شناسهٔ خبر: 63787365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون سازمان انرژی اتمی در زنجان:

برق هسته‌ای ۲۰ هزار مگاواتی در اختیار مردم قرار می گیرد

معاون سازمان انرژی اتمی گفت:‌مصمم هستیم در برنامه ۲۰ ساله با تعاملات بین المللی ۲۰ هزار مگاوات برق را در اختیار مردم قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه علمی فرهنگی خبرگزاری صدا و سیمای زنجان ؛شیرمردی  در سیزدهمین یادواره شهید راه و دانش دکتر مجید شهریاری، به تشریح فعالیت‌ها و دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود:یکی از برنامه‌های مهم، تدوین سند جامع راهبردی ۲۰ ساله سازمان برای حرکت به سمت توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای بود که با تلاش و پیگیری‌های انجام شده در فروردین ۱۴۰۱، سند جامع را هبردی آن  به دست رئیس جمهور رونمایی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های های این سند، توسعه متوازن تمامی حوزه‌های صنعت هسته‌ای کشور است، گفت: در برخی از حوزه‌های این صنعت کم کاری شده و باید با تلاش بیشتر، آثار این صنعت بیش از گذشته در زندگی مردم جاری شود.

وی با بیان اینکه یکی از فصل‌های راهبردی سند، تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است، اظهار داشت: استفاده از راکتور‌های کوچک مد نظر مقام معظم رهبری در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است.

شیرمردی با بیان اینکه با توجه به مشکلات و کمبود برق در کشور، دولت درصدد مدیریت بهتر این حوزه است، افزود: یکی از پایدارترین روش‌های تولید برق استفاده از نیروگاه‌های اتمی است.

وی گفت: کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی و استفاده صلح آمیز آن از انرژی هسته‌ای مخالفت می‌کنند خودشان بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت دارند.

این مسئول با بیان اینکه در زمان حاضر ایالات متحده با داشتن ۱۰۴ راکتور هسته‌ای رتبه اول بهره‌مندی از آن را در دنیا دارد که ۲۰ درصد برق کشورش را تامین می‌کند، ادامه داد: پس از آن کشور فرانسه با داشتن ۵۹ راکتور هسته‌ای ۷۵ درصد برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کند.

شیرمردی افزود: بیش از ۴۴۰ راکتور هسته‌ای در جهان وجود دارد که ۱۰ درصد برق مورد نیاز از آن‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم کشورمان از راکتور‌های هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است و این میزان برای ملت سرافراز ایران قابل قبول نیست، اظهار داشت: در خصوص راکتور هسته‌ای تهران، بدترین فشار‌های بین المللی را وارد ساختند و حتی با ایجاد شهبه اعلام کردند برای راه اندازی آن هزینه‌ای بیش از آنچه که باید برای راکتور قدرت در دنیا انجام شود صورت گرفته است در صورتی که چنین چیزی نبود.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: امروزه با صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت توانستیم حدود ۲ برابر در هزینه‌ای که برای ساخت یک راکتور هسته‌ای انجام می‌گیرد، صرفه جویی کنیم و از انتشار ۶۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری نماییم.

این مسئول به لزوم استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در غذا اشاره کرد و گفت: امروزه ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که باید با استفاده از روش‌های جدید نگهداری از خرابی آن‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امروزه ۲.۵ میلیارد نفر در جهان دچار ناامنی غذایی هستند، گفت: یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی استفاده از فناوری هسته‌ای و توسعه سامانه‌های پرتودهی است.

این مسئول ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتو دهی در ۱۲ نقطه کشور نصب می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اولین و پیشرفته‌ترین این سامانه‌ها طی ماه گذشته در قزوین با کاربرد‌های مختلف نصب شد، اظهار داشت: یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌ها رادیو دارویی است.

شیرمردی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار گیت رادیو دارویی را برای تشخیص و درمان تومور‌های سرطانی تولید می‌کنیم، افزود: در این جهت گیت‌هایی ساخته شده که قادر است سلول‌های سرطانی رو پرتوگیری کند.

وی با بیان اینکه در استریل کالای یکبار مصرف پزشکی، یک روش با کیفیت سریع به کار گرفته شده است، گفت: در زمان حاضر کشور ژاپن ۸۰ درصد کالا‌های یکبار مصرف پزشکی را با پرتو، استریل می‌کند که سهم کشورمان در این زمینه بسیار ناچیز است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی این سهم در اواسط ۱۴۰۰ زیر یک دهم درصد بود که این میزان به طور میانگین در کشور‌های اروپایی ۴۵.۵ درصد است.

نظر شما