سیدمحمد فخار- روزنامهنگار
تا دیروز اگر کلمه «پرند» را جستوجو میکردید، نام شهری در رباط کریم، جنوبغرب استان تهران برایتان میآمد که ازجمله شهرهای اقماری تهران است و مسئولان باید برای بهبود امکانات آن تلاش کنند، اما از ظهر دیروز که نخستین سوت قطار متروی شهری در این گوشه به صدا درآمد، همهچیز برای مردمی که در این خطه از استان زندگی میکنند تغییر کرد. مترو رؤیایی دور و دیر بود که افتتاح آن توانست خنده را به لبان نزدیک به نیممیلیون نفر از جمعیت کشور بنشاند.
فقط 358روز
358روز پس از وعده دور اول سفر استانی رئیسجمهور به پرند، وعده بزرگ او با همراهی مدیریت شهری تهران عملیاتی شد تا قطارهای متروی تهران 50کیلومتر آن سوتر از پایتخت را تحت پوشش ترددهای حملونقل عمومی قرار دهند. صبح دیروز خط متروی شهر جدید پرند با حضور رئیسجمهور افتتاح شد. این خط که 20کیلومتر آن جدید است، پس از 23سال دومین شهر نزدیک را به متروی تهران متصل میکند.
عمل به وعدهای بزرگ در کمتر از یک سال
آنچه دیروز در مراسم افتتاح خط متروی تهران-پرند مورد توجه و ارزشمند بود، این بود که به وعدهای بزرگ عمل شد. وعدهای که 4سال زمین مانده بود. آخرین قطعه از خط متروی تهران-پرند، اردیبهشت سال1396 توسط محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران حد فاصل تهران تا فرودگاه امامخمینی(ره) افتتاح شد و از آن تاریخ تا سال1401، عملیات اجرایی این خط عملا متوقف مانده بود، اما در فاصله آذرماه سال گذشته تا امسال، این خط 60درصد پیشرفت اجرایی داشت.
رئیسجمهور در افتتاحیه مترو پرند چه گفت؟
قطار پیشرفت کشور در حرکت است
از همه کسانی که وعده آذرماه سال گذشته دولت را عملیاتی کردند، تشکر میکنم.
مسئولان باید برای امیدواری مردم و تکمیل پروژههای ناتمام تلاش کنند.
توسعه حملونقل یکی از ضرورتهای مناطق مختلف است.
تسهیل رفت و برگشت مردم ضروری است.
باید از آقای زاکانی برادر عزیز و پرتلاش ما که به توسعه متروی تهران و واگنهای آن توجه ویژهای دارد، تشکر کرد.
قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است.
دشمن هرچه تلاش کند، نمیتواند مانع ما شود. جوانان ما بسیار بااراده هستند.
توسعه اساسی این مترو ظرف یک سال گذشته انجام شد.
این کار ارزشمند میتوانست خیلی زودتر از اینها در دورههای مدیریت گذشته به سامان برسد.
کار روی زمینمانده زیاد است که باید به انجام برسد تا شاهد افزایش رضایتمندی در بین مردم باشیم.
نکات مورد تأکید مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی چه بود؟
پروژهای که خاک میخورد
از همه کسانی که برای تکمیل این پروژه تلاش کردند قدردانی میکنم.
متروی پرند مایه برکت برای شهروندان خواهد بود.
همت آقای رئیسجمهور اگر نبود، پروژه همچنان خاک میخورد.
با پروژههای جدید مسکن، جمعیت این شهر بیشتر خواهد شد.
تلاش مدیریت شهری برای توسعه خطوط مترو در 2سال اخیر
سال۱۴۰۰ تهران ۲۵۷کیلومتر خط با ۱۴۰ایستگاه مترو داشت.
امروز ۳۰۳کیلومتر خط و ۱۵۵ایستگاه مترو در شهر تهران وجود دارد.
امسال ۴۳درصد منابع بودجه برای توسعه حملونقل عمومی تهران متمرکز شده است.
هر ۷ خط تهران تقریباً تمامشده است.
تا ۲سال آینده الحاقات خطوط تا انتها تمام خواهد شد.
عملیات اجرایی خط ۱۰مترو با توافق با قرارگاه خاتم شروع شده است.
عملیات عمرانی خطوط ۹و۱۱ همین امسال شروع میشود.
عملیات عمرانی خط۸ سال آینده آغاز میشود.
علیرضا زاکانی شهردار تهران: تسریع فرایند ساخت مترو با دستور رئیسجمهور
شهرداری تهران ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات برای این خط فراهم کرد.
دستورات ویژه آقای رئیسجمهور موجب تسریع فرایند ساخت مترو شد.
تکمیل خطوط نیمهکاره مترو مورد توجه اصلی شهرداری تهران است.
امسال در شورای شهر تأکید ویژهای بر گسترش حملونقل تهران صورت گرفت.
با عنایت رئیسجمهور گامهای اساسی برای توسعه مترو برداشته شده است.
امیدواریم واگنهای جدید مترو از سال آینده وارد شهر شوند.
این حرکت جدید مبتنی بر نگاه جهادی و تلاش دولت مردمی شکل گرفته است.
ارزش پروژه متروی تهران-پرند امروز به ۶همت رسیده است.
امروز شهروندان میتوانند با یک بلیت مترو مسیر 81کیلومتری تجریش تا پرند را طی کنند.
روایت شهردار تهران از توسعه واگنهای مترو در 2سال اخیر
خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از سال۹۵ روی زمین مانده بود.
پس از ۷سال روی زمینماندن، خرید واگن مترو شهریور امسال نهایی شد.
واگنها از 630به۷۹۱دستگاه افزایش یافت.
به همان اندازه کاری که ظرف ۲۵سال برای تأمین نیازهای شهر در حوزه واگن انجام شده بود، ظرف حدود ۴سال صورت خواهد گرفت.
قرارداد ۲۸۰واگن دیگر نیز بسته شده است.
واگنهای متروی تهران تقریباً دوبرابر خواهد شد.
تلاش نهادها برای تحقق رؤیایی مردمی
شهرداری تهران --- منابع و تجهیزات زیادی برای تکمیل پروژه تزریق کرد.
قرارگاه خاتم --- برای تکمیل کسورات پایکار بود.
وزارت راه و شهرسازی --- سال گذشته هزار میلیارد تومان منابع تزریق کرد.
تزریق ۶۰درصد منابع: در یکسال اخیر
امضای قرارداد عملیات اجرایی با قرارگاه خاتم: سال94
اتصال مترو چه اهمیتی دارد؟
تسهیل دسترسی مردم
کاهش تردد با خودروی شخصی
کاهش ترافیک معابر
جابهجایی ارزان، سریع و ایمن
کاهش مصرف سوخت
وعدههایی که باید عملی شوند
کاهش سرفاصله حرکت قطارها
افزایش واگنهای مترو
بهرهبرداری از ریل دوم مسیر
برنامههای آتی شهرداری برای خط متروی تهران پرند:
افتتاح ایستگاههای میانی بین شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره)
ساخت ایستگاه بازارک رباط کریم
قیمت احتمالی بلیت متروی تهران-پرند
هماکنون قیمت بلیت متروی تهران تا فرودگاه امامخمینی(ره) کمتر از 14هزار تومان است که این بخش شامل 60درصد مسیر میشود و هنوز قیمت بخش جدید به بلیت قبلی افزوده نشده است. در حال حاضر بهمدت یک هفته قیمت بلیت مترو از تهران تا پرند رایگان است اما قیمت بخش کامل شده متروی تهران-پرند از سوی شورای شهر تهران هنوز تصویب و اعلام نشده است اما بعید نیست قیمت آن با توجه به نرخگذاری و سیاستهای شهرداری تهران حدود 20هزار تومان باشد.
اقدامات بزرگ برای تکمیل پروژه خط متروی پرند
اجرای خط انتقال برق و ۸۰کیلومتر کابل برقرسانی
اجرای ریل سوم
ایجاد دیوارهای بتنی
ایجاد فنسهای پیرامونی مسیر
تهیه و تعبیه تاسیسات ناویژه
محوطهسازی پیرامونی
احداث ساختمان HSV
تامین ۴رشته پلهبرقی و یک دستگاه آسانسور
سیستم گیتهای مسافری
تکمیل عملیات ساختمانی و تجهیزاتی
متروی پرند؛ پایان ۱۸ سال انتظار
تا دیروز اگر کلمه «پرند» را جستوجو میکردید، نام شهری در رباط کریم، جنوبغرب استان تهران برایتان میآمد که ازجمله شهرهای اقماری تهران است و مسئولان باید برای بهبود امکانات آن تلاش کنند، روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین
صاحبخبر -
نظر شما