شناسهٔ خبر: 6381597 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (7)

خروج800 شخص حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم های آمریکا و اروپا/ ناوگان هوایی نوسازی می شود

تهران-ایرنا- خروج 800 شخص حقیقی و حقوقی از فهرست تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا،امکان خریداری هواپیماهای مسافری و صدور مجوز صادرات فرش ، پسته و خاویار از محورهای توافق بین ایران و گروه 1+5 از تاریخ اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپایی ازجمله محدودیتهای ظالمانه ای بود که طی سالهای اخیر علیه کشورمان اعمال شد بر اساس توافق بین هیئتهای مذاکره کننده دو طرف،اتحادیه اروپایی و ایالات متحده، تعهد نموده اند کلیه تحریم های اقتصادی و مالی که به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده اند را همزمان با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای لغو نمایند.

بر این اساس تحریم ها و محدودیت های اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی در حوزه های زیر در مرحله نخست رفع خواهند شد که در نتیجه آن، از روز اجرای «برجام»، دولت جمهوری اسلامی، بانک مرکزی ایران، سایر موسسات دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی می توانند کلیه فعالیت ها و عملیات تجاری و اقتصادی زیر را با طرف های تجاری خود انجام دهند.

** خروج 800 شخص حقیقی و حقوقی از تحریمهای یکجانبه

بر اساس توافق هیئت مذاکره کننده حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی که به بهانه همکاری یا ارتباط با برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت، آمریکا یا اتحادیه اروپایی تحت تحریم قرار گرفته اند، از فهرست های مربوطه خارج و منابع مالی و دارائی های آنها آزاد خواهد شد.

** لغو تحریمهای غیرهسته ای

این در حالی است که در کنار لغو تحریم های مرتبط هسته ای، سه دسته از تحریم ها که ارتباط مستقیم با موضوع هسته ای ایران نداشته و از سال ها قبل تحت عناوین دیگر تحمیل شده اند، نیز از میان برداشته خواهند شد

** رفع تحریم هواپیمایی

با لغو ممنوعیت خرید و اجاره هواپیماهای مسافربری از طریق صدور مجوزهای لازم توسط آمریکا، امکان خریداری هواپیماهای مسافری آمریکایی و اروپایی و نوسازی ناوگان هوایی ایران و ارتقای ایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی کشور فراهم خواهد شد.

خاطرنشان می شود تحریم خرید هواپیمای تجاری یکی از مصادیق تحریم های غیرعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته بوده است.

** رفع ممنوعیت همکاری شرکت های وابسته شرکت های آمریکایی با ایران

بر اساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، شرکت های خارجی تابعه شرکت های آمریکایی بر اساس مجوز کلی صادره از سوی دولت آمریکا مجاز به همکاری با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی خواهند شد. البته منع کلی مراوده اقتصادی بین اتباع ایرانی و آمریکایی کماکان باقی خواهد ماند.

** صدور مجوز صادرات فرش پسته و خاویار از ایران به آمریکا

بر اساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد. لازم به ذکر است صادرات این اقلام به آمریکا که در سال 2000 آزاد شده بود در سال 2010 ممنوع گردید.

همچنین ایالات متحده و اتحادیه اروپایی تعهد داده اند که از اعمال مجدد تحریم ها که به منزله نقض تعهدات آنها در برجام تلقی خواهد شد، خودداری نمایند.

علاوه بر این، آمریکا کلیه تحریم هایی که در سطوح ایالتی مانع از ایفای تعهدات آمریکا در رفع تحریم ها شود را به نحو مقتضی رفع نماید.

این در حالی است که همزمانی و تناظر اقدامات متقابل ایران و گروه 1+5 از ارکان توافق وین محسوب می شود

بر اساس تفاهم صورت گرفته، ابتدا شورای امنیت اقدام به صدور قطعنامه جدید برای تایید برجام و لغو قطعنامه های قبلی می نماید. سپس اتحادیه اروپایی و آمریکا تصمیمات توافق شده برای لغو تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای را اتخاذ خواهند نمود.

متعاقبا ایران اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام را آغاز می نماید و در ادامه اتحادیه اروپایی و آمریکا نیز تمهیدات لازم برای اجرایی کردن تعهداتشان و تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی لازم و توجیه مراجع ذیربط دولتی و موسسات و بنگاه های اقتصادی اتخاذ خواهند نمود.

این اقدامات متناظر به نحوی انجام خواهد شد که در 'روز اجرای توافق' همزمان با تایید اقدامات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجرای کلیه تحریم های مقرر شده متوقف خواهد شد.

سیام(2)**2021**1449

نظر شما