شناسهٔ خبر: 63732901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اخبار شهرستان

صاحب‌خبر -

دیدار هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی شهرکرد 
با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان
نگاه ملی و فرامرزی
 راه‌حل بحران آب حوضه زاینده‌رود است
علیرضا هژبری: این دیدار که با حضور رئیس و چند تن از اعضای  هیئت نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد، درباره افزایش تعاملات و همکاری‌ها در موضوعات مشترک بین دو استان رایزنی و تبادل‌نظر شد.
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به بحران آب در فلات مرکزی و حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: بحران کمبود آب را تنها می‌توان از طریق دوستی بین مردم دو استان حل کرد. باید این دیدگاه ایجاد شود که همه ما ایرانی هستیم و ایران تنها یک زاینده‌رود دارد. نمی‌توانیم نسبت به بحران آب در استان‌های دیگر بی‌تفاوت باشیم، بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و شهرکرد، کارگروهی متشکل از اعضای هیئت نمایندگان اتاق‌ها و کارشناسان مربوطه تشکیل تا ضمن بازدید از مناطق مختلف دو استان با شرایط منطقه آشنا و معضلات آبی را رصد کنند. نکته حائز اهمیت این است که اعضای این کارگروه باید نگاهی ملی و فرا استانی نسبت به بحران آب داشته باشند تا به راه‌حلی که به نفع همه مردم و ساکنان منطقه است دست یابند. چنانچه عملکرد و نتایج کار کارشناسی این کارگروه موفق باشد، می‌توانیم از این تجربه در سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کنیم و کارشناسان دو استان اصفهان و چهارمحال در کنار یکدیگر به گفتگو و رایزنی بپردازند.
شهرام زارع، رئیس اتاق بازرگانی شهرکرد نیز در این جلسه ضمن تأکید بر تلاش جمعی همه مسئولان اصفهان و چهارمحال برای حل بحران آب حوضه زاینده‌رود گفت: کمبود آب یک بحران بلندمدت است و کشور سال‌های آینده نیز درگیر این معضل خواهد بود؛ ازاین‌رو دولت باید درزمینه آب سرمایه‌گذاری بیشتری کند و بودجه‌های بیشتری به طرح‌های مطالعاتی و اجرایی اختصاص دهد. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه بارورسازی ابرها در سرچشمه زاینده‌رود و منطقه کوهرنگ اشاره کرد. امیدواریم بتوانیم با همکاری نمایندگان بخش خصوصی هر دو استان و بهره‌گیری از تجارب کارشناسان باتجربه در گروه کارشناسی مشترکی که تشکیل می‌شود به موضوع بارورسازی ابرها به صورت کاربردی و علمی پرداخته شود تا با اجرای آن بتوان بخشی از مشکلات آب را حل کرد و آورده آب حوضه زاینده‌رود را افزایش داد.
سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز دستیابی به یک‌زبان مشترک بین مردم و مسئولان دو استان را برای حل بحران آب ضروری برشمرد و گفت: سه عامل اصلی باعث ورشکستگی زاینده‌رود شده‌اند. عامل نخست بارگذاری‌های اضافه‌تر از ظرفیت آبی زاینده‌رود است. عامل دوم بی‌نظمی‌های موجود در برداشت آب از زاینده‌رود است که میزان دقیق آن مشخص نیست و نظارت کاملی روی آن وجود ندارد. عامل سوم نیز بحث زایش آب در حوضه زاینده‌رود است که دچار اختلال شده است.
در ادامه این نشست، طرفین بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها در موضوعات مختلف میان دو اتاق تأکید کردند.

افزایش حقوق متناسب با تورم  
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را ۱۸ درصد پیشنهاد کرده که پیش بینی می شود، دستمزد سال آینده کارگران هم با اندکی تفاوت در همین محدوده تعیین شود، موضوعی که نمایندگان کارگران با آن مخالفند. هر ساله هنگام تعیین دستمزد کارگران میزان افزایش حقوق کارمندان ملاک کار قرار می گیرد که این مساله سال‌ها مورد انتقاد جامعه کارگری بوده است‌، چرا‌که کارگران معتقدند میزان مزایایی که کارمندان دریافت می‌کنند قابل مقایسه با کارگران نیست. حداقل دستمزد امسال کارمندان به هفت میلیون و 900هزار تومان رسید، حقوق کارمندان دولت سال اینده مطابق بودجه 18درصد افزایش می یابد. یعنی حداقل حقوق آنها به 9میلیون و 322 هزار تومان می رسد. بخش وسیعی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع حقوق کارگران را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در حالی دولت عدد 18درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم 44.9 درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود 27 درصدی با تورم دارد. فعالان کارگری اعتقاد دارند که مقایسه دستمزد کارگران با کارمندان موضوعیت ندارد, چرا که حقوق کارگران باید به استناد ماده 41قانون کار با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود.   همچنین امسال درآمد ماهانه 10میلیون تومان مشمول مالیات 10درصدی دانسته شده است.

نظر شما