شناسهٔ خبر: 63729883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مترو پرند با پیشرفت ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد/ تعطیلی پروژه از ۹۲ تا ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به اینکه مترو پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، از تکمیل این خط ریلی به طول ۱۸ کیلومتر و بهره‌برداری از این پروژه ملی در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اعلام تکمیل و آغاز بهره‌برداری از مترو پرند که به زودی انجام می‌شود به تشریح مشخصاتی از این پروژه پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مصوبه احداث پروژه مترو پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کار‌های اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار، عملا تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌هایی که در دستور کار دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی در دستور کار قرار گرفت تکمیل این پروژه سرعت گرفت.

به گفته وی، این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیاردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیاردتومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط، ادامه متروی تهران است تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تامین و افزوده شد.

جعفری گفت: این قطار حومه‌ای به طول ۱۸ کیلومتر ادامه خط متروی تهران است که از شهر آفتاب به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند.

این مقام مسؤول یکی از موضوعاتی که در شهر‌های جدید در کنار احداث واحد‌های مسکونی دنبال می‌شود را ارتقای کیفیت خدمات در شهر‌های جدید و تسهیل و تسریع در حمل و نقل عنوان و تصریح کرد: با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل و نقلی در شهر‌های جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهر‌های جدید بیشتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنابراین تسریع و تسهیل در حمل و نقل شهر‌های جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاستگذاری شهر‌های جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید با هدف ارتباط با کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها در برنامه است.

جعفری در خصوص مهمترین خطوط ریلی در شهر‌های جدید گفت: ۵ خط قطار‌های حومه‌ای از جمله مسیر تهران-هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر که در دی ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، متروی تهران-پرند به طول ۱۹ کیلومتر که آماده بهره‌برداری تا پایان این هفته است و متروی مشهد-گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان-بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان-فولادشهر و اصفهان-مجلسی از جمله خطوط مهم قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: طراحی قطار حومه‌ای تهران-پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است تا احداث این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.