به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدیران شرکت مترو و واگن سازی در این گردهمایی به تشریح فعالیتهای خود در پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی، اعم از طراحی، تدارکات و ساخت آن پرداختند.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این گردهمایی اظهار داشت: اتفاق بزرگی با کمک دولت رخ داد و این اتفاق ثمره تلاشی بوده که همه اجزای جمهوری اسلامی فارغ از هر نوع تفکر سیاسی آن را انجام دادند.
وی با اشاره به سابقه برنامهریزی برای تولید قطار ملی افزود: این اتفاق از مدیریت گذشته شروع شد و ما نگذاشتیم این اتفاق روی زمین بماند و به همین دلیل مدیریت شهری ششم و دولت سیزدهم بر خود تکلیف کردند تا پروژه را به ثمر برسانند.
هرمزی تصریح کرد: اینکه امروز قطار ملی مجوز سیر ایمن گرفته حاصل همین تفکر است. بدنه رام اول قطار رنگ شده و بدنه دوم و سوم آن نیز وارد سالن مونتاژ شده و تولید انبوه آن نیز آغاز شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد این پروژه را توسط متخصصان داخلی انجام خواهیم داد و دولت هم ۷۷ میلیون دلار ارز برای ساخت این قطار در نظر گرفته است. ما قراردادها را نهایی میکنیم و ابلاغ کار انجام میشود و دقیقا از زمانی که رئیس جمهور قول داد، تولید قطار را شروع کردیم.
هرمزی گفت: با شیبی که در حال حرکت هستیم سال آینده اولین رام قطار تولید انبوه شده را در ناوگان حمل ونقل استفاده خواهیم کرد، قطاری که امروز تست شده نیز در خط پرند استفاده خواهد شد.
جزئیات جدید از آغاز پروژه "قطار ملی" اعلام شد
سید کاظم طاهرزاده؛ مدیر کارگروه تولید قطار ملی در مراسم گردهمایی تولیدکنندگان اظهار کرد: مبنای شروع پروژه قطار ملی بر میگردد به برنامه ششم توسعه که در این برنامه در دو ماه به این مسئله تاکید شده بود.
مدیر کارگروه تولید قطار ملی با اشاره به همراهی و همکاری مجموعه شهرداری تهران و مدیران وقت مترو در ارتباط با پروژه قطار ملی گفت: با همکاری سایر ارگانها از جمله جهاد دانشگاهی، مپنا و شرکت واگنسازی، پروژه قطار ملی آغاز شد.
طاهرزاده با بیان اینکه آغاز پروژه قطار ملی به تاریخ یکم مردادماه ۹۸ بر میگردد، گفت: در آن زمان ساخت قطار ملی کلید خورد و ۱۸ ماه این زمانبندی به طول انجامید و در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ نخستین قطار ملی رونمایی شد.
وی گفت: در ادامه در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ کار نظارت و بررسی مشاورین در ارتباط با قطار ملی آغاز شد و در آبان ماه سال ۱۴۰۲ موفق به اخذ سیر مسیر ایمنی واگن قطار ملی شدیم.
وی با اعلام این خبر که انشاءالله طی برنامهریزی انجام شده شاهد فازهای بعدی تولید انبوه قطار ملی خواهیم بود، افزود: در ارتباط با بدنه قطار ملی طراحی و بومیسازی بدنه توسط شرکت واگنسازی انجام شده است، همچنین در ارتباط با تزئینات و اخذ طراحی و اجرا در این بخش نیز توسط شرکت واگنسازی اقدامات صورت گرفته است.
طاهرزاده با بیان اینکه میز راهبر، سقف و بدنه واگن نیز در قالب قطار ملی توسط شرکت واگنسازی انجام شده است، گفت: تهویه قطار نیز در قالب قطار ملی توسط شرکت واگنسازی عملیاتی و اجرا شده است.
مدیر کارگروه تولید قطار ملی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از وزن قطار ملی سهم شرکت واگنسازی است، گفت: در و ترمزها نیز توسط شرکت تیوان ترمز انجام شده است. همچنین در بخش تجهیزات ترمز نیز باید به این موضوع اشاره کرد که ۱۵ درصد از ترمزها نیز توسط شرکتهای داخلی اجرا شده است.
وی ادامه داد: بر اساس وعدهای که توسط شرکت تیوان ترمز داده شده، قرار است سهم ۱۵ درصدی ترمز داخلی در یک بازه زمانی مشخص به ۶۵ تا ۷۰ درصد در بخش داخلی برسد. علاوه بر اینکه جهاد دانشگاهی نیز دربحث قطار ملی همکاری نزدیکی داشته است.
مدیر کارگروه تولید قطار ملی به موضوع بوژی در سیستم واگن مترو اشاره کرد و گفت: این سیستم نیز توسط شرکت مپنا لوکوموتیو عملیاتی و اجرا شده است.
سهم ۴۳ درصدی شرکت واگنسازی از پروژه "قطار ملی"
به گزارش دانشجو، در ادامه این گردهمایی علیرضا شیخطاهری؛ مدیرعامل مجموعه واگنسازی تهران گفت: بر اساس پروژه قطار ملی ما بنا داریم این پروژه را به تولید انبوه برسانیم.
مدیر عامل مجموعه واگنسازی تهران با اشاره به برنامهریزی جهت تولید ۱۱۳ قطار ملی گفت: بومیسازی و استفاده از دانش مهندسان داخلی از برنامههایی است که برای تولید انبوه قطار ملی استفاده خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما امروز میزبان تولیدکنندگان پروژه قطار ملی هستیم کسانی که در این پروژه همکاری نزدیکی را با هم داشتهاند.
شیخطاهری ادامه داد: پس از عقد قرارداد جهت پروژه قطار ملی، شرکت واگنسازی این مسئولیت را برعهده گرفت، گفت: افتخار میکنیم که امروز اکثر بازیگران قطار ملی در این گردهمایی حضور دارند.
مدیرعامل مجموعه واگنسازی تهران ادامه داد: تلاش ما این است که مسئله بزرگ ناوگان متروی تهران را حل کنیم و جلسه امروز شروعی برای قطار ملی است.
وی گفت: همراهی در بومیسازی قطار ملی از موضوعاتی است که مورد توجه شهرداری تهران است و نشست امروز آغازی برای یک کار بزرگ است.
شیخطاهری گفت: ۴۳ درصد از پروژه قطار ملی توسط شرکت واگنسازی انجام میشود. همچنین بنا بر برنامه ریزی انجام شده قرار است ۱۵ رام قطار ۷ واگنه آماده شود.
به گزارش دانشجو، در ادامه علی امام؛ مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: تبلور این تجربه ارزنده را باید در قراردادهای بعدی ببینیم. ۲ هزار دستگاه واگن پیشبینی شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه وارد ناوگان شوند، اما حتی یک واگن هم وارد شبکه مترویی هیچ کلانشهری نشد.
وی تصریح کرد: جای خوشحالی است که شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن است که با افزایش ۲۵ درصدی این تعداد به ۷۹۱ واگن رسیده است. هر چند در خصوص قراردادهای اشاره شده درخواست میشود که امکان افزایش ظرفیت و پتانسیل واگنسازی مورد استفاده قرار بگیرد.
امام گفت: واگنسازی پارس از سال ۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان راهاندازی اولین مترو تهران، ساخت بدنه مترو پایتخت را انجام داد.
نظر شما