو برقی ازجمله اتوبوس، مینیبوس و تاکسی
8-بنزین غیراستاندارد
9-موتورهای غیراستاندارد
10-وجود خودروهای پرمصرف بنزینی و گازوئیلی
در حالی اوضاع آلودگی هوا در کشور روبه وخامت است که بسیاری از کشورها بر غول آلودگی هوا فائق آمدهاند. اکنون تردد خودروهای برقی در کشورهای پیشرفته قابلمشاهده و مهمتر اینکه روند استفاده از انرژیهای پاک افزایشی است.
به گزارش بلومبرگ، قرار است تا پایان سال 2040 در اروپا 67 درصد، در آمریکا 58 درصد و در چین 51 درصد از خودروها برقی شوند.
شواهد نشان میدهد که چین بیشترین سرمایهگذاری در حوزه خودروهای برقی را انجام دهد. بهتدریج خودروهای برقی رقیب موتورهای بنزینی و گازوئیلی خواهند شد.
قرار است تا سال 2040 بیش از 30 درصد ناوگان جهانی خودرو برقی باشند. این جایگزینی به معنی کاهش مصرف 8 میلیون بشکه نفت در روز و بهبود هوای شهرهاست. البته مافیای سوختهای فسیلی در برابر این پروژه زیستمحیطی مقاومت خواهند کرد.
چین در تلاش است تا تولید خودروهای برقی و هیبریدی را از مدل کوچک و تکسرنشین به سمت محصولات بزرگتر سوق دهد. پیشبینی میشود در افق 2040 تعداد 400 تا 500 میلیون دستگاه خودرو برقی در جهان تردد کنند. سال 2040 حدود 54 درصد از فروش ماشینهای جدید و 33 درصد از ناوگان جهانی خودرو، برقی شود. کاهش قیمت باتری باعث شده است که وسایل نقلیه برقی از جهت قیمت قابلرقابت با بخشهای مهم وسایل نقلیه سبک تا قبل از سال 2030 باشند وسایل نقلیه برقی در سال 2025 از نظر قیمت قابلرقابت با خودروهای سوخت فسیلی خواهند شد تا سال 2029 اکثر خودروهای برقی با موتورهای احتراق داخلی قابلمقایسه و رقابت خواهند بود. پرسش این است که جایگاه ایران در فرآیند پرشتاب استفاده از انرژیهای سبز (پاک) در کجا قرار دارد؟
واقعیتها
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست وضعیت نسبت به سالهای قبل بیشتر شده است، در تهران حدود 400 هزار خودرو به تعداد خودروهای موجود اضافهشده است این اتفاق از یکسو باعث ترافیک نفسگیر میشود و از سوی دیگر باعث آلودگی هوا.
آمارها نشان میدهد: «در ششماهه اول امسال مصرف روزانه بنزین ۱۱۶ میلیون لیتر رسیده بر اساس گفته مقامات: «در کل کشور حدود 7 میلیون خودروی فرسوده وجود دارد، به تعداد خودرو فرسوده نزدیک به 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده و کاربراتوری که آلاینده هر موتورسیکلت چند برابر خودرو است اضافه کنیم درخواهیم یافت که نزدیک به 20 میلیون وسایط نقلیه دود به ریه مردم پمپاژ میکنند. در چنین شرایطی مرگ 26 هزار نفر در سال براثر آلودگی هوا طبیعی است!
اگر قرار است کاری برای مهار آلودگی هوا صورت گیرد نخست خودروها باید سوخت باکیفیت و مطابق استاندارد یورو 5 و یورو 6 اروپا شده، بعد وسایط نقلیه فرسوده از رده خارج و استفاده از انرژی پاک اولویت قرار گیرد. بهبود آلودگی هوا نیاز به سوخت باکیفیت، خودروی استاندارد، مصرف بهینه انرژی و گسترش شبکه مترو، اتوبوسهای برقی داده.
زنجیره ناکارآمدی
این روزها مردم در کلانشهرها در محاصره دود و آلایندهها قرار دارند و هرسال هم این تراژدی تکرار میشود؛ اما انگار طبیبی حاذق برای درمان آن وجود ندارد. شرایط بهگونهای شده که اکنون در شهرها جان سالمندان، کودکان، زنان باردار به خطر افتاده است راهکار مهار آلودگی هوا استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته است.