شناسهٔ خبر: 63748899 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارایه بیش از ۶ هزار خدمت و مجوز در پنجره واحد

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ۶۵ میلیون مراجعه در آبان به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: فراجا و سازمان انرژی اتمی همه خدمات خود را ارایه کرده اند.

صاحب‌خبر -

ارایه بیش از ۶ هزار خدمت و مجوز در پنجره واحد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، آقای جواد موحد در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده با ارائه گزارشی درباره وضعیت حضور و گذر زمانی اتصال دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اقزود: در حال حاضر فقط اتصال دستگاه‌ها موضوعیت ندارد و امسال بحث تکمیل خدمات را دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۷ دستگاه ملی متصل شده اند، افزود: مبنای ما دستگاه‌های اصلی و ملی هستند.
آقای موحد تصریح کرد: از مرداد سال گذشته که نیم میلیون مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند داشتیم در تیر امسال به ۱۱۳ میلیون مراجعه به سامانه‌های ملی و استانی دستگاه‌ها داشته ایم و در آبان نیز ۶۵ میلیون مراجعه به پنجره ملی داشتیم که نشان از یک تجربه موفق در این زمینه دارد.
وی به آمار تجمیعی نیز اشاره کرد و گفت: از مرداد سال گذشته از ۱.۵ میلیون مراجعه در آبان امسال به ۶۴۶ میلیون مراجعه رسیده که نشان می‌دهد این یکپارچه سازی مورد استقبال مردم بوده است.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: بیش از ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت شده و از خدمات دولت استفاده کرده اند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ هزار و ۲۴۰ خدمت شناسنامه دار شده است، افزود: دستگاه‌های اجرایی مشمول در این حوزه ۱۴۲ دستگاه بوده است.
آقای موحد با اشاره به اینکه راه اندازی پنجره واحد خدمات دانشگاهی بیش از ۴۰۵ سامانه دانشگاه‌ها در دسترس مردم قرار گرفته است، گفت: همچنین بیش از ۴۶۰۰ مجوز نیز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها ارائه می‌شود که حدود ۳۰۰۰ مجوز صنفی هستند و ۱۶۰۰ مجوز مربوط به دستگاه‌های اجرایی است.
وی بیشترین مراجعه به سامانه‌ها را مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت مسکن و شهرسازی و تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: سامانه‌های املاک و مستغلات، خدمات انتظامی فراجا و خدمات دانشگاهی در رتبه‌های بعدی مراجعه مردم هستند.
معاون دولت الکترونیک به چالش‌های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: ما درپنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۳ سطح احراز هویت داریم که چالش‌های سطح دو مربوط به نبود سامانه عکس است که در حال رفع آن هستیم و سطح سوم هم امضای دیجیتال است.
وی متولیان متعدد برای استعلام اتباع خارجی را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: اقدامات مقدماتی راه اندازی پایگاه داده یکپارچه در این حوزه انجام شده است و امیدواریم با این کار دیگر چالشی برای ارائه خدمات الکترونیک به اتباع خارجی نداشته باشیم.
آقای موحد به رتبه دستگاه‌های میز دولت در ارائه خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با ۸۹ درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ۸۷ درصد، وزارت آموزش و پرورش با ۸۶ درصد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۸۰ درصد و وزارت کشور با ۷۳ درصد در بالای این جدول قرار دارند.
وی به رتبه سازمان‌ها و نهاد‌های مستقل نیز اشاره کرد و افزود: فراجا و سازمان انرژی اتمی با صد در صد خدمات، بنیاد شهید با ۹۷ درصد و بانک مرکزی نیز با ۸۰ درصد خدمات در بالای جدول این بخش از دستگاه‌ها قرار دارند.

نظر شما