شناسهٔ خبر: 63731076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کابینه اسرائیل از «آتش‌بس» آتش گرفت!

روزنامه جوان

دیشب یک جلسه کلیدی کابینه رژیم صهیونیستی برای تصمیم‌گیری درباره بودجه جنگ تشکیل شد که اختلافات پیش از تشکیل این جلسه نشان داد که بحث‌ها درباره اولویت تأمین مالی جنگ، چقدر اسرائیلی‌ها را دچار شکاف کرده است

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: آتش‌بس چهارروزه که یک روز دیگر تمدید شده، آتش اختلافات زیر خاکستر شرایط جنگ در تل‌آویو را آشکار کرد. برخی وزرای کابینه نتانیاهو مانند بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو او بر حفظ ساختار فعلی بودجه اصرار دارند تا بودجه تخصیص یافته به شهرک‌سازی‌ها و نهاد‌های مذهبی صهیونیستی حفظ شود، در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ بر تخصیص بودجه جنگی کافی انگشت گذاشته؛ چیزی که اسرائیلی‌ها را در کشاکش اوضاع و احوال جنگی دچار اختلاف‌های جدی کرده است. این اختلافات به یک طرف، از داخل ارتش رژیم صهیونیستی هم خبر‌های خوبی به جامعه اسرائیلی منعکس نمی‌شود. منابع عبری، از یک اتفاق بی‌سابقه در ارتش رژیم صهیونیستی، یعنی فرار ۲۲ هزار سرباز از مشارکت در جنگ غزه پرده برداشته‌اند. 
 
به گزارش «جوان»، دیشب یک جلسه کلیدی کابینه رژیم صهیونیستی برای تصمیم‌گیری درباره بودجه جنگ تشکیل شد که اختلافات پیش از تشکیل این جلسه نشان داد که بحث‌ها درباره اولویت تأمین مالی جنگ، چقدر اسرائیلی‌ها را دچار شکاف کرده است. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو اصرار دارد حدود ۹۰۰ میلیون شکل (معادل ۲۴۰ میلیون دلار) از وجوه بودجه، از جمله بیش از ۳۰۰ میلیون شِکل برای توسعه شهرک‌سازی و بیش از ۲۰۰ میلیون شکل برای پروژه‌های آموزشی و فرهنگی مذهبی صهیونیستی که قبلاً در بودجه تصویب شده، تغییری نکند، در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرده که کابینه باید بودجه را بر اساس نیاز‌های جنگی بازبینی کند. گانتس به عنوان وزیر جنگ در نامه‌ای به نتانیاهو نوشته که «هرگونه پول موجود باید صرفاً صرف نیاز‌های جنگی» شود و تأکید کرده که تخصیص مبالغ هنگفت برای نیاز‌های بحث‌برانگیز که مربوط به شرایط جنگی نیست، به چیزی که او از آن با عنوان مقاومت ملی و وحدت اجتماعی اسرائیل یاد کرده، آسیب می‌زند. به گفته گانتس، در حال حاضر، همه جامعه اسرائیل باید بار جنگ را بپذیرند و مردم این را می‌دانند و دولت باید بر این اساس عمل کند. 
در مقابل گانتس، اسموتریچ قرار دارد که روز دوشنبه در یک پست طولانی رسانه‌ها را متهم کرد که از موضوع بودجه کابینه ائتلافی به عنوان خوراک برای کمپینی علیه کابینه استفاده می‌کنند. اسموتریچ گفته که سند بودجه تا همین حالا هم حدود ۷۰ درصد به نفع نیاز‌های جنگی تعدیل شده است و چیزی که قرار است بازتوزیع شود، ۳۰ درصد باقیمانده بودجه است. نکته قابل توجه اینکه، بنیامین نتانیاهو در مقام نخست‌وزیر، به دلیل نگرانی از سقوط کابینه‌اش که مورد حمایت تندرو‌ها است، از موضع اسموتریچ حمایت کرده است. دفتر نتانیاهو روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای که در واقع تکرار موضع اسموتریچ بود، گفت که بودجه ائتلاف تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. یک عضو ارشد حزب لیکود، به رهبری نتانیاهو در تأیید این موضوع، به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته که طی روز‌های اخیر رایزنی‌های محرمانه در داخل لیکود در خصوص آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو و برکناری او انجام شده است. او با بیان اینکه نتانیاهو از کودتای سیاسی علیه خود در داخل حزب لیکود واهمه دارد، گفت اعضای حزب امکان رأی عدم‌اعتماد به نتانیاهو را بررسی کرده‌اند و نام چند فرد نیز برای جانشینی او مطرح است. این عضو ارشد حزب لیکود، یکی از این افراد را «یولی آدلشتاین» رئیس کمیته روابط خارجی کنست عنوان کرد و گفت که احتمال دارد او به شکل موقت تا زمان برگزاری انتخابات درون‌حزبی برای انتخاب رهبر جدید حزب، جانشین نتانیاهو و نخست‌وزیر شود. 
 
 فرار بی‌سابقه ۲ هزار سرباز از جنگ
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه برای اولین بار از غزه فلسطین از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر بازدید کرد و به سربازان اسرائیلی گفت که «ما تا پایان ادامه می‌دهیم؛ تا پیروزی.» این بازدید ظاهراً با هدف افزایش روحیه میان سربازان اسرائیلی انجام شده است. با این حال، وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی نیز خبر‌های خوشی به جامعه مخابره نمی‌کند. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت فاش کرده که ارتش اسرائیل دو افسر را در اوج حمله زمینی به غزه و درگیری‌های شمال این باریکه برکنار کرده است. این دو افسر متهم به این هستند که در اوج نبرد زمینی در شمال نوار غزه، بدون تأمین آتش برای نظامیان اسرائیلی که در کمین ده‌ها مبارز مسلح فلسطینی گرفتار شده بودند، اقدام به عقب‌نشینی کردند. یدیعوت آحارونوت گفته که این حادثه موجب ایجاد بحرانی شدید بین فرماندهان ارتش و نظامیان و فرمانده گردان مذکور شد و در نهایت نیمی از نیرو‌ها به یگان بازنگشتند و مجبور شدند برای پر کردن خلأ ایجاد شده، از دیگر یگان‌ها نیرو بگیرند. یدیعوت آحارونوت در گزارشی جداگانه از فرار بی‌سابقه ۲ هزار سرباز اسرائیلی از مشارکت در جنگ غزه پرده برداشته است. کارشناسان غیبت غیرموجه ۲ هزار سرباز از خدمت در ارتش در جریان جنگ جاری در نوار غزه را به عنوان «بزرگ‌ترین تخلف» در ارتش این رژیم از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ توصیف کرده‌اند. یدیعوت آحارونوت نوشته که ارتش رژیم صهیونیستی برای سربازانی که بدون مرخصی در جریان جنگ غزه غایب هستند و تعداد آن‌ها حدود ۲ هزار سرباز تخمین زده می‌شود، مجازات‌های سختی اعمال خواهد کرد. پیش از این، شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل در نهمین روز از جنگ غزه، از فرار تعدادی از نظامیان صهیونیست و امتناع آن‌ها از شرکت در تهاجم به نوار غزه خبر داده بود.

نظر شما