به گزارش خبرگزاری ایمنا، در زمان راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج در ابتدا گفته شده بود ضرورتی ندارد شروط ضمن عقد در این سند بیاید و باید اشخاص به دفترخانه مراجعه میکردند و گاهی مشکلاتی در چاپ این شروط به وجود آمده بود؛ لذا مقرر شد که در نسخه جدید سامانه، شروط ضمن عقد هم در اسناد الکترونیکی گنجانده شود.
صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی سند الکترونیکی ازدواج که از دوم آبان ماه امسال انجام شد، تاکنون ۵۷ هزار و ۶۱۶ فقره سند الکترونیکی ازدواج صادر شده است.
وی درباره مشکلات فنی سند «الکترونیک» ازدواج گفت: مشکل شروط ضمن عقد را در این زمینه داشتیم که رفع شده است و از روز یکشنبه (۱۲ آذرماه) نسخه گذاری جدید سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج انجام میشود.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در زمان راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج در ابتدا گفته شده بود ضرورتی ندارد شروط ضمن عقد در این سند بیاید و باید اشخاص به دفترخانه مراجعه میکردند و بعضاً مشکلاتی در چاپ این شروط به وجود آمده بود؛ لذا مقرر شد که در نسخه جدید سامانه، شروط ضمن عقد هم در اسناد الکترونیکی گنجانده شود.
وی تصریح کرد: یک بخش در سند الکترونیکی ازدواج مربوط به شروط ضمن عقد است و در سامانه قبلی ثبت الکترونیکی ازدواج این شروط درج نمیشد و این شروط ۱۲ گانه ضمن عقد در نسخه نکاحیه چاپی و دفترچهای بود و الکترونیکی نبود، از روز یکشنبه ۱۲ آذرماه مقرر شده که این شروط هم در سند الکترونیکی ازدواج درج شود.
کشاورز درباره اختلالات اینترنتی در زمینه صدور سند الکترونیکی ازدواج گفت: چیزی در این زمینه گزارش نشده است.
صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سوم آبان اولین سند ازدواج الکترونیک صادر و به یک زوج ایرانی تحول داده شد.
وی ادامه داد: دفاتر ازدواج و طلاق در گذشته برای ثبت ازدواج یا طلاق مشخصات و مدارک را در دفاتری کاغذی و سنتی ثبت میکردند، اما به مرور زمان به دلیل مشکلات و ایراداتی که ثبت سنتی داشت سردفتران ملزم شدند تا مشخصات طرفین و ثبت واقعه ازدواج یا طلاق را در دفاتری الکترونیک انجام دهند و اقدام به اخذ اثر انگشت و امضای دیجیتال از زوجین کنند و در نهایت پس از ثبت الکترونیک ازدواج، سندی کاغذی در اختیار آنها قرار میگرفت، در راستای تسهیل در امور مردم، دسترسی آسان و جلوگیری از جعل این اسناد سوم آبان اولین سند الکترونیکی ازدواج صادر شد، بدین صورت که پس از ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج، فایل یا لینکی در اختیار زوجین قرار میگیرد که با مراجعه به آن، محتوای سند ازدواج قابل رؤیت است.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه صدور اولین سند الکترونیکی ازدواج برای یک زوج جوان گفت: هدف از برنامه تحولی قوه قضائیه در بخش صدور سند الکترونیکی ازدواج تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم است، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرایند ثبت ازدواج را از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل کرده است.
وی افزود: در راستای برنامههای تحولی قوه قضائیه و دستور رئیس سازمان ثبت اسناد بخشنامه حذف دفترچههای ازدواج در سراسر کشور صادر و سوم آبان ۱۴۰۲ این طرح در ۲۵۰۰ از دفاتر ازدواج رسمی سراسر کشور به صورت همزمان عملیاتی شد.
سعادتیان گفت: اولین سند الکترونیکی ازدواج با در نظر گرفتن باگهای نرم افزاری مربوطه طراحی شده است و امروز اولین سند ازدواج الکترونیک صادر و به یک زوج ایرانی تحول داده شد.
وی با اشاره به سیاست پیشروی سازمان ثبت اسناد برای الکترونیکی کردن اسناد ادامه داد: الکترونیکی شدن سند ازدواج به جهت اینکه دفترچههای ازداوج دارای آسیبها و مشکلاتی بوده، عملیاتی شده است، یکی از مشکلات مربوط به چاپ دفترچههای ازدواج است، زیرا این دفترچهها با اوراق و کاغذهای خاصی در چاپخانه دولتی چاپ میشوند، همچنین خرید کاغذ و انتقال این دفترچهها به ۲۵۰۰ دفتر ازدواج در سراسر کشور مشکلاتی به همراه دارد و بعضاً احتمال فقدان، سرقت، جعل و سو استفاده از آنها وجود دارد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با حذف فیزیکی دفترچه ازدواج معضل جعل به صفر میرسد و دیگر در سندهای ازدواج اشتباه قلمی به خصوص در بخشهای صداق و مشخصات زوجین نخواهیم داشت.
وی اظهار کرد: با الکترونیکی کردن سامانه ثبت ازدواج از تخلفات انتظامی و احتمالی سردفتران پیشگیری میشود و سلامت اداری نیز در این بخش ارتقا پیدا میکند؛ همچنین با حذف دفترچههای ازدواج ورودی پروندههای جعل در بخش دفترچههای ازدواج حذف میشود.
سعادتیان ادامه داد: اجرای این طرح موجب تسهیل در امور مردم، صرفهجویی در هزینهها، در دسترس بودن و یکسان بودن فرمتهای سند ازدواج، کاهش تخلفات انتظامی و از انواع جعل در سندهای ازدواج نیز پیشگیری میشود.
وی گفت: خروجی سند الکترونیکی ازدواج در ابعاد کاغذ A ۴ و تک برگی بوده و دارای کد شناسه یکتا است، زوجین میتوانند با مراجعه به سامانه ثبت من بر اساس کد ملی و شناسه یکتا به اطلاعات و مشخصات مندرج در سند الکترونیکی ازدواج دسترسی داشته باشند، همچنین دستگاههایی که در مواقع نیاز میخواهند اصالت این سندها را احراز کنند میتوانند متن سند را ملاحظه و صحت آن را احراز کنند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نحو دریافت تسهیلات بانکی از طریق سند الکترونیکی ازدواج گفت: مکاتبه و بخشنامه با بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و از تاریخ سوم آبان ماه ۱۴۰۲ ارائه سند ازدواج برای اخذ وام ازدواج ممنوع است و بانکها باید برای احراز اصالت اسناد ازدواج الکترونیکی به سامانه ثبت من مراجعه کنند و دیگر ضرورتی برای حمل دفترچه ازدواج وجود ندارد.
در نهایت به موجب شیوهنامه بهرهبرداری از دفتر الکترونیک ازدواج، از مرداد سال ۱۴۰۰، دفاتر سنتی ثبت ازدواج حذف و دفاتر الکترونیک، جایگزین آن شد، اما از آن تاریخ همچنان سند ازدواج به صورت دفترچهای صادر میشد تا اینکه، از تاریخ ۲ آبان ماه ۱۴۰۲، مقرر شد، سند دفترچهای ازدواج حذف و سند تک برگ به همراه کد یکتا برای دریافت سند الکترونیکی جایگزین آن شود.
به این ترتیب، بعد از ثبت ازدواج در دفاتر الکترونیک ازدواج، سند ازدواج به صورت تک برگ و در برگههایی به قطع A۴ به همراه کد شناسه یکتا به زوجین تحویل داده میشود، هریک از زوجین میتوانند با استفاده از کد ملی و شناسه یکتای سند، به سامانه «ثبت من» مراجعه کنند و به اطلاعات و جزئیات سند الکترونیک ازدواج خود دسترسی پیدا کنند.