شناسهٔ خبر: 63776311 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون وزارت جهاد کشاورزی:

مرمت ۱۶ هزار قنات در کشور

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور ۴۱ هزار قنات وجود دارد که تنها ۱۶ هزار مورد مرمت شده است.

صاحب‌خبر -

مرمت ۱۶ هزار قنات در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، صفدر نیازی‌شهرکی در شورای اداری جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با تزریق منابع مالی برای مرمت قنات‌ها می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره کرد.

او افزود: از مجموع کانال‌های نهرهای آب کشاورزی در استان همدان تنها ۱۰ درصد آن‌ها بتونی هستند که در مقایسه با متوسط کشاورزی پایین نیست. 

نیازی تأکید کرد: اعتبارات بتونی کردن کانال‌های آب کشاورزی از ردیف استانی است و به آن ردیف ملی اختصاص نمی‌یابد بنابراین باید تلاش کرد از محل اعتبارات استانی بودجه مورد نیاز به این امر اختصاص داده شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به متوسط اجرای پوشش آبیاری نوین در کشور گفت: میانگین شاخص آبیاری نوین در کشور ۳۵ درصد است که در همدان این رقم ۸۰ درصد است که رقم قابل توجهی بوده و برای این منظور اعتبارات ملی خوبی جذب شده است.

او افزود: در کشور ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آبی وجود دارد که تا کنون ۱۸۰ هزار کیلومتر آن بتونی شده یا انتقال آب به وسیله لوله انجام می‌شود که برای ترمیم و بهسازی باقی مانده این کانال‌ها به ۲۰۰ همت اعتبار نیاز است.

نیازی با بیان اینکه ۴۱ هزار قنات در کشور وجود دارد، تأکید کرد: تنها ۱۶ هزار قنات مرمت شده و ادامه آن به دلیل کمبود منابع مالی باقی مانده است در حالی که با اصلاح این امور می‌توان به راحتی یک میلیارد مترمکعب آب در کشور ذخیره کرد.

او با بیان اینکه برای ایجاد زیرساخت‌ها باید از درآمد ناخالص بخش کشاورزی شهرستان در این زمینه هزینه شود، تصریح کرد: دولت قادر نیست تمام زیرساخت‌ها را به تنهایی ایجاد کند و در این زمینه مشارکت کشاورزان امری لازم است.

نظر شما