شناسهٔ خبر: 63803562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رژیم صهیونیستی حاضر به تمدید آتش‌بس نشد و آرامش موقت غزه به پایان رسید؛ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «شهروند»:

راه پیروزی مقاومت بسیار هموارتر از اسرائیل است

حملات ددمنشانه صهیونیست‌ها به شمال و جنوب نوار غزه از سرگرفته شد

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  بمباران غزه از سرگرفته شد؛ آرامش موقت باریکه پرجمعیت سرزمین‌های اشغالی که مهم‌ترین نقطه کره خاکی صبح جمعه با تعلل صهیونیست‌ها در توافق برای تمدید خاموشی جنگ، تمام شد تا دوباره روزهای پرالتهاب مردم غزه شروع شود. آتش‌بس موقت در نوار غزه بعد از 7روز و تبادل تعدادی از اسرا بین صهیونیست‌ها و جنبش مقاومت حماس، با مخالفت و تعلل تل‌آویو در تمدید آن در حالی به پایان رسید که رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های ارتش رژیم موقت صهیونیستی (جمعه) حملات ددمنشانه به نوار غزه را از سر گرفتند. ازسرگیری حملات هوایی با حضور وزیر خارجه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی همزمان بوده است؛ به بیان دیگر شروع مجدد کشتار غیرنظامیان غزه با چراغ سبز و حمایت آمریکاست

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز از به‌صدا درآمدن آژیرهای خطر حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه خبر دادند. دفتر نخست‌وزیری رژیم تروریست صهیونیستی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «با بازگشت به جنگ، ما متعهد به دستیابی به اهداف جنگ هستیم.» رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک منبع سیاسی ارشد گزارش داد: «ما با تمام قدرت به نبرد بازگشته‌ایم و هیچ مذاکره‌ای برای آزادسازی بازداشتی‌ها انجام نمی‌شود».
در واکنش به از سرگیری حملات صهیونیست‌ها، دفتر رسانه‌ای دولت حماس در نوار غزه گفت: «اشغالگران در حال بمباران خانه‌ها و مناطق امن در بیش از یک استان در نوار غزه هستند.» به گزارش «المیادین»، در این بیانیه تأکید شده است: «جامعه بین‌المللی مسئولیت ادامه جنگ وحشیانه علیه کودکان و زنان نوار غزه را برعهده دارد.» دولت حماس همچنین افزود: «مردم ما حق دارند به هر وسیله‌ای از خود دفاع کنند، به آزادی و استقلال برسند و دولت خود را تأسیس کنند.»

رژیم صهیونیستی مسئول پایان آتش‌بس در غزه است
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که موج سنگینی از حملات راکتی و موشکی مقاومت غزه، شهر اشغالی «عسقلان» و شهرک‌های اطراف آن را هدف قرار داده است. خبرنگار شبکه «العربیه» نیز گزارش داد که از صبح جمعه تاکنون ۹ مرحله عملیات موشکی از نوار غزه علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین انجام شده است. وزارت بهداشت غزه نیز گفت: «اسرائیل بلافاصله پس از پایان آتش‌بس، کشتارهای جدیدی در نوار غزه انجام می‌دهد.»
براساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۱۵ هزار فلسطینی در اثر حملات رژیم صهیونیستی در غزه شهید شده‌اند که از این میزان ۶ هزار تن کودک بوده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مسئول پایان آتش‌بس در غزه است، گفت که این رژیم با هیچ‌کدام از پیشنهادات تبادل اسرا موافقت نکرد.

شهادت ۱۰۹ فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها تن
خبرنگار الجزیره اعلام کرد که در پی حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی در نوار غزه، تعداد شهدای حملات این رژیم به ۱۰۹ تن افزایش یافته است. همچنین صدها تن در این حملات زخمی‌ شده‌اند. وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که به محض پایان یافتن آتش‌بس، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت‌های جدیدی در نوار غزه می‌شود.
تلویزیون رژیم موقت صهیونیستی گزارش داد که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، دقایقی بعد از شروع مجدد حملات به نوار غزه، فلسطین اشغالی را ترک کرده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات برای حصول توافق جدید آتش‌بس در غزه با میانجی‌های قطری و مصری ادامه دارد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مقامات مصری گزارش داد: «تماس‌ها برای تلاش جهت حصول آتش‌بس مجدد در نوار غزه با وجود دشواری مذاکرات، ادامه دارد.»

نایب‌رئیس حماس: آماده آتش‌بس جدید برای پایان دادن به پرونده اسرای غیرنظامی هستیم
خلیل الحیه، نایب‌رئیس جنبش حماس در غزه،  در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: «رژیم صهیونیستی برای از سرگیری جنایت‌هایش علیه غزه آماده شده بود. ما برای تبادل‌اسرا پیشنهادهای متعددی مطرح کردیم و در مدت آتش‌بس موقت، ۸۵ زن و کودک صهیونیست را آزاد کردیم.» وی گفت: «رژیم صهیونیستی آزادی اسرای فلسطینی سالخورده در مقابل صهیونیست‌های سالخورده را قبول نکرد و به طرز خبیثانه‌ای فهرست افرادی را به واسطه‌ها داد که همگی نظامی زن هستند.»
الحیه افزود: «ما آماده آتش‌بس جدید برای پایان دادن به پرونده اسرای غیرنظامی هستیم. تا صبح جمعه با واسطه‌ها در ارتباط بودیم، اما زمانی که بمباران آغاز شد، صحبت کردن درمورد آتش‌بس به پایان رسید. رژیم صهیونیستی از منطقه رفح در جنوب و بیت حانون در شمال، غزه را هدف قرار داد و هیچ منطقه‌ای در غزه از بمباران در امان نیست.» نایب‌رئیس حماس در غزه گفت: «هدف اول رژیم صهیونیستی در غزه، کشتار و ویرانی و کوچاندن ملت فلسطین است. هدف مرحله بعد رژیم صهیونیستی کوچاندن ملت فلسطین به مصر است.»

تقلای اسرائیل برای به سرانجام رساندن یک کار بی‌سرانجام
سعد‌الله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در تحلیلی درباره ازسرگیری دوباره حملات رژیم صهیونیستی در غزه و اینکه سرنوشت این جنگ در نهایت چه خواهد بود، به «شهروند» می‌گوید: «آتش‌بس 7روزه جمعه صبح به پایان رسید؛ به‌رغم تلاش‌ها برای تمدید و حدس و گمان‌هایی که درباره ادامه روند تبادل اسرا از سوی میانجیگران می‌شد، رژیم اسرائیل جنگ را در منطقه جنوبی غزه شروع کرد که به اذعان رسانه‌ها، حملات نسبتا هم شدید بوده است. باید گفت این شروع دوباره جنگ یک تقلای سست برای رژیم صهیونیستی است. اسرائیلی‌ها در مرحله اول که جنگ را 48روز ادامه داده و 28روز هم عملیات زمینی در غزه داشتند، عملا به هدفی که در ابتدای عملیات حماس اعلام کرده بودند، دست نیافتند. آنها مدعی چند هدف اصلی برای حمله به غزه بودند که نابودی حماس و تغییر سیستم اداره باریکه غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی ازجمله این هدف‌ها بود.»
زارعی معتقد است: «آنها در هیچ‌کدام از اهدافی که دنبالش بودند، موفق نبودند و آتش‌بس را در حالی پذیرفتند که حماس به قوت خود باقی بود، اداره غزه تغییر نکرد و اسرائیل هم نتوانست به جز توافق برای آزادی اسرای فلسطینی، گامی برای آزاد کردن گروگان‌هایش انجام دهد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید می‌کند: «در شرایط فعلی رژیم اسرائیل خودش را در شرایطی دید که باید تقلا کند تا کار به سرانجام نرسیده رابه سرانجام برساند. به همین دلیل هم زیر بار تمدید آتش‌بس نرفت. این در حالی است که درون کابینه دولت این رژیم در همین چند روزه توقف، به‌شدت متزلزل‌تر از گذشته شده است. اگر بگوییم در دوره 48روزه ابتدایی حملات، اسرائیلی‌ها تقریبا وضع منسجمی در جبهه جنگ و پشتیبانی مقامات داشتند و جبهه غربی هم قاطع و صریح حمایت می‌شدند، هم‌اکنون حتی در این امتیازها هم تضعیف شده است.»

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با وجود شکست به دستاورد برسد
وی با بیان اینکه ارتش اسرائیل حالا یک تجربه شکست خورده را دوباره انجام می‌دهد، تصریح می‌کند: «رژیم صهیونیستی تقلا می‌کند با وجود شکست، به دستاورد برسد. درحالی‌که اعتماد ارتشی‌های این رژیم هم به موفقیت به‌شدت کاهش پیدا کرده و جبهه داخلی اسرائیل هم وضع قبلی را ندارد. نتانیاهو طی روزهای آینده باید در دادگاه حضور پیدا کند زیرا یک پرونده قضایی دارد که پیش از این مختومه اعلام شده بود، اما بار دیگر به جریان افتاده است. از سوی حمایت‌های متحدان همیشگی رژیم اشغالگر هم، اعتماد غربی‌ها به اسرائیل و به نتیجه رسیدن این رژیم از طریق بمباران، از بین رفته و می‌توان گفت اعتمادی بین غرب و ارتش اسرائیل وجود ندارد. غربی‌ها براساس سابقه حمایت‌گری از این رژیم جعلی، باز هم در کلام به این حمایت‌ها اذعان دارند و بر منافع اسرائیل پافشاری می‌کنند؛ با این حال در عمل، می‌بینیم که این حمایت دچار محدودیت‌هایی شده است. به‌نظر من جنگ در غزه در دوره جدید بدون دستاورد و در دوره به‌مراتب کوتاه‌تری به پایان خواهد رسید.»

مقاومت فلسطین باید با «فقدان حمایت مؤثر عربی» به فکر پیروزی باشد
زارعی تأکید می‌کند: «راه پیروزی مقاومت بسیار هموارتر از اسرائیل است. کافی است مقاومت فلسطین، استقامت به خرج و کار عادی خود را در غزه انجام دهد. حماس باید از دستاوردهای خود حفاظت کند درحالی‌که رژیم اسرائیل باید تجربه شکست را در شرایط متزلزل‌تر به دستاورد تبدیل کند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه در این میان نقش جامعه بین‌الملل به‌ویژه کشورهای اسلامی و عربی در تلاش برای تأثیر بر سرنوشت غزه چیست، می‌گوید: «سرنوشت را مردم و مقاومت غزه تعیین می‌کنند. عنصر اصلی، مردم غزه هستند. این در حالی است که تجربه نشان داده که در حوزه کشورهای عربی تمایل چندانی به پیروزی حماس وجود ندارد؛ به‌ویژه سعودی‌ها، اردنی‌ها و مصری‌ها. این کشورها نمی‌توانند آشکارا از اسرائیل حمایت کنند با این حال تلاش اثرگذاری برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین و پایان اشغالگری هم نمی‌کنند. به بیان دیگر مقاومت فلسطین باید با «فقدان حمایت مؤثر عربی» به فکر پیروزی در نبرد با رژیم اسرائیل باشد.»

نظر شما