شناسهٔ خبر: 63790374 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید اولویت وزارت راه

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: برنامه ما ارتقای کیفیت زندگی درشهرهای جدید و توسعه متوازن شهری است و عقب ماندگی زیادی در این زمینه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید اولویت وزارت راه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گفت و گوی ویژه شبکه خبر با حضور آقای علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی و آقای محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل مترو به بررسی توسعه زیرساخت‌های شهر‌های جدید پرداخت.
مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید: 

سوال: آقای جعفری اگر ما بخواهیم تاریخ شهر جدید پرند را به قبل و بعد از نهم آذر تقسیم بندی کنیم می‌دانیم که توسعه زیر ساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های ریلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه شهری هستند. چه تفاوتی بین پرند قبل از امروز و پرند فردا وجود دارد؟
جعفری: خوشحال هستیم که امروز این توفیق را داشتیم که با یک کار بین بخشی در مجموعه‌های مختلف انتظار مردم پرند را که سال‌ها منتظر بودند تا شهرشان از نعمت مترو برخوردار شود  با حضور ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و شهرسازی آقای دکتر بذرپاش و آقای دکتر زاکانی شهردار محترم تهران به مرز بهره‌برداری رساندیم، طبعا شهر‌های جدید ما با توجه به ترددی که است و توجه به این که سکونت جمعیت مازاد کلان شهر‌ها را باید در خودش جا بدهد مهمترین رویکرد جذابیت جذب جمعیت، بخش حمل و نقل آن است در کنار سایر زیرساخت‌هایی که باید در این شهر‌ها شکل بگیرد.
یکی از عواملی که معمولاً در شهر‌های جدید جذابیت جذب جمعیت ایجاد می‌کند امکان تردد سریع، ایمن و ارزان از شهر جدید به کلان شهر و آن شهر اصلی است. با توجه به این که بعضاً محل اشتغال و کار ساکنان شهر‌های جدید در کلان شهر‌های اقماری است امروز این اتفاق افتاد با همت وزارت راه و شهرسازی و دستور موکد و جهادی ریاست محترم جمهوری که در سال گذشته همین ایام به شهر پرند تشریف آوردند و در حوزه بحث مترو و مسکن دو دستور صادر کردند که باید این دو محقق می‌شد. با تلاشی که همکاران ما در مجموعه شهر جدید پرند داشتند، شهرداری تهران داشت و مجری این طرح که قرارگاه خاتم الانبیا است ما امروز شاهد شیرینی این خدمت به کام شهروندان پرند بودیم و امروز یکی از آرزو‌های دیرینه سال‌ها در انتظار شهروندان پرند ما محقق شد و سوت قطار مترو در شهر پرند به صدا درآمد که من تا نماز مغرب که در شهر بودم واقعا حلاوت و شیرینی را در چهره شهروندان می‌دیدم که همین جا، جا دارد من مجدداً از همه دست‌اندرکاران و عزیزانی که در تحقق این کار بزرگ تلاش کردند تشکر کنم.
سوال: آقای هرمزی به هر حال یکی از فاکتور‌های اصلی توسعه شهر‌ها همین توسعه و زیرساخت حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است. با بهره‌برداری از مترو پرند مردم شهر پرند در اصل دارای چه امکانی خواهند شد و چه ظرفیتی از این مردم در قالب حمل و نقل عمومی در مترو بر دوش ایستگاه پرند خواهد بود و این که چه تعدادی را از پرند و در نهایت به کدام بخش از تهران منتقل می‌کنید؟
هرمزی: مترو یک خواست عمومی است و تنها متعلق به مردم پرند و خاص مردم پرند نبوده یعنی ما در تمام شئون و درخواست‌هایی که از شهر‌های اقماری داریم این را داریم، متروی پرند امروز سومین شهر اقماری بود که شهرداری تهران با کمک دولت اتصال را برقرار کرد بعد از کرج و هشتگرد ما پرند را متصل کردیم و جزو مطالباتی است که همه مردم دارند، مشابه آن ما امروز مطالبه را در پردیس، ورامین و پیشوا هم داریم و توسعه خود شبکه حمل و نقل تهران، استحضار دارید با اتفاقی که افتاد که حاصل هم افزایی بین دستگاه‌ها بود در سفر سال قبل ریاست محترم جمهور و تکلیفی که ایشان داشتند یک کار بر زمین مانده چند ساله را ما فرض کردیم که باید انجام بدهیم و این تکلیف را به ثمر برسانیم.
سوال: علت بر زمین مانده بودنش را می‌دانید؟
هرمزی: مطالعات این  طرح  از ۱۸ سال قبل شروع شده بود از سال ۹۰ که استارت می‌خورد و تا سال ۹۶ از فرودگاه حضرت امام (ره) به بهره‌برداری می‌رسد طرح یک سیر صعودی داشته است، در مرداد ماه ۹۶ که ایستگاه فرودگاه حضرت امام (ره) به بهره برداری می‌رسد متاسفانه طرح ، تزریق منابع و تزریق نقدینگی پیوسته پیدا نمی‌کند و در طی این سالیان زیر یک درصد متاسفانه پیشرفت فیزیکی پیدا می‌کند و طرح  به مرحله تعطیلی می‌رود. مدیریت شهری ششم، شورای ششم تکلیفشان حمل و نقل بود، همراهی و تکلیف دولت هم مضاعف شد عرض کردم یک هم افزایی، این یک شعار نیست یک اتفاق مبارکی افتاد بین دستگاه‌ها که واقعاً ثمره آن این شد این اتفاقی که امروز به بهره‌برداری رسید.

"پخش گزارش"
سوال: آقای هرمزی من به عنوان یک شهروند فردا صبح ساعت ۶ می‌خواهم از پرند حرکت کنم بیایم تهران محل کارم، چند رام قطار در اختیارم است؟ فاصله زمانی آن‌ها چطور است و بهای بلیط به چه صورت است؟ 

هرمزی: در ‌مرحله اول  طرح با دو رام قطار سرویس دهی را برای مردم شریف برنامه‌ریزی کردیم و انجام خواهیم داد و آمادگی این را داریم، البته از فردا ما مسافرگیری را شروع می‌کنیم، ولی به صورت رسمی از روز شنبه پذیرای مردم خواهیم بود و ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۹ این سرویس را ادامه خواهیم داد.
بنا به دستوری که شهردار محترم تهران و شورای ششم تکلیف کردند ما در هفته اول به صورت رایگان پذیرای مردم خواهیم بود و سر فاصله حرکت قطارمان، برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که در ساعات ابتدای صبح و ساعت بعد از ظهر سرویس بیشتری را برنامه‌ریزی کنیم.
سوال: یعنی صبح از مبدا پرند به مقصد تهران و بعد از ظهر از مبدا تهران
هرمزی: بله و چون در فاصله ساعات بین روز شاید این دست خوش تغییراتی بشود البته جدول زمانی برنامه ما بعد از هفته اول در می‌آید که دقیقاً بدانیم با چه آرایش و با چه رژیمی باید بهره‌برداری متناسب را برای مردم انجام بدهیم.
سوال: الان پیش بینی شما برای هر فاصله زمانی چقدر است؟
هرمزی: ما تقریباً بیش از ۷۰ دقیقه را فعلاً برنامه‌ریزی کردیم که  سرویس را با دو رام قطار بدهیم منتها این به مرور ترمیم پیدا خواهد کرد و تکمیل‌تر خواهد شد و بنا داریم با کمک دولت محترم که جا دارد اینجا یاد کنم از اتفاقی که با دستور ریاست محترم جمهور اتفاق افتاد در اضافه کردن ناوگان شبکه مترو تهران، ما به مرور ناوگان را هم اضافه کنیم و بتوانیم سرویس متناسب‌تری را بدهیم.
سوال: بهای بلیط مترو چقدر است؟
هرمزی: بهای بلیط را با شورای شهر در میان گذاشتیم، نرخ را به شورای شهر اعلام کردیم شهرداری تهران پیشنهادش همان نرخ اتوبوس‌هایی است که از پرند تا باقرشهر می‌آورند که الان ۱۳ هزار تومان است، منتها این هنوز نهایی نشده و باید در شورای شهر بررسی کارشناسی بشود، چون می‌دانید بهای تمام شده بلیط در آنجا برای ما بیش از ۲۸ هزار تومان است و شهرداری تهران این فرض را دارد و این تکلیف را دارد که خارج از محدوده هم بخواهد سرویس را بدهد باید رژیمش یک رژیم متناسبی باشد.
سوال: الان مثلاً بهای بلیط مترو تهران به هشتگرد چقدر است؟
هرمزی: حدود ۹ هزار تومان است این بهای بلیطی است که از مسافر می‌گیریم، اما آنچه که تمام شده است بیش از این عدد است، در واقع شهرداری تهران این جا به کمک آمده و باری که روی زمین است و خدمتی را که باید اتفاق بیفتد شهرداری تهران الان دارد انجام می‌دهد، ما در هشتگرد هم این مسئله را خدمت خود آقای دکتر داریم، کمکی را هم دوستان دارند به ما انجام می‌دهند اینجا هم با همکاری و کمکی که با شرکت عمران شهر‌های جدید و مشخصا وزارت راه خواهیم داشت این مسیر را هم به نحوی انجام می‌دهیم که شرمنده مردم نباشیم.
سوال: آقای جعفری یکی از دغدغه‌های مردم به ویژه مردمی که در شهر‌های اقماری هستند و حتی دولت که می‌دانند در برنامه دارد که ۲۷ شهر جدید را طراحی کند و بسازد همین توسعه زیرساخت‌ها است می‌خواهم بدانم که وزارت راه و شهرسازی و مجموعه بدنه دولت در حوزه عمرانی چه برنامه‌های کاربردی برای توسعه زیرساخت‌ها دارند که نیاز اولیه هر شهر به ویژه شهر جدید است؟
جعفری: ما امروز در مقام بحث نهضت ملی مسکن مهم‌ترین طرح ملی مان را در حوزه بحث ۴ میلیون ساخت مسکن در دستور کارمان داریم، به طبع در کنار بحث تولید مسکن در شهر‌های جدید و سایر نقاط کشور در استان‌های مختلف مهم‌ترین بحث ما، بحث توجه به زیر ساخت‌هایی است که در کنار بحث سکونت توجه به زیرساخت‌ها بشود. شعار امروز وزارت راه و شهرسازی در بحث شهر‌های جدید، ارتقا کیفیت زندگی در این شهر‌ها است.
ما حسب دستوری که آقای بذرپاش دادند که در حوزه بحث تولید مسکن به صورت کار نهضتی و قرارگاهی داریم این کار را دنبال می‌کنیم که بتوانیم این وعده و نیاز جامعه را در حوزه مسکن تامین کنیم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در کنار مسکن برای بحث ارتقا کیفیت زندگی به عنوان یک اصل در دستورکار ما است.
ما شهرهایمان را اگر می‌خواهیم با الگوی توسعه متوازن شهری و نگاه شهرسازانه توسعه بدهیم باید توجه به این حوزه زیرساخت را داشته باشیم متاسفانه ما امروز نگاهی که در فضای بحث زیرساخت‌ها داریم عقب ماندگی بسیار زیادی را به دلایل بی توجهی به توسعه زیرساخت‌ها در دولت‌های قبل شاهدش هستیم و جبران این مافات خودش بار سنگینی را به این دولت و همچنین وزارت راه و شهرسازی دارد تحمیل می‌کند و علی رغم همه محدودیت‌ها که وجود دارد این نگاه و این دستور از مقام عالی شهرسازی و همچنین شخص آقای رئیس جمهور صادر شده است.
سوال: این توسعه زیرساخت‌ها را اگر مصداقی بخواهیم صحبت کنیم مثلاً شهر جدید گلبهار در مشهد استان خراسان رضوی.
جعفری: ما در همه شهرهایمان در حوزه‌های اصلی سرانه‌های آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی به عنوان اصول اصلی سرانه‌های مورد نیازمان در دستور کار داریم.
سوال: اولویت‌هایتان کدام‌ها هستند؟
جعفری: حتماً سه حوزه بحث آموزش، درمان و حوزه مذهبی اولویت ما است که در این دو سال اخیر ما بسیاری از  طرح های زیرساختی را در حوزه مدارس و مراکز درمانی و مجموعه‌های مذهبی و فرهنگی افتتاح کردیم.
امروز شاید یکی از موضوعات اصلی ما که در حال حاضر با همکاری وزارت بهداشت در حال پیگیری هستیم ایجاد بیمارستان‌هایی در شهر‌های جدید است که نیاز‌های درمانی و بیمارستانی هم تامین کند این اتفاق از یک نگاه روحیه انقلابی و جهادی و هم افزایی به این دستگاه‌ها دارد محقق می‌شود و در کنار بحث‌هایی که ما به عنوان مسکن عرض کردم و نگاه سکونت در شهر‌های جدید دنبال می‌کنیم که در کنار این بحث‌ها ما باید بحث حمل و نقل را به عنوان یک شاخص اصلی محور توسعه در شهر‌های جدید دنبال کنیم این اتفاق، اتفاقی است که با یک نگاه تخصص محور و نگاه شهرسازانه دارد در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود امیدوار هستیم همانطور که اشاره کردم این شعار ارتقا کیفیت زندگی را بتوانیم تا پایان این دوره محقق کنیم برای بسیاری از شهر‌هایی که از منظر بحث ظرفیت پذیری برای جمعیت کلان شهر‌ها این قابلیت را دارند.
سوال: مترو گلبهار مشهد را هم می‌فرمایید.
جعفری: دو خط اصلی ما در فضای حمل و نقل ما مترو مشهد به گلبهار است و مترو اصفهان به بهارستان، بهارستان و گلبهار دو تا از شهر‌هایی است که از منظر بحث جذابیت جذب جمعیت در کلان شهر‌هایی مثل مشهد و اصفهان است خیلی مورد مطالبه قرار می‌گیرد. همانطور که آقای هرمزی اشاره کردند واقعا امروز حمل و نقل سریع، ارزان و ایمن مورد مطالبه هم‌وطنان ما در شهرهای جدید در اقصی نقاط استان‌ها است و یکی از محور‌های اصلی که ما در دستور کارمان داریم توسعه این زیر ساخت بسیار مهم در حوزه حمل و نقل است که بتوانیم در سال‌های آینده هم شاهد این باشیم که موضوع بحث حمل و نقل مترو یا قطار سبک شهری، چون در بعضی از مناطق ما، رویکرد قطار سبک شهری در دستور کار مطالعات ما است بتوانیم این ظرفیت بحث حمل و نقلی را برای هموطنانمان ایجاد کنیم.
سوال: آقای هرمزی مسلماً شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چه مترو و چه سایر ناوگان‌های دیگر برنامه دارد. قبل از این که به آن بپردازیم می‌خواهم ببینم چقدر مطالعه کاربردی روی همین حوزه مترو پرند شده است در بحث صرفه‌جویی انرژی، در بحث محیط زیست، در بحث کمک به اقتصاد خانواده مطالعه کردید که با افتتاح و بهره‌برداری این مترو چه تاثیری روی این حوزه‌ها قرار است بگذارد؟
هرمزی: هر خط مترویی که قرار است احداث کنیم پیش فرض مطالعه داریم و مطالعه‌ای را تحت عنوان نشریه ۷۷۷ که مصوب سازمان برنامه است  باید اساساً انجام بدهیم که در این مطالعه پیوست‌هایی که شما اشاره کردید غیر از پیوست‌های ترافیکی، اثر‌های کاهش آلودگی و سایر موضوعات را دارد.  طرح  پرند هم از این قاعده مستثنی نیست این مطالعه انجام شده و میزان قابل ملاحظه‌ای در کاهش ترافیک آن منطقه اثرگذار است و همین طور در کاهش آلودگی هوا، چون می‌دانید که در تردد روزانه بین پرند و شهر تهران پیش بینی ما این است که با مطالعه‌ای که انجام دادیم ۱۵ هزار سفر  انجام شود که ما این بخش را آوردیم در مترو، چون آن جا قطار حومه‌ای هم دارد همین الان توسط راه آهن جمهوری اسلامی قطار حومه‌ای هم انجام می‌شود منتها آنقدر پذیرش مسافر بیشتر بود که مطالعه جواب داده و رفتیم سراغ موضوعی مثل مترو و آن طور که آقای دکتر اشاره کردند موضوع حمل و نقل سریع، پاک، ایمن و راحت و در دسترس می‌شود. همین مترو که مطالبه عمومی هم است برای سایر خطوط اگر اجازه بدهید اشاره کنم، شبکه مترو تهران امروز با اتفاقی که افتاد به ۳۰۳ کیلومتر افزایش پیدا کرد و ما امروز شاهد بودیم که صد و پنجاه و پنجمین ایستگاه و ۳۰۳ کیلومتر مسیر را افتتاح کردیم، طی این دو سال قریب به ۴۶ کیلومتر مسیر اضافه شده که کل این اتفاقات هم با حضور ریاست محترم جمهور در سه نوبت، این دفعه مرتبه سوم بود که ایشان تشریف آوردند و محبت هم داشتند به شرکت مترو تهران و تشکری هم داشتند از بچه‌های مترو تهران و قرارگاه خاتم که این اتفاق بزرگ افتاد.
در این دو سال و نیم ما ۴۶ کیلومتر مسیر اضافه کردیم و ۱۵ ایستگاه، این نشان می‌دهد که باید به این سمت حرکت کنیم  شبکه مترو تهران  برنامه افقش این است که به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۳۰ ایستگاه برسانیم کاری که در طی این سالیان انجام شد به همین میزان باید کار انجام بدهیم، لذا رفتیم به سمت این که چهار خط جدید ما که مطالعه‌ای که شما اشاره کردید انجام شده مصوباتش را از شورای عالی ترافیک کشور اخذ کردیم و رفتیم به سمت این که انجام بدهیم، ما در سال جاری خط ۱۰ را با حضور ریاست محترم جمهور در مهر امسال شروع کردیم خط ۹ را هم تا پایان سال با قرارگاه خاتم شروع خواهیم کرد، خط ۱۱ و خط ۸ را هم تفاهم با پیمانکار انجام دادیم و این‌ها را هم زیر بار خواهیم برد.
سوال: در مجموع چند کیلومتر اضافه می‌شود؟
هرمزی: در مجموع کیلومتراژ ما را به بیش از ۵۰۰ کیلومتر اضافه خواهد کرد یعنی ۳۰۰ کیلومتر ما را حول و حوش ۲۰۰ کیلومتر اضافه خواهد کرد و تعداد ایستگاه‌ها را از ۱۵۵ تا فعلی به ۳۳۰ ایستگاه خواهد رساند آن زمان می‌توانیم صحبت کنیم که شبکه مترو تهران شبکه کاملی است و در دسترس است، البته همین الان هم شبکه ما پویایی خودش را حفظ کرده و با اتفاقی که در یک سال اخیر افتاد ما حد فاصل دو قسمت جزیره‌ای خط ۶ را به هم اتصال دادیم و قسمت شمال غرب خط ۶ را وصل کردیم. شبکه مترویی ما تقریباً تمام شده ما خط ۶ و ۷ را در این دوره مدیریت شهری تمام کردیم و تا پایان سال هم مابقی ایستگاه‌ها را تمام می‌کنیم، مردم پرند هم علاوه بر این که به شهر تهران دسترسی دارند به کل شبکه یعنی این اتفاق باعث شد به کل شبکه مترو تهران دسترسی داشته باشند و با یک قطار و با یک بلیط  مسیر ۸۱ کیلومتری تجریش - پرند را طی کنند.
سوال: آقای جعفری من می‌خواهم در مورد واحد‌های مسکونی که امروز در شهر پرند هم به صورت نمادین ۸ واحد آن را مقام محترم ریاست جمهوری تحویل مردم دادند سوال کنم، گفت و گویی را همکاران من امروز در شهر پرند با آقای وزیر آقای دکتر بذرپاش داشتند این گفت و گو را ببینیم.
" پخش گزارش"
سوال: آقای جعفری طبق گفته آقای بذرپاش پرونده مسکن مهر در سراسر کشور در همین دولت بسته می‌شود. چطور؟
جعفری: جناب آقای بذرپاش در اولین روز حضورشان در این مسئولیت که این فرصت برای خدمت به مردم عزیز کشورمان فراهم شد در معیت آقای رئیس جمهور در شهر پرند حاضر شدند و در آنجا دو دستور صادر شد یکی بحث تکمیل و اتمام مترو پرند بود و دستور دوم که صادر شد بحث تکمیل مسکن‌های مهر باقیمانده در شهر‌های جدید بود، ما در شهر‌های جدید فقط آمار ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده داریم که تحویل این دولت شده و متاسفانه در دولت قبل به این مسکن‌های مهر بی‌مهری شد، اما از این ۲۴۰ هزار واحد بیش از ۶۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید است که ما در پرند ۹۵ هزار واحد مسکن مهر بود که امروز که این بسته مسکن مهر تحویل مردم خوب پرند شد بیش از ۹۴ هزار واحد آن تکمیل شد  و به اتمام رسید، مساکن مهر به عنوان یکی از طرح‌هایی که برای بحث تولید مسکن و مسکن حمایتی موجود بود شیرینی این خانه‌دار شدن را به دلیل افزایش طول ساخته شدن این مسکن‌ها ما کاهش داشتیم و مردم واقعاً در هر بازدیدی که بود از ما مطالبه تکمیل این  طرح ها را داشتند، با دستوری که صادر شد و تحقق دو وعده که امروز آقای رئیس جمهور هم اشاره کردند که ما هم وعده مترو را خداوند توفیق داد با همکاری همکاران و کار انقلابی و جهادی که انجام شد محقق کردیم، وعده دوم بحث تکمیل مسکن‌های مهر شهر پرند بود که امروز خدا را شاکر هستیم که توانستیم لبخند رضایت را برای بیش از ۴ هزار واحد که ما آنجا ۴۳۸۱ واحد به صورت کامل تحویل هم‌وطنان عزیز دادیم شاهد باشیم در ادامه همین نهضت اشاره شد بحث تولید مسکن، امروز در پرند بزرگترین کارگاه تولید مسکن در کشور را ما در شهر جدید پرند داریم با بیش از ۳۱ هزار واحد، دستور کار نهضت ملی مسکن که از ابتدای همین دولت آغاز شد و ما امروز حضور جناب آقای رئیسی را در یکی از کارگاه‌های تولید مسکن داشتیم و سال گذشته ما آغاز یک سایت ۱۴۶۰ واحدی را داشتیم که امروز با بازدید مجددی که انجام شد از این سایت توسط خود آقای رئیسی شاهد این بودند که ظرف یک سال ما توانستیم مسکن‌های نهضت ملی که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ نوع طراحی معماری که بر اساس الگو‌های معماری ایرانی- اسلامی در دستور کار ما قرار گرفته بود بتوانیم این را به مرحله آماده سازی برای تحویل به متقاضیان بدهیم، این که در یک سال شما بتوانید مسکن را بسازید و آماده تحویل کنید از یک طرف، با مقایسه مسکن‌های مهری که ۱۰- ۱۲ سال و بعضاً بیش از ۱۲ سال متقاضیان در انتظار این واحد‌ها بودند خودش نگاه این دولت را برای خدمت به مردم می‌رساند.
سوال: آقای دکتر پیش بینی شما تا چه زمانی است که پرونده مسکن مهر در کشور بسته شود؟ الان می‌توانید تاریخ اعلام کنید؟
جعفری: با تدبیر و تامین منابعی که از محل منابع خود وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مسکن‌های مهر پیش بینی شد و دستور جناب آقای وزیر تا پایان امسال بخش عمده این ۱۳۰، ۱۴۰ هزار واحدی که باقیمانده  تکمیل خواهد شد.
جعفری: نکته حائز اهمیت مسکن‌های مهری است که به صورت تعاونی ساز بوده که بعضاً مشکلات حقوقی را با آن مواجه هستیم که برای حل مشکلات حقوقی همین امروز بنا به دستور آقای رئیسی و تاکید آقای وزیر تاکید شد که برای رفع مشکلات حقوقی این پرونده‌ها هم راهکار‌ها و پیشنهاد‌های ما ارائه شود، از شنبه ما حتماً کارگروه‌هایی را برای بررسی مشکلات حقوقی واحد‌های تعاونی ساز خواهیم داشت که دانه دانه هر پروژه را مشکلاتش را بررسی کنیم و راهکار‌ها و پیشرفت‌های برون رفت از این مشکلات را قرار شد خدمت آقای وزیر گزارش بدهیم و با دستور ایشان بتوانیم یک نگاه تسهیلگری برای بحث رفع مشکلات حقوقی مسکن‌های مهر تعاونی ساز داشته باشیم و با این نگاه حتماً  ما تا پایان سال آینده مشکلاتی را که در حوزه بحث مسکن‌های باقی مانده مهر است  حل خواهیم کرد و تقدیم مردم خواهیم کرد.
سوال: آقای هرمزی اشاره خوبی داشتید به برنامه‌های شهرداری تهران در خصوص افزایش خطوط مترو، در خط ۸ و ۹ را فرمودید این‌ها در خود شهر تهران است حتماً از فردا یک سری توقعات از شهرداری تهران خواهد شد در رابطه با این که ما هم در مناطق اقماری و حومه تهران داریم زندگی می‌کنیم مثل شهریار، اسلامشهر، پردیس شهرداری تهران برای ما چه برنامه‌ای دارد از زبان شما می‌خواهم به عنوان مدیر عامل مترو بپرسم که برنامه شهرداری تهران برای مناطق اقماری و حومه شهر چیست؟
هرمزی: شهرداری تهران اگر اساساً  طرحی در این مناطق تعریف بشود مثل همین  طرحی که اشاره کردم  مترو ورامین و پیشوا که چند نوبت هم دست به دست شد و مطالبه جدی مردم را همین امروز داشتیم، امروز مردم ورامین آمده بودند به پیشواز آقای رئیس جمهور و درخواست مطالبه مترو ورامین را در ایستگاه پرند از ایشان داشتند. شهرداری تهران واقعاً این آمادگی را دارد و آمادگی را اعلام کرده در کنار دولت و در کنار وزارت راه است بابت این که اگر اساساً طرح تعریف شد خدمت را در کنار دولت انجام بدهد، ما توافق خوبی را با دولت محترم و وزارت راه داریم انجام می‌دهیم در خصوص انجام طرح مترو ورامین، در خصوص مترو پردیس در حال مطالعه هستیم با برادر عزیز آقای دکتر جعفری قبل از این که برنامه شروع شود همین صحبت شد راجع به پردیس هم طرح باید مطالعاتش به نحو شایسته انجام بشود که بتوانیم این خدمت را هم اضافه بکنیم روی موضوع مترو غرب استان تهران که شهر قدس، ملارد و شهریار هم است مترو تهران آنجا هم به کمک آمده و مطالعات آنجا را دارد انجام می‌دهد اگر تعریف بشود، ما خدمت مردم حتماً خواهیم بود.

نظر شما