شناسهٔ خبر: 63854014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی در دانش آموزان

متخصص بیماری‌های عفونی : مهمترین راه پیشگیری از عفونت‌های تنفسی ،شستشوی دست‌هاست.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، شستن دست‌ها را بعنوان مهمترین راهکار  پیشگیری از انتقال بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا ارئه کرد.

دکتر معصومه بیانی گفت: همه ساله در فصل سرما بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی زیاد می‌شود که علت مهم این اتفاق در این فصول، تجمعات برای حفظ گرما در محیط‌های بسته از جمله کلاس‌های درس مدارس زیاد می‌شود و دراین شرایط ارگانیسم‌ها از فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند.


 متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بر اساس دستور سازمان جهانی، مهمترین مسئله برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی شستشوی دست‌ هاست، خاطرنشان کرد: همه افراد به ویژه دانش آموزان، شستشوی دست‌ها را بسیار جدی بگیرند، چون دست‌ بعنوان عضوی در تماس با دهان و بینی می‌تواند انتقال بیماری را ایجاد کند.


دکتر بیانی به خانواده‌ها توصیه کرد: انجام شستشوی دست‌ها حداقل به مدت ۱۵ ثانیه را به فرزندان آموزش دهند،زیرا شستشوی دست‌ها قبل از ورود به مدرسه، بعد از خروج از کلاس، قبل از خوردن غذا، قبل از سرویس و بعد از سرویس بهداشتی انتقال بیماری را کاهش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: در صورت همه‌گیری بیماری ویروسی در مدرسه توصیه می‌شود ؛ دانش‌آموزان حتما از ماسک استفاده کنند و دانش آموز بیمار قبل از انتقال زنجیره وار به دیگر دانش‌آموزان از مراجعه به مدرسه خودداری و به پزشک مراجعه کند تا با استراحت در منزل سلامت خود را بدست بیاورد.

این متخصص با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری آنفولانزا از طریق سطوح آلوده ایجاد می‌شود ، پاکسازی و ضدعفونی را از راه‌های بسیار مهم در پیشگیری این بیماری و تزریق واکسن آنفولانزا با دستور پزشک را برای افراد واجد شرایط و پرخطر ضروری عنوان کرد.


دکتر بیانی با اشاره به اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها به صورت پیشگیرانه هیچ تاثیری در بروز، بهبود و کم کردن دوره بیماری ندارند،  افزود: باید توجه داشت استفاده از آنتی بیوتیک بر اساس نظر پزشک با مقدار مشخص مصرف و زمان مناسب بسیار اهمیت دارد.

نظر شما