شناسهٔ خبر: 63758472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

از سوی رئیس سازمان ملی مهاجرت؛

مواضع ایران پیرامون چالش مهاجرت و آوارگی در ژنو تبیین شد

در یکصد و چهاردهمین نشست شورای سازمان بین المللی مهاجرت درژنو (۲۷ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ برابر با ۶ تا ۸ آذر ماه ۱۴۰۲) که با حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، رییس سازمان ملی مهاجرت مواضع ایران را پیرامون چالش مهاجرت و آوارگی تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت کشور ، نشست ۱۱۴ شورای سازمان بین المللی مهاجرت درژنو (۲۷ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ برابر با ۶ تا ۸ آذر ماه ۱۴۰۲) با حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست رییس سازمان ملی مهاجرت در حال برگزاری است. 

عبدالله مبینی در ابتدای این نشست طی سخنانی با اشاره به مسأله فلسطین اشغالی به عنوان یکی از کانونهای اصلی و قدیمی مهاجرت و آوارگی در جهان تاکید کرد ، در زمان کنونی جلوگیری از کشتار انسانهای بیگناه و مبارزه با ریشه های آوارگی و مهاجرت اجباری شهروندان فلسطین مسئولیت جامعه بین المللی است. 

وی ادامه داد جمهوری اسلامی ایران در سایه مداخلات نظامی کشورهای فرامنطقه ای در افغانستان و عراق و بروز بحرانهای مهاجرتی ناشی از آنها ، در بیش از چهار دهه گذشته میزبان چند میلیون پناهنده و آواره بوده است. 

رئیس سازمان ملی مهاجرت اضافه کرد: مشکلات امنیتی، اقتصادی و محدودیت هایی همچون منع دانش آموزان و دختران از تحصیل، از عوامل دیگر آوارگی اتباع افغانستانی و مهاجرت آنها به کشورهای همسایه بوده است.

مبینی یادآور شد ایران تاکنون به مراتب بیش از سهم خود در میزبانی و حمایت از پناهندگان مشارکت داشته و شایسته است تقسیم منصفانه این مسئولیت بین المللی مورد توجه جامعه بین المللی قرار گیرد.

وی با اشاره بر عدم تقسیم عادلانه مسئولیت میزبانی از پناهندگان توسط جامعه بین المللی تاکید کرد، ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد و در صورت عدم مسئولیت پذیری جامعه بین المللی در حمایت از پناهندگان در ایران ، بخش عمده آنها به کشورهای اروپایی مهاجرت خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما