شناسهٔ خبر: 63822526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کدام کشورها از فرصت اجلاس آب و هوایی برای محکومیت جنایات اسرائیل استفاده کردند؟

سایه سنگین غزه بر اجلاس کاپ ۲۸

صاحب‌خبر -

 [شهروند ] بیست‌وهشتمین اجلاس متعهدین کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل موسوم به (کاپ ۲۸) از پنجشنبه‌گذشته در شهر دوبیِ امارات متحده عربی آغاز شده که با حاشیه‌هایی همراه بوده است. مهم‌ترین حاشیه اجلاس آب و هوایی جهان، واکنش نشان دادن برخی کشورها نسبت به جنایات رژیم اشغالگر در غزه، در مقابل بی‌اعتنایی برخی دیگر از کشورهای حاضر در این اجلاس نسبت به این فاجعه انسانی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. امارات متحده عربی، کشور نفت‌خیز میزبان کاپ ۲۸، یکی از معدود کشورهای عربی است که پس از امضای توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰، «اسرائیل» را به رسمیت شناخت. دعوت از رئیس رژیم صهیونیستی برای حضور در اجلاس آب و هوایی دوبی درحالی‌که تجاوز نظامی این رژیم احساسات میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحریک کرده، تردیدها را درباره هدف امارات از برگزاری این اجلاس با ادعای بهبود شرایط زندگی مردم و کاهش تأثیر منفی پدیده‌های اقلیمی ازجمله افزایش دمای کره زمین، قوت بخشید.
بیست‌وهشتمین نشست سالانه آب و هوایی سازمان ملل متحد که دولت‌ها در آن در مورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب و هوایی بحث خواهند کرد، از پنجشنبه ۹ آذر در امارات آغاز شده و تا ۲۱ آذر ادامه دارد. بیش از ۷۰ هزار میهمان از ۱۹۸ کشور جهان ازجمله رهبران ۱۸۰ کشور در این اجلاس شرکت دارند.

هیأت ایرانی، اجلاسی را که رئیس رژیم اسرائیل یکی از مدعوین آن بود، ترک کرد
«با سرایت تنش‌های مرتبط با جنگ غزه به مذاکرات تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ دوبی، هیأت ایران از این اجلاس خارج شد و رئیس اسرائیل نیز مجبور شد سخنرانی‌اش را در این اجلاس لغو کند.» خبرگزاری فرانسه درخصوص تحت‌الشعاع قرار گرفتن اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸ دوبی توسط جنگ رژیم صهیونیستی و حماس نوشت: «با از سرگرفته شدن حملات هوایی مرگبار اسرائیل بعد از آتش‌بسی یک هفته‌ای، چند تن از رهبران جهان که در دوبی برای مذاکرات بر سر تغییرات اقلیمی گردهم آمده بودند از این فرصت برای اظهار تأسف نسبت به جنگ حماس و اسرائیل که هزاران کشته بر جای گذاشته، استفاده کردند.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به این اجلاس محیط‌زیستی گفت: «نپرداختن به بحران انسانی که در اراضی فلسطینی نزدیک به ما در حال وقوع است، غیرممکن است.» رئیس‌جمهوری ترکیه اضافه کرد: «حوادثی که در غزه در حال اتفاق افتادن هستند یک جنایت جنگی و جنایت بشری هستند.» روسای جمهوری کلمبیا و کوبا هم هر دو، این جنگ را «نسل‌کُشی» خواندند.»خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: «در همان روزی که خشونت‌ها به نوار غزه بازگشته و طبق اعلام حماس بیش از ۱۰۰ کشته در این منطقه برجای گذاشت، ده‌ها تن از رهبران جهان خطاب به اجلاس کاپ ۲۸ سخنرانی کردند.» اما اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل، برای انجام سخنرانی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌اش در این اجلاس حاضر نشد. این اتفاق یک روز بعد از آن افتاد که محمود عباس، همتای فلسطینی او هم بازدید برنامه‌ریزی‌شده خود به اجلاس کاپ ۲۸ را لغو کرد.

از لغو سخنرانی امیرقطر و ولیعهد عربستان بدون اعلام دلیل تا سخنرانی رئیس‌جمهوری مصر بدون اشاره به غزه
امیر قطر نیز نامش در ابتدا در فهرست به‌عنوان یکی از سخنران‌های  جمعه قرار داشت، اما در نهایت جزو غایبان در میان کسانی که نهایتا سخنرانی کردند، بود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هم با وجود برنامه‌ریزی برای آنکه نخستین سخنرانی را ارائه دهد در این اجلاس شرکت نکرد. هیچ دلیلی برای تغییراتی که در آخرین دقایق در برنامه اجلاس کاپ ۲۸ در روز جمعه اعمال شده، ارائه نشده است.تیم ایران در اجلاس کاپ ۲۸ فورا در اعتراض به حضور اسرائیلی‌ها اجلاس را ترک کردند و علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی و رئیس هیأت ایران در این اجلاس گفت که این حضور، «مغایر با اهداف و خط‌مش‌های این کنفرانس است.» عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، از فرصت سخنرانی‌اش در این اجلاس برای «محکوم کردن حمله تجاوزکارانه علیه غزه» استفاده کرد. او اظهار کرد: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم در برابر این حمله محکم بایستد. سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، هم گفت، کشور وی «از مشاهده این تراژدی که در غزه در جریان است و این جنگ علیه مردم بی‌گناه، بهت‌زده است.» او ادامه داد: «جنایت جنگی در فلسطین باید پایان یابد.» رهبران دیگر حاضر در اجلاس نیز از این جنگ انتقاد کردند، اما عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، کشوری که با غزه مرز مشترک دارد، اشاره‌ای به این جنگ نکرد.

تاسیس صندوقی بلندپروازانه برای رسیدن به اهداف تغییرات اقلیمی
از حاشیه‌های دیگر اجلاس اقلیمی دوبی این است که محمدبن زاید آل نهیان، رئیس امارات، در حالی جمعه از ایجاد یک صندوق ۳۰ میلیارد دلاری برای راه‌حل‌های آب و هوایی در سراسر جهان خبر داد که اخبار مربوط به تصمیم اماراتی‌ها برای انعقاد قراردادهای معاملاتی نفت‌وگاز در حاشیه اجلاس با موج انتقاد فعالان محیط‌زیست همراه شده بود.
رویترز در گزارشی با اشاره به بلندپروازانه بودن بزرگی این صندوق گفت که امارات و آلمان قول داد‌ه‌اند که هرکدام ۱۰۰ میلیون‌دلار به این صندوق کمک کنند. اتحادیه اروپا و آلمان به‌ترتیب هرکدام ۱۰۰ میلیون و ۱۴۵ میلیون دلار، انگلیس ۷۵ میلیون دلار، آمریکا ۲۴.۵ میلیون دلار و ژاپن نیز ۱۰ میلیون دلار متعهد شدند که در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند؛ اما نگرانی‌هایی درخصوص آینده مالی صندوق و دوام آن وجود دارد.

وقتی رئیس شرکت نفت امارات ریاست اجلاس تغییرات اقلیمی را برعهده می‌گیرد
در همین حال قضیه اینکه سلطان الجابر، رئیس شرکت ملی نفت امارات، ریاست این اجلاس اقلیمی را برعهده دارد، با انتقادها روبه‌رو شده است. از همین رو وی در مراسم افتتاحیه اجلاس با پرداختن به موضوع تعامل با تولیدکنندگان نفت و گاز و تعهد آنها به انتشار صفر متان تا سال ۲۰۳۰ درصدد پاسخ به انتقادها برآمد.

ثروتمندترین کشور جهان و بزرگ‌ترین آلوده‌کننده اقلیم، مدعی پیشتازی در تلاش برای سازگاری اقلیمی است
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که به جای جو بایدن در این کنفرانس شرکت کرده، در این اجلاس مدعی شد آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه سازگاری آب و هوایی، با تمرکز ویژه بر جوامع دیگر است. هریس در حالی از تعهد قابل توجه 3میلیارد دلاری به صندوق آب و هوای سبز سخن گفته که هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است که این امر منوط به تصویب کنگره آمریکاست. ایالات متحده - ثروتمندترین کشور جهان و بزرگ‌ترین آلوده‌کننده - به‌دلیل ضعیف بودن نسبی ارائه‌های مالی آب و هوا تاکنون به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.

عطوان بررسی کرد:
چرا عرب‌ها برای رئیس رژیم صهیونیستی فرش قرمز پهن کردند

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه، در سرمقاله  روزنامه رأی‌الیوم ضمن انتقاد شدید از حضور اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در اجلاس بین‌المللی آب و هوا که در امارات متحده عربی و شهر دوبی برگزار می‌شود، نوشت که مشارکت تعداد زیادی از پادشاهان و رؤسای جمهوری و حاکمان عربی در این اجلاس بسیار زشت و زننده بود، به‌ویژه که این اجلاس همزمان با نسل‌کُشی موجود در نوار غزه برگزار می‌شود که تاکنون به شهادت بیش از ۲۰ هزار نفر منجر شده و دو برابر این تعداد نیز زخمی شده‌اند و دست‌کم نیمی از منازل نوار غزه ویران شده است.
وی در این مقاله تأکید کرد: «می‌دانیم که این کنفرانس بین‌المللی به موضوعات محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد، اما پهن کردن فرش قرمز برای رئیس رژیم صهیونیستی و دیدار او با رهبران عرب ازجمله شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ محمد بن زائد، رئیس دولت امارات در شرایط کنونی از دیدگاه ما توهین به خون شهیدان و کودکان در نوار غزه و آوارگان ساکن این منطقه است که تمامی ابزارهای حیاتی شامل آب و برق و انرژی و غذا از آنها دریغ می‌شود.»
عطوان تصریح کرد: «باعث خفت رهبران عرب شرکت‌کننده در این اجلاس است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و هیأت این کشور شامل علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی این کشور در اعتراض به حضور رئیس رژیم صهیونیستی این اجلاس را تحریم می‌کنند، اما کشورهای عربی که اولویت بیشتری نسبت به این موضوع داشتند، چنین اقدامی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که از آنها انتظار می‌رود اقدامات شدیدتری انجام داده و روابط خود را به کلی با اشغالگران قطع کنند و سفارتخانه‌های این رژیم در کشورهای خود را ببندند، مانند همان کاری که برخی کشورهای عربی و حتی غیرمسلمان نظیر بولیوی، شیلی، کلمبیا و آفریقای جنوبی انجام دادند.»
عطوان می‌افزاید که تاریخ به دقت مواضع رسمی عربی که در تناقض با ارزش‌های عربی و اسلام و انسانیت است و توطئه‌های آنها ضد‌گروه‌های مقاومت در برابر نسل‌کُشی موجود را بررسی می‌کند. جنگ غزه هر نتیجه‌ای که داشته باشد - که به‌احتمال فراوان با شکست بزرگ اشغالگران به پایان خواهد رسید- باعث می‌شود مواضع سازشکار در برابر دیکته‌های آمریکا و دست پرورده آن در منطقه رسوا شود و آغازی بر فروپاشی رژیم‌هایی خواهد بود که ضد‌کشورهای منطقه، توطئه می‌کنند.

نظر شما