شناسهٔ خبر: 63722670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پروانه معصومی درگذشت

پروانه معصومی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در بیمارستانی در استان گیلان درگذشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پروانه معصومی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ساعاتی پیش و به دلیل بیماری عفونت روده در بیمارستانی در استان گیلان دارفانی را وداع گفت. 

نعیمه نظام‌دوست، بازیگر سینما و تلویزیون که در پستی در فضای مجازی خبر از فوت پروانه معصومی همکار سابق خود داده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره فوت پروانه معصومی اظهار کرد: پروانه معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از پنج روز بستری در بیمارستان آسیا در شهر رشت به علت عارضه عفونت روده دار فانی را وداع گفت. 

نظام‌دوست ادامه داد: زمان خاکسپاری و مراسم زنده‌یاد پروانه معصومی متعاقبا اعلام خواهد شد و تصمیم‌گیری در مورد محل خاکسپاری به عهده خانواده ایشان است.

پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفند سال ۱۳۲۳ در شهر تهران بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند.  

معصومی نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم «بی‌تا» نقش کوتاهی را ایفا کرد و در سال بعد در فیلم «رگبار» ساخته‌ی بهرام بیضایی نقش اول زن این فیلم را بازی کرد.  

معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳) جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از سومین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کرد. او همچنین در سال ۱۳۶۶ و برای ایفای نقش در دو فیلم «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در ۱۳۶۶) لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول را  از ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر دریافت کرد. 

مرحومه پروانه معصومی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۳ و بازی در سریال «کوچک جنگلی» در قاب تلویزیون حضور یافت.  
این بازیگر همچنین در سریال‌هایی چون «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «پلیس جوان»، «یوسف پیامبر (ع)» و «مثل هیچکس» و… بازی کرده بود. 

پروانه معصومی در ظهر امروز ۶ آذرماه سال ۱۴۰۲ در سن ۷۹ سالگی بر اثر عفونت روده در بیمارستانی در شهر رشت به دیار حق شتافت.

انتهای پیام/

نظر شما