شناسهٔ خبر: 63765452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوت پایان تعلل ۱۴ ساله؛ پرند به مترو پیوست

تهران بزرگ - ایرنا - کلنگ زنی، تعلل و کم توجهی، نبود اعتبار و بهانه‌های مختلف طی چهار دوره دولت‌ها و دست آخر کلافگی و سردرگمی مردم؛ داستان احداث خط مترویی است که مردم غرب و جنوب غرب تهران، ۱۴ سال چشم انتظار آن بودند و خبر خوب اینکه گره کور ایستگاه مترو پرند پنجشنبه این هفته (۹ آذر) در دولت سیزدهم و به دست آیت الله رئیسی باز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر تازه تاسیس پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزاد راه تهران - ساوه واقع شده، ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ هزار نفر بین این شهر و تهران بطور عمده برای مقاصد کاری در تردد هستند.

اما سوال اینجاست که این تعداد تردد چگونه انجام می شود، پاسخ خیلی ساده است بیشتر مسافران این مسیر توسط خودروهای شخصی و یا با تاکسی به مقصد خود می‌رسند؛ این یعنی اتلاف وقت، سوخت و هزینه بیشتر و در نهایت ترافیک و آلودگی سرسام آور هوا.

قصه پر غصه متروی شهر پرند هم از آن داستان‌هاست که دیگر کمتر شهروندی حوصله صحبت در موردش را داشته باشد؛ وعده‌های بسیار، فاز بندی‌های متعدد، شوهای رسانه‌ای و در نهایت پیشرفت لاک پشت وار در دوره‌های گذشته، ذهن مردمی که روزانه مجبورند با صرف هزینه هنگفت از غرب و جنوب غرب تهران خود را به پایتخت برسانند، پُر کرده بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید و اولویت شخص آیت الله رئیسی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بجای کلنگ زنی‌های نمایشی، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ رئیس جمهور مردمی که عزمش را برای حل مشکلات کهنه مردم و از بین بردن این گلایه‌ها جزم کرده بود به شهرستان رباط کریم سفر کرد و به دلیل اهمیت موضوع، ابتدا در محل پروژه متروی پرند حاضر شد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

آیت الله رئیسی: حق با مردم است

واکنش آیت الله رئیسی در قبال مردمی که حتی از گلایه کردن درباره مترو هم به ستوه آمده بودند، بهانه جویی نبود؛ رییس جمهور جمله کلیدی «حق با مردم است» را به کار برد اما نه برای مرهم ظاهری بر درد آنها، بلکه برای تحقق پروژه‌ای که برای شهروندان پرند، دیگر به یک رویا تبدیل شده بود.

مسوولان امر پس از صحبت رییس جمهوری و دستور صریح آیت الله رئیسی برای پیگیری و به نتیجه رساندن مترو پرند، به جد پای کار آمدند؛ پس از تست سرد، تست گرم مترو پرند با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مهر امسال با موفقیت انجام شد و با انجام دیگر کارهای لازم و باقی‌مانده، امروز به لحظه پایانی که سال‌هاست مردم منطقه منتظر آن هستیم، رسیده‌ایم.

مختصات متروی پرند

مطالعات پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد؛ بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این روند ادامه داشت تا اینکه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ محسن منصوری استاندار وقت استان تهران و معاون اجرایی فعلی رییس جمهور در مراسم زیر تست سرد رفتن متروی پرند که طی آن قطار با حرکت از ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد ایستگاه پرند شد، گفت: با پیش بینی و تامین اعتبار از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند، فاز اول مترو پرند انجام شد و این پروژه با اعتبار هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

او این را هم گفت که متروی پرند از پروژه‌های سنگین به حساب می‌آید که نهادها و افراد زیادی در بخش‌های مختلف زحمات بسیاری برای آن کشیدند و همه دست به دست یکدیگر دادند تا کار مترو به صورت جدی دنبال شود.

منصوری با بیان اینکه بخش اعظم کار پروژه مترو پرند در دولت انقلابی و مردمی انجام شده است، یادآور شد: مطالعات این پروژه از سال ۸۴ آغاز و در سال‌ ۹۱ تحویل شهرداری تهران شد و با نگاه فرابخشی پروژه پیش رفت و از سوی دیگر وزارت راه و قرارگاه خاتم طبق توافق کارهای خود را در راه اندازی مترو به خوبی پیش برده و تا اتمام پروژه این همکاری‌ها ادامه داشت.

پروژه تکمیل خط مترو تهران-پرند در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی و نیز دسترسی به منبع برق پایدار ومطمئن، با فراز و نشیب‌های فراوانی در طول سالهای اخیر مواجه شد و تاریخ افتتاح آن مکرراً به تعویق افتاد

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

همچنین در این مراسم امید احمدی فرماندار رباط کریم گفت: ۴۸ هکتار زمین از اراضی شهرپرند با همکاری شرکت شهرک‌های جدید تغییر کاربری شده و با واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیا، منابع مورد نیاز پروژه مترو یعنی هزار میلیارد تومان تامین شده است.

بد نیست بدانیم که خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد؛ ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده بود اما ۲۰ کیلومتر اصلی خط متروی پرند به گفته مدیران شرکت مترو تهران معطل منابع مالی بود.

بر اساس گزارش خرداد ماه امسال قرارگاه خاتم الانبیا از میزان جزییات پیشرفت کار اتصال خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند، این پروژه تا خرداد به پیشرفت ۸۵ درصدی رسید و حتی در برخی ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه پرند ۹۹ درصد کار انجام شد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

مسیر توسعه جنوبی خط یک متروی تهران بعد از ایستگاه شاهد در انتهای خط یک (ایستگاه ماقبل ایستگاه حرم مطهر) شامل ایستگاه‌های شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی شماره یک، فرودگاه امام خمینی شماره دو و پرند است.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین مرحله در توسعه جنوبی خط یک است که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌و نقل به مسافرین شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است که به جز حمل‌و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافرین را در پی دارد.

البته که علت عقب ماندن این پروژه از برنامه پیشرفت در سنوات گذشته، تعلل در تصمیم گیری و طولانی شدن روند واگذاری زمین‌های شرکت عمران شهر جدید پرند و فرآیند تبدیل به نقدینگی لازم در پروژه پس از تست سرد بود که باعث افت محسوس عملیات اجرایی و انحراف از برنامه زمانبندی شد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

صرفه جویی چند میلیاردی با بهره‌برداری از مترو پرند

محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درمورد روند احداث مترو پرند به ایرنا گفت: بهره‌برداری از خط مترو پرند علاوه بر صرفه‌جویی چند میلیاردی در بخش سوخت و وقت مردم، نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی دارد و ثمرات زیادی نیز برای مسافران این خط ایجاد می‌کند.

او توضیح داد: اکنون روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود بین تهران و پرند تردد می‌کنند که این جریان عبور و مرور، بیشتر با وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی انجام می‌شود.

هرمزی اظهار کرد: عادت مسافران فعلی این مسیر، از ۲ منظر قابل نقد و بررسی است یکی آمار تصادفات جاده‌ای در آزاد راه تهران - ساوه که مسیر تردد پرند تا تهران و بالعکس است و دیگری هزینه‌ بالایی که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل می‌شوند.

به گفته معاون شهردار تهران، به لحاظ میزان تصادفات و آسیب‌های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان آزاد راه تهران - ساوه که در برخی سال‌ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسیده است خود گویای وضعیت خطرناک و هشدار دهنده است که با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل پیدا می‌کند.

هرمزی ادامه داد: از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این ۲ شهر صرف می‌کند، برآورهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه شده، بین ۷۰۰ هزار ریال تا حتی یک میلیون ریال برای رفت و آمد هر فرد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امور جاری خود برسند.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

ارزش روز مترو پرند ۶۰ هزار میلیارد ریال است

او دلیل تعلل و موانع اجرایی نشدن پروژه مترو پرند را این گونه تشریح کرد: پروژه تکمیل خط مترو تهران - پرند در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، بدلیل تامین نشدن به موقع منابع مالی و نیز دسترسی به منبع برق پایدار و مطمئن، با فراز و نشیب‌های فراوانی در طول سال‌های اخیر مواجه شد و تاریخ افتتاح آن بارها به تعویق افتاد اما به دنبال بازدید رییس جمهور دولت سیزدهم از این پروژه مهم در ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ و دستور اکید آیت الله رئیسی به دست‌اندرکاران امر، خوشبختانه گره‌های موجود یک به یک بازشد تا قفل بهره برداری از۱۹ کیلومتر مسیر ریلی و ایستگاه شهر پرند بالاخره شکسته شود.

با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل ۱۰ میلیارد ریال کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

هرمزی یادآور شد: پروژه خط و ایستگاه مترو پرند که ارزش آن به قیمت امروز کالا و خدمات، مبلغی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، نمونه بارزی از فصل جدید همکاری های دولت و مدیریت شهری کلانشهرهای کشور است که با پای کار آمدن نهادهای مختلفی از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، استانداری تهران، شهرداری تهران، مدیریت شهری پرند، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و البته پیگیری های نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی به ثمر نشست تا دغدغه حمل و نقلی جمعیت قابل توجهی از هموطنان ساکن شهرهای اقماری پایتخت برطرف شود.

دولت سیزدهم ۱۳هزار میلیارد ریال منابع مالی برای افتتاح مترو پرند تزریق کرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اگر دولت سیزدهم پای کار نبود پروژه مترو پرند همچنان خاک می خورد، گفت: این دولت ۱۳هزار میلیارد تومان منابع مالی پایدار تاکنون برای افتتاح مترو پرند تزریق کرده است.

هرمزی توضیح داد: ۱۸ سال پیش این پروژه آغاز و از سال ۱۳۹۰ وارد فاز عملیاتی می‌شود؛ با گذشت سه دوره دولت مردم پرند همچنان چشم انتظار افتتاح مترو بودند؛ حتی چند باری هم این پروژه بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران دست به دست و در نهایت سال ۹۱ شهرداری تهران مجری طرح شد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

او ادامه داد: این پروژه تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم فقط به بهره برداری از مترو ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام راحل معطوف شد و حتی ایستگاه دوم فرودگاه هم افتتاح نشد، اما با همت دولت خط مترو از فرودگاه امام راحل تا شهر پرند به طورکامل به طول ۲۰ کیلومتر کشیده شد.

به گفته هرمزی، در این قطعه عملیات روسازی و ریل گذاری مطلقا انجام نشده بود و در حوزه طراحی و تجهیزات مترویی هم واقعا هیچ کاری صورت نگرفته بود بود اما دولت سیزدهم علاوه بر ردیف های بودجه سالیانه با همیاری و همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پرند تخصیص خوبی به میزان ۷۵۰ میلیارد تومان انجام داد.

او افزود: گره پروژه مترو پرند با سفر پارسال آیت الله رئیسی به این شهر باز شد و عملیات اجرایی سرعت بیشتری گرفت؛ از سوی دیگر موضوع زمین هم تعیین و تکلیف شد و فیلرهای اختصاصی از پست پرنیان نیروگاه پرند تامین و اعتبار تخصیص یافته از بودجه عمومی اجرایی شد.

معاون شهردار تهران این را هم گفت که امروز و پس از یکسال ۲ خط مترو پرند را ریل گذاری کردیم و پیشرفت فیزیکی خود ایستگاه و تجهیزات آن به بیش از ۹۵ درصد رسیده است؛ البته که یک سری نواقصی در سیگنالینگ و برخی موارد تجهیزات میانی داریم اما خللی در امر بهره برداری نخواهیم داشت.

او ادامه داد: مشکلی هم در تامین برق پایدار وجود داشت که به کمک پیمانکارمان که قرارگاه خاتم الانبیا است، فعلا آن را حل کرده‌ایم و به مرور این مشکل نیز رفع می‌شود.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

هرمزی با اشاره به هم افزایی دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای افتتاح مترو پرند گفت: این مهم، ثمره همکاری و هم افزایی شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید و معاونت اجرایی رئیس جمهور است که البته نباید از تخصیص اعتبار ویژه ای که به درستی توسط شخص رییس جمهور به این امر اختصاص یافت، به سادگی گذشت چراکه اگر این تدبیر نبود، مترو پرند همچنان در محاق و تعطیلی به سر می برد.

او این را هم یادآور شد: قرارداد پیمانکار پروژه مترو پرند فقط تا حدفاصل ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی(ره) بود و در یک سال گذشته قرارداد نداشت؛ اما با تزریق منابع مالی پایدار این قرارداد به روز شد و تا به امروز قریب به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع دولت تخصیص و پرداخت شده و این روند ادامه دارد.

معاون شهردار تهران اعلام کرد: از سوی دیگر تجهیزاتی مثل کابل، ریل ها، پله برقی و پست آر. اس از انبار شهرداری و مترو تامین شد تا شهرداری در کنار دولت به مردم در این پروژه خدمت کند.

هرمزی با بیان اینکه آمادگی بهره برداری این پروژه به لحاظ زیرساختی را داریم اما نواقصی هم وجود دارد، گفت: ۲ رام قطار برای مترو پرند با توجه به اینکه مشکل سیگنالینگ هنوز رفع نشده در نظر گرفته شده اما این مشکل به زودی مرتفع می شود و سرفاصله را کم خواهیم کرد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

پیش بینی تردد روزانه ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر با مترو پرند

هزمری این را هم اضافه کرد: از یاد نبرید که ما میراث دار عقب ماندگی منابع مالی برای تامین قطارهای مترو هستیم و انصافا دولت سیزدهم پای کار آمد و قرارداد خرید ۶۳۰ واگن برای تهران را به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش داد.

این مقام شهری تصریح کرد: دولت سیزدهم با بازکردن ال سی، منابع مالی را تامین کرد و امیدواریم تا یک ماه آینده نواقص تامین برق پایدار برای مترو پرند با کمک پیمانکار حل شود.

هرمزی یادآور شد که هزار و سیصد میلیارد تومان از سوی دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران و تجهیزاتی هم پیمانکار آورد که سرجمع قریب به ۲ هزارمیلیارد تومان تا امروز برای این ۲۰ کیلومتر هزینه شده است.

او خاطرنشان کرد: در آغاز فعالیت، سرفاصله حرکت قطار مترو پرند با ۲ رام قطار ۷۰ دقیقه خواهد بود که به مرور کاهش می یابد و در روزهای اول پروژه با شیب ملایم بهره برداری را انجام خواهیم داد و زمان بندی پذیرش مسافر طی مدتی مشخص خواهد شد.

او این را هم گفت: کافیست با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو فعالیت ایستگاه مترو پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل و نقلی استفاده کنند به رقم صرفه‌جویی صورت گرفته در هزینه‌های روزانه مسافران مربوطه دست پیدا کنیم.

پرند به عنوان یک شهر جدید واقع در جنوب‌غرب پایتخت، نیازمند حمل و نقل عمومی ارزان قیمت برای جابجایی ساکنین این شهر جدید بود که به‌رغم تاخیر در تکمیل این خط در سنوات گذشته، اما در راستای امر عدالت‌محوری در دولت سیزدهم این اتفاق مهم رخ داد.

هرمزی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل ۱۰ میلیارد ریال کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد با این تعابیر می‌توان نخستین و بدیهی‌ ترین تاثیرات و کارکرد راه‌اندازی خط مترو پرند را متوجه شد و علت اصرار شهروندان صبور پرند در افتتاح هرچه سریعتر آن را درک کرد.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

تکمیل مترو پرند نماد عدالت‌محوری در دولت سیزدهم است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افتتاح متروی تهران - پرند را نماد عدالت‌محوری در دولت سیزدهم عنوان کرد و خواستار تامین اعتبار مورد نیاز و تسریع پیشبرد اهداف توسعه قطارهای حومه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی با استانداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری شد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بهره‌برداری از مترو حومه‌ای تهران- پرند در دولت سیزدهم، گفت: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم کاهش زمان تردد و فاصله بین شمال به جنوب و شرق به غرب کلان‌شهرها با شهرهای جدید در استان‌های مختلف است که از این حیث استان تهران از اولویت خاصی برخوردار است.

شریعتی نیاسر افزود: پرند به عنوان یک شهر جدید واقع در جنوب‌غرب پایتخت، نیازمند حمل و نقل عمومی ارزان قیمت برای جابه‌جایی ساکنین این شهر جدید بود که به‌رغم تاخیر در تکمیل این خط در سنوات گذشته، اما در راستای امر عدالت‌محوری در دولت سیزدهم این اتفاق مهم رخ داد و خط مترو تهران- پرند آماده بهره‌برداری شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی و مجموعه مدیریت شهری در ساخت و توسعه مترو تهران- پرند اضافه کرد: دولت سیزدهم نه‌تنها در تامین اعتبار مورد نیاز توسعه این خط بلکه در زمینه تامین فاینانس مورد نیاز برای خرید واگن نیز نشان داد که پای‌کار است تا خدمات بهتری به مردم شریف تهران و پرند ارائه شود.

سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

جلوگیری از اتلاف سوخت و وقت با افتتاح متروی پرند

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در خصوص افتتاح مترو پرند به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه صدها هزار نفر از شهرهای اطراف برای کسب و کار به پایتخت می آیند و این آمار با تعداد خودروهایی که به پایتخت وارد می شوند، برابری می کند که این موضوع ترافیک سنگین، هدر رفت سوخت و اتلاف وقت را در پی دارد.

سیدجعفر تشکری هاشمی ادامه داد: خط متروی پرند به تهران با پشتیبانی دولت به طول حدودا ۵۰ کیلومتر کشیده شده و با تلاش دولت مردمی حمل و نقل ارزان و ایمن برای شهروندان پرند ایجاد شده است.

به گفته او، در دوره های قبل هم تلاش هایی برای این خط انجام شده بود اما دولت در این دوره هزینه ساخت را تقبل کرد و خوشحالیم که مردم پرند به شبکه ریلی وصل شدند و نه تنها می توانند از این ۵۰ کیلومتر که در داخل تهران هم از ۱۰ ها کیلومتر خط مترو استفاده می کنند.

این مقام پارلمان شهری تهران این را هم گفت که باید تعداد قطارها را بیشتر کرد و امیدوارم با همت دولت سیزدهم به زودی اسلامشهر و پردیس هم به متروی تهران وصل شوند.

تشکری هاشمی یادآور شد: برغم محدودیت ها و کمبود منابع، هزینه زیادی برای تکمیل این پروژه صرف شده است و عزم دولت سیزدهم برای اتمام پروژه های نیمه تمام ستودنی است.

نظر شما