شناسهٔ خبر: 63824910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معلولان باید بیشتر حمایت شوند

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران: معلولان باید بیشتر حمایت شوند

صاحب‌خبر -

معلولان باید بیشتر حمایت شوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین پیامی صادر کرد.


متن پیام سیدمهدی مسلمی جورجاده به این شرح است:
از اولین اقدامات حوزه افراد دارای معلولیت در ایران، حدود ۱۷۰ سال می‌گذرد؛ اکنون پس از این سال‌ها افراد دارای معلولیت، پیشرفت‌های زیادی نموده اند چه به واسطه ایجاد فضای بهتر اجتماعی و چه به واسطه تلاش‌های هوشمندانه این افراد. اما انتظار و توقع بیشتری می‌رود چرا که این جمعیت چند میلیونی، شایستگی بیشتری برای بهره مندی از این امکانات و توجهات را دارند. آن‌ها باید بیش از این در جامعه پذیرش شوند و بیش از این در امور جامعه مشارکت نمایند
با وجود همه مشکلاتی که همواره گریبانگیر معلولان بوده است، اگر نظری به آمار روبه افزایش تحصیل کردگان، مدیران، متخصصان، هنرمندان و کارآفرینان دارای معلولیت افکنده شود، جدّیت آن‌ها در رسیدن به جایگاه حقیقی در جامعه و نقش مؤثرشان را در توسعه میهن اسلامی خواهید دید. اکنون با وجود این توانمندی فوق العاده در نهاد افراد دارای معلولیت و اصلاح قوانین موجود و هماهنگی بیشتر بین قوا، لازم است اقدامات مؤثر و مدبرانه‌ای انجام شود.
برخی از این اقدامات عبارتند از:
۱-حمایت از اشتغال افراد دارای معلولیت (در بخش‌های دولتی و غیردولتی) و کارآفرینان این حوزه و تبدیل وضع افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه‌ها از قرارداد‌های شرکتی و موقت به رسمی و پیمانی و وضعیت‌های با ثبات‌تر و نیز حذف مالیات برحقوق این افراد که هزینه‌های زندگی آن‌ها بسیار بیشتر از افراد دیگر جامعه است.
۲- ارتقاء روند مناسب سازی و دسترس پذیری. زیرا شرط اول حضور و مشارکت معلولان در جامعه انجام درست و سریع مناسب سازی می‌باشد.
۳- فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت که متأسفانه در این سالها، توسط سازمان‌ها و متولیان و نخبگان جامعه در خیلی مواقع نادیده گرفته شده و در این خصوص جریان سازی مؤثری انجام نشده است.
۴- هزینه‌های بهداشتی، درمانی و توانبخشی طاقت فرسا شده و لازم است این موارد که مستقیماً با زندگی فرد دارای معلولیت مرتبط است و هزینه زیادی بر خانواده تحمیل مینماید، تحت پوشش بیمه گزاران قرار گیرد و نیز ضرورت دارد افراد بیشتری مشمول حق پرستاری گردند.
۵- جدی گرفتن مسأله پیشگیری از معلولیت در سراسر کشور و انجام غربالگری‌های تخصصی برای جلوگیری از ازدیاد معلولیت‌ها به خصوص معلولیت‌های ژنتیکی.
۶- نظارت بر حُسن اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مصوب ۱۳۹۶ در تمام دستگاه‌های مشمول این قانون، که باید با ضمانت اجرایی لازم، کاملا اجرا شود.
۷- مسکن افراد دارای معلولیت نقش مهمی در کسب استقلال آن‌ها دارد و لازم است در طرح جهش مسکن ملی شرایط خاص این افراد (تسهیل ثبت نام، و امکان بهره، مناسب سازی، دسترس پذیری و …) لحاظ شود تا بتوان زندگی بهتری برای آن‌ها رقم زد.
۸- متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی کنونی وضع معیشت افراد دارای معلولیت، نابسامان است و گرفتاری‌های زیادی برای آن‌ها فراهم ساخته و با وجود حمایت‌های انجام شده هنوز کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و آن‌ها را در شرایط دشواری قرار داده است.
۹- در برنامه هفتم توسعه کشور، پیوست مسائل افراد دارای معلولیت امری الزامی تلقی گردد و با اینکار هم به رفع نیاز‌های انسانی آن‌ها پرداخته شود و هم از توانمندی والای آن‌ها در پیشبرد کشور بهره بیشتری برده شود.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت، و با باور توانمندی‌های افراد که نویدبخش دنیایی دسترس پذیر است روز جهانی افراد دارای معلولیت را به این عزیزان و دست اندرکاران ارائه خدمت به این افراد و خانواده هایشان تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی آن‌ها را دارم.

سیدمهدی مسلمی جورجاده
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران

نظر شما