شناسهٔ خبر: 63829323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی خبرداد:

کاهش تورم تولید به زیر یک درصد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: قیمت دارایی‌های غیر مولد همچون ارز، طلا و مسکن کنترل شده و نوسانات نیز روند کاهشی داشته‌اند به نحوی که اکنون تورم‌ تولید به زیر یک درصد و صنعت صفر درصد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مراسم عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران، اظهار کرد: منظور ما از تثبیت سیاست‌های ارزی کاهش بی‌ثباتی در این حوزه است، اکنون با برنامه‌ریزی‌های منسجم توانستیم بی‌ثباتی ارز را کاهش دهیم.

هیچ کمبودی در درهم نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مرکز مبادله مرجع ما برای سیاست‌گذاری ارز بوده است، بیان کرد: بزودی آثار فعالیت های این مرکز را مشاهده خواهیم کرد، اکنون هیچ کمبودی در درهم نداریم.

فرزین گفت: سعیمان بر این است به منظور قابلیت پیش‌بینی بازرگانان از بازار حرکت رو به جلو داشته باشیم.

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۴ درصد کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را ۲۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: تلاشمان کاهش این نرخ تا پایان سال به ۲۵ درصد است.

فرزین در ادامه با بیان اینکه تجار باید حتما با مرکز در ارتباط باشند؛ گفت: تمام عملیات ارزی به مرکز مبادله می‌آید و فقط در بانک مرکزی فقط سیاست‌گذاری ارزی را خواهیم داشت؛ اقدامات خاصی نیز در حوزه طلا باید صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نباید آسیبی از سیاست‌های پولی به رشد بزنیم و انتظار می‌رود این اقدام شروعی برای کمک باشد؛ محصولات جدیدی نیز در دستور کار داریم به نحوی که هر ماه می‌توانید منتظر محصولات جدید برای ارز و طلا در مرکز مبادله باشید؛ قیمت دارایی‌های غیر مولد همچون ارز، طلا و مسکن کنترل شده و نوسانات نیز روند کاهشی را داشته‌اند؛ تورم‌تولید به زیر یک درصد و صنعت صفر درصد شده است و این ما را به آینده و ادامه سیاست تثبیت امیدوار می کند.

فرزین گفت: تورم سالانه با سیاست‌های جدید بانک مرکزی کاهش پیدا خواهد کرد و انتظارر می‌رود به متغیرهای بلندمدت اقتصاد بازگردیم، در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات دارایی ها محدود شده بودیم اما اکنون فرصت مناسبی برای سیاست‌گذاری برای متغیرهای بلند مدت اقتصادی فراهم است.

هیچ ناترازی به بانک ملی منتقل نشد

رییس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه هیچ گونه ناترازی به بانک ملی منتقل نشده است، گفت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

فرزین اظهار داشت: در ابتدای سال تعهدی درباره سه موسسه ناتراز داده شد که یکی مربوط به موسسه توسعه بود که منحل شد و دومی مربوط به موسسه نور بود.

وی افزود: بخشی از دارایی‌های نقد شونده موسسه نور به بانک ملی منتقل شد. هم اکنون ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده در موسسه نور داریم و کل این سپرده به بانک ملی منتقل شده و این بانک موظف است در صورت درخواست افراد، سپرده آنان را بپردازد و مابه ازای آن ۲۵۰ شعبه موسسه به بانک ملی داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین دارایی قانونی موسسه در بانک مرکزی را به بانک ملی دادیم.

پول ایران در قطر قفل نشده است

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران در قطر قفل شده است؟ گفت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

فرزین بیان کرد: برخی املاک و اموال موسسه نور در دادگاه‌ها تعیین تکلیف و به بانک ملی منتقل خواهد شد. همچنین مطالبات بانک مرکزی از سهامداران جزو دارایی‌هایی است که مربوط به این موسسه است و دادگاه در حال تعیین تکلیف است تا مطالبات بانک مرکزی را از سهامداران بگیریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی؛ موسسه اعتباری ناتراز نور، ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته و بر اساس احکام دادگاه از محل دارایی‌های سهامداران اصلی این مبالغ را وصول می‌کنیم.

فرزین در خصوص انتظارات تورمی گفت: انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و سیاست ما ادامه روند کاهشی انتظارات تورمی است، گرچه هنوز این انتظارات در سطح بالایی قرار دارد.

وی در مورد محرمانه بودن مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: بعضی از این مصوبات قبل از انجام اعلام نمی‌شود به عنوان مثال در باره موسسه نور تا قبل از زمان اقدام، اعلام نکردیم.

نظر شما