شناسهٔ خبر: 63778660 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عسگریان: ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود/ چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی نیست

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- علیرضا عسگریان، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه صف اول، گفت: این پایگاه مهمترین داده‌های کشور را از بخش‌های مختلف دریافت می‌کند و تحلیل داده‌ها به صورت هوشمند انجام می‌شود.

وی با اشاره به داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، اظهار کرد: بعضی از داده‌ها هنوز در کشور ما یا شکل نگرفتند، یا دقیق نیستند و یا برخط نیستند به عنوان مثال داده‌های مسکن که مربوط به اداره ثبت اسناد و املاک کشور است هم داده‌های کمی دارد و هم دقیق نیست و تنها توانسته طیفی را پوشش دهد، اما بعضی از داده‌ها برخط هستند که در این رابطه می‌توان به داده‌های مربوط به خانواده، بعد خانواده و ساختار خانواده (تعداد افراد خانواده، چند فرزند در سن ازدواج هستند، آیا فرزند بیمار در خانواده وجود دارد، تعداد افراد حقوق‎بگیر در خانواده)، اشاره کرد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: داده‌های مربوط وسایل نقلیه داده‌های خوبی هستند که در این رابطه می‌توان به تعداد و‌کیفیت وسیله نقلیه اشاره کرد. حقوق افراد خانواده، داده‌های بانکی که مهمترین آن اطلاعات شاپرک است یعنی میزان هزینه خانوار، سود بانکی، میزان وام، تراکنش‌های ساتنا، پایا، بورس و سفر خارجی افراد به صورت معدل گیری در پایگاه رفاه ایرانیان بررسی و بر اساس آن، وسع خانوار در دهک‌ها و صدک‌های جامعه مشخص می‌شود.

عسگریان با تاکید بر اینکه صحت این داده‌ها بسیار بالاست، افزود: پایگاه رفاه ایرانیان یکی از بهترین پنجره‌های واحد کشور محسوب می‌شود که بر اساس آن افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید در مورد حمایت افراد از آن استفاده می‌کنند و تحلیل داده‌ها صورت می‌گیرد. همچنین طرح کالابرگ نیز بر این اساس انجام می‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۶۱ میلیون نفر معادل ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور از کالابرگ استفاده می‌کنند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ این داده‌ها به‎قدری قدرتمند شود که تبدیل به پنجره واحد و بسیار خوب کشور شود.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عنوان کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ میزان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که به یکباره به ۴۰۰ هزار تومان در سه دهک پایین و ۳۰۰ هزار تومان در شش دهک بالا افزایش یافت و تعداد یارانه‎بگیران معادل ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که معادل ۹۵ درصد جامعه می‌شود را شامل می‌شود و ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود.

به گفته عسگریان،اطلاعات مردم بر روی «شبکه ملی اعتبار» قرار دارد و همه برنامه اعتباری دولت، بر این شبکه وارد می‌شوند. بر اساس شبکه ملی اعتبار، یک جریان اعتباری در سطح کشور برای مردم ایجاد خواهد شد که فراتر از حقوق و دستمزد آن‌هاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صدک‏‎بندی افراد اجرایی شده، گفت: هر شش ماه تا یک سال یکبار، داده‌های جدید اعمال می‌شود، وقتی داده‌های جدید را اعمال می‌کنیم بین دهک‌ها جابجایی شکل خواهد گرفت. کسی از دریافت یارانه حذف نمی‌شود مگر عده‌ای که در جمعیت ۵ میلیون نفری دهک ۱۰ قرار می‌گیرند. در حال حاضر حدود ۶۹ درصد مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد در دهک‌های یک تا سه هستند، ولی با اعمال داده‌های جدید، این آمار به نزدیک ۹۰ درصد می‌رسد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: قانون به ما می‌گوید دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ باید از دریافت یارانه حذف شوند، اما در عمل فقط دهک ۱۰ را حذف کردیم. در سال ۱۴۰۱ دهک ۱۰ که حدود ۸.۵ نفر بودند حذف شدند، اما بعد از اعتراض فقط ۵.۵ میلیون نفر از دهک پردرآمد ۱۰ حذف شدند.

۱۹۵ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ پیوستند

عسگریان در مورد کالابرگ نیز اظهار کرد: اجرای این طرح با زیرساخت اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان انجام می‌شود. در حال حاضر ۱۹۵ هزار فروشگاه به این طرح پیوسته‎اند و ۱۱ قلم کالا در کالابرگ بر اساس سبد تغذیه انیستیتو تغذیه تعریف شده است.

وی در مورد بحث افزایش سن بازنشستگی هم اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور داریم که برخی دولتی و تعدادی غیر دولتی هستند. بزرگترین بحران اغلب این صندوق‌ها این است که از نقطه سر به سر عبور کرده‎اند که علت‌های مختلفی دارد، اما یکی از دو علت اصلی این است که سن امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال افزایش یافته و متوسط سن بازنشستگی ۵۱ سال شده و صندوق‌ها نمی‌توانند با منابعی که دارند این فاصله را جبران کنند.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسئله دوم اینکه باید درآمد صندوق‌ها پایدار باشد. بازنشستگان هم به این اعتقاد دارند که درآمد صندوق پایدار باشد و برای اینکه درآمد صندوق‌ها پایدار باشد باید تغییراتی در آن شکل گیرد. از بین همه سنجه‌هایی که وجود دارد دو سنجه برقراری مستمری و افزایش سن بازنشستگی از همه مهمتر هستند. از طیف ۱۰ تا ۱۵ سنجه‌ای که وجود دارد مجلس روی افزایش سن بازنشستگی توافق کرده است. کسانی که بین ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند تغییری نمی‌کنند، اما بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه به ازای هر سال ۲ ماه اضافه، بین ۲۰ تا ۲۵ سال سه ماه و بین ۱۰ تا ۲۰ سال چهار ماه و کمتر از ۱۰ سال سابقه پنج سال به دوران بیمه‎پردازی اضافه می‌شود.

چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی نیست

عسگریان، تاکید کرد: مجلس سقف بازنشستگی را برای آقایان از ۶۵ به ۶۲ و برای بانوان ۵۵ سال قرار داده و حداکثر سن بیمه پردازی برای آقایان ۳۵ سال و برای بانوان ۳۰ سال در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه همه قوانین قبلی مانند سختی کار هم به قوت خود باقی است. برای ایجاد تعادل درآمد و هزینه صندوق‌ها چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی نیست از طرفی امتیاز بازنشستگی هم به ازای هر سال ۲.۵ درصد اضافه می‌شود و سایر قوانین سر جای خود باقی است.

وی بیان کرد: تا سه سال آینده چیزی به صندوق‌ها اضافه نمی‌شود و بعد از آن کمی نفس می‌کشند و مشکل آن‌ها به تدریج حل خواهد شد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان گفت: قبول دارم سوء مدیریت در صندوق‌ها بوده است، برخی از صندوق‌ها وضع سیاسی ناکارآمدی داشته و افراد غیر مرتبط در آن قرار گرفته‎اند، اما به هر حال ارثی رسیده است که باید این مشکل به صورت مشاع بین بازنشستگان و صندوق حل شود. درست است که پیمان بسته‎ایم بعد از ۳۰ سال، مستمری بدهیم، اما وقتی می‌گوییم در توان صندوق‌ها نیست باید این مشکل را بین صندوق و بازنشسته حل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما