شناسهٔ خبر: 63806957 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در کاشت چهار میلیون اصله نهال بکوشند

اراک- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: حضور دستگاه‌های اجرایی در کاشت چهار میلیون اصله نهال در این استان ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر اسدی روز شنبه در آیین آغاز نهال‌کاری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اراک، افزود: با توجه به اینکه کاشت یک میلیارد درخت در کشور از فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، تمامی دستگاه‌های این استان باید در کنار مردم برای کاشت نهال حضور فعال داشته‌ باشند.

وی ادامه داد: فضای سبز سرمایه‌گذاری بلند مدت در کشور و استان مرکزی است و نسل‌های آینده از مزایای این طرح در آینده بهره‌مند می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب و فضای سبز، در حوزه محیط زیست، سد کمال صالح، سد غدیر و آب‌های زیر زمینی استان با مشکل مواجه شده و باید با کاشت درخت و صرفه‌جویی در آب از ضرر و زیان به منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری شود.

اسدی گفت: برای تحقق کاشت چهار میلیون نهال در استان مرکزی، ماهانه باید ۳۳۰ هزار اصله درخت کاشته شود و با توجه به فرصت باقی مانده نیاز است در کاشت این نهال‌ها تسریع شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست، از آغاز پویش نهال‌کاری در این استان همزمان با سراسر کشور خبرداد و گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کاشت یک میلیارد نهال در کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارد.

عبدالحسین محمدی افزود: بر این اساس، سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشته می‌شود که سهم استان مرکزی، کاشت چهار میلیون اصله نهال در سال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال امسال در استان تولید شده و زمینه تولید چهار میلیون اصله نهال برای سال آینده نیز فراهم شده‌است.

محمدی گفت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال غیر قابل توزیع و ۲ میلیون اصله نهال قابل توزیع‌ امسال در استان مرکزی تولید شده‌است.

وی افزود: ۵۰۰ هزار اصله نهال از مجموع این نهال‌ها، از نوع صنوبر برای کاشت در ۳۰۰ هکتار، ۶۰۰ هزار اصله نهال نیر از گونه‌های بیابانی است و برای کاشت در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار در بین مردم، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار نهال بیابانی در استان کشت شده و در صورت تامین اعتبار نهال کاری در یک‌هزار هکتار عرصه‌های بیابانی استان انجام می‌شود.

محمدی افزود: کشت چهار میلیون اصله نهال و بذرکاری در چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان در دستور کار است.

وی ادامه داد: چهار پویش بذرکاری تاکنون با همکاری بسیج سازندگی، مرکز آموزش تخصصی مالک‌اشتر، دانشگاه اراک و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: ۴۰ هکتار بذرکاری در این پویش‌ها در استان مرکزی انجام شده‌است.

محمدی اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در ۴۰ هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی کاشته می‌شود که ۱۶ و نیم هکتار آن در کنار مرکز خیریه آفتاب اراک و بقیه در سایر شهرستان‌های استان است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نظر شما