شناسهٔ خبر: 63859993 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم سختگیری بیشتر سازمان بورس برای واریز سودهای رسوبی

کارشناس بازار سرمایه گفت: لازم است سازمان بورس واوراق بهادار برای اجبار ناشران به پرداخت سود‌های رسوبی باقی مانده، برخورد انظباطی و شدیدتری داشته باشد.

صاحب‌خبر -

لزوم سختگیری بیشتر سازمان بورس برای واریز سودهای رسوبی*// عكس اصلاح شود

نیما میرزایی در گفتگو با خبرنگار گروه بورس خبرگزاری صدا و سیما افزود: یکی از اقدامات مهم و موثر سازمان بورس در سال‌های اخیر، واریز سود‌های رسوبی مجامع شرکت‌های بورسی بود که کماکان هم ادامه دارد و بیشتر شرکت‌های بزرگ بورسی این مبالغ را واریز کرده اند.
وی اضافه کرد: با اینحال برخی از سهامداران، به ویژه سهامداران شرکت‌های کوچک بازار سرمایه موفق به دریافت سود‌های سال‌های قبل خود نشده اند، زیرا معمولا این شرکت‌ها علاقه دارند سود‌ها را دیرتر پرداخت کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:سازمان بورس علاوه بر تشدید برخورد با ناشران متخلف، می‌تواند با اطلاع رسانی گسترده به سهامداران خرد بازار سرمایه کمک کند تا هر چه سریعتر اطلاعات حساب خود را تکمیل و سود‌های باقی مانده را دریافت کنند.
مطابق قانون تجارت از بین سهامداران حقیقی و حقوقی هر کسی که سهامی را پیش از برگزاری مجامع داشته و یا خریداری کند، به شرط تصویب در مجمع مشمول دریافت سود سنواتی می‌شود.
در سال‌های گذشته پرداخت سود به روش‌های مختلف و یا مراجعه حضوری به بانک پرداخت می‌شود و این امر باعث شد، افراد به دلیل ناچیز بودن سود، از مراجعه به بانک و دریافت آن صرف نظر کنند.
سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی از سال ۱۴۰۰ با طراحی یک نرم افزار، ناشران را ملزم کردند سود‌های سنواتی و رسوبی را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند.
بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ سود جاری و سنواتی ۶۶۸ ناشر متعلق به ۶۳ میلیون و ۴۱۲ هزار سهامدار که شامل ۹۳ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان می‌شود از طریق سامانه سجام واریز شده است.

نظر شما