شناسهٔ خبر: 63779906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران

شروع مطالعات احداث متروی پرند مربوط به ۱۸ سال پیش است، ولی با همت و عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر افتتاح می‌شود. خط متروی پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند. شروع مطالعات احداث متروی پرند مربوط به ۱۸ سال پیش است، ولی با همت و عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر افتتاح می‌شود. خط متروی پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، متروی پرند بعد از متروی کرج و هشتگرد، سومین متروی اقماری تهران است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است در امتداد ایستگاه متروی شاهد، به خط یک متروی تهران متصل شود و آنگونه که روابط عمومی شرکت مترو اعلام کرده قرار است سه رام قطار ۷ واگنه در این خط فعالیت کند.

۱۸ سال پیش مطالعات احداث خط متروی پرند انجام شد و بعد از آن کلنگ احداث متروی پرند به زمین خورد، شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و این نزدیکی سبب شده تا عمدتا مردم این شهر اقماری استان تهران برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد زیادی به پایتخت داشته باشند؛ به گونه‌ای که براساس آمار‌های ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می‌کنند.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران

صرفه جویی روزانه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی
با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می‌تواند برخی نیاز‌ها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران
محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه بررسی‌های اولیه احداث این خط مترو نشان می‌داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود، اظهار می‌کند: ۵ ایستگاه برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود. اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۸ سال به طول انجامید و حالا به پیشرفت ۱۰۰ درصد عملیات رسیده است.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران
وی با اشاره سرنوشت افتتاح متروی پرند ادامه می‌دهد: ۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید.

عزم دولت سیزدهم برای افتتاح مترو پرند
وی در مورد روند تأمین برق متروی پرند نیز می‌گوید: برای راه اندازی متروی پرند نیازمند ۱۵ مگاوات نیروی برق در قالب دو فیدر ۷.۵ مگاواتی بودیم که این مهم با توجه به دستور رئیس جمهور جزو تعهدات وزارت نیرو قرار گرفت و بعد از مدتی با رسیدن برق به خط، متروی پرند آماده بهره برداری شد.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران
داستان طولانی رسیدن مترو به پرند در حالی است که ۴ کیلومتر ابتدایی این خط اقماری تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و رسیدن مترو به پرند تنها معطل ۱۹ کیلومتر بود که با پیگیری‌های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور این مهم بالاخره به نتیجه رسید.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران
با ورود رئیسی رئیس جمهور مشکلات مترو پرند حل شد، بگونه‌ای که ۱۷ آذرماه سال گذشته رئیس جمهور در حاشیه سفر‌های استانی خود از روند احداث خط متروی پرند بازدید کرد و با ارائه سه دستور خواهان تسریع در عملیات احداث متروی پرند شد و دستور دادند تا در زمینه اختصاص زمین، حل مشکل نقدینگی و پست برق متروی پرند تسهیل گری شود که با ورود رئیس جمهوری، مشکلات متروی پرند حل شد تا به مرحله افتتاح رسید.

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران 

رئیسی: به‌جای یک خط، دو خط رفت‌و‌برگشت متروی پرند ریل‌گذاری شد
رئیس‌جمهور در آئین افتتاح ایستگاه مترو شهر جدید پرند اظهار داشت: وعده‌ای که به مردم داده شد ظرف یک‌سال محقق شد؛ سال گذشته متولیان این طرح قول دادند که یک خط ایستگاه ریل‌گذاری شود. اما امروز بیشتر از آن‌چیزی که وعده داده شده، عمل شده‌است؛ ۲ خط رفت و برگشت با حدود ۴۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. صادق‌الوعد بودن دولت برای مردم نشاط ایجاد می‌کند. این در حالی است که طبق گزارشی که سال قبل در سفر به اینجا به من دادند، اعداد و ارقام نشان می‌داد که متوسط پیشرفت سالیانه برای این ایستگاه، سالی یک درصد بوده است

متروی پرند سومین متروی اقماری تهران/ پایان خاک خوردن طرحی ۱۸ ساله با عزم دولت سیزدهم و شهرداری تهران
انتهای پیام/

نظر شما