شناسهٔ خبر: 63813360 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون دفتر توسعه ایمنی راه سازمان راهداری خبر داد

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌ های جاده‌ای با نصب سرعت‌گیر

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از کاهش ۴۰ درصدی آمار فوتی‌ های جاده‌ای با نصب سرعت گیرهای استاندارد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد راشد مدرس گرجی در خصوص تاثیر سرعت گیرها در کاهش تصادفات بیان کرد: سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی کاهش متوفیان سوانح جاده‌ای است و گرچه ممکن است با اجرای سرعت گیرها، تعداد تصادف‌های خسارتی افزایش داشته باشد، اما در بحث کاهش متوفیان موثر بوده است.

وی افزود: بر اساس آمار، نصب سرعت گیرها، ۴۰ درصد آمار فوتی‌های جاده‌ای را کاهش داده است.

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری در خصوص سرعت گیرهای برون شهری و میزان استاندارد بودن آن‌ها گفت: نصب سرعت گیر آخرین راهکار در زمینه آرام سازی و ایمن سازی جاده هاست که ادارات راهداری در استان‌های کشور موظف هستند بر اساس نشریه ۲۶۷ و دستورالعمل‌های ابلاغ شده سازمان راهداری، این سرعت گیرها را در مناطق مسکونی و بافت مسکونی برون شهری نصب کند.

وی ادامه داد: با توجه به نوع راه و سرعتی که تعریف شده، ضوابط این سرعت گیرها نیز تعریف شده است. مثلا تا سال ۸۶ در راه‌های برون شهری از سرعت گیرهای پلاستیکی با ارتفاع ۲ و نیم سانتی متر استفاده می‌شد و بعد از آن با دستورالعمل‌های جدید، سرعت گیرها به صورت آسفالتی و در راه‌های فرعی به اصلی و یا راه‌های روستایی به شهری نصب شدند که ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ سانتی متر است.

مدرس گرجی با اشاره به تفاوت سرعت گیرهای درون شهری با برون شهری بیان کرد: تفاوت سرعت گیرهای درون شهری با برون شهری، در طول آن است که در حال حاضر طول سرعت گیرهای برون شهری ۳ و نیم تا ۴ و نیم متر است و این در حالی است که سرعت گیرهای درون شهری با طول کمتر استفاده می‌شود و این اتفاق به منظور کاهش سرعت ماشین تا ۳۵ کیلومتر صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر اندازه به آشکارسازی آن نیز توجه شده تا با رنگ آمیزی، مردم از وجود سرعت گیرها آگاه شوند و همچنین تابلوهای هشدار در فاصله ۳۵ تا ۳۰۰ متری، بسته به نوع راه نصب شده است.

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری در خصوص گلایه‌های مردم مبنی بر سرعت گیرهای غیراستاندارد در جاده‌ها و ورودی شهرها گفت: در حال رفع نواقص هستیم، اما در برخی جاده ها، دهیاری‌ها و شوراها به صورت خودجوش با آسفالت سرعت گیر نصب می‌کنند و همکاران ما باید این سرعت گیرها را یا استاندارد سازی کنند یا بردارند.

نظر شما