شناسهٔ خبر: 63716527 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

ایران منطق تهدید را هیچ‌گاه نپذیرفته و نخواهد پذیرفت/ رژیم صهیونیستی تمایل به استمرار ماجراجویی دارد

کنعانی گفت: دولت آمریکا درصدد است اهداف محقق نشده در جنگ غزه را با راهکار‌های سیاسی به پیش ببرد و رژیم صهیونسیتی هم تمایل به استمرار ماجراجویی دارد.

صاحب‌خبر -

کنعانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت سالروز تاسیس بسیج مستضعفین، اظهار داشت: بسیجیان همواره بدون هیچ چشم‌داشتی به مردم بزرگ ایران خدمت می‌کنند و طی سالیان گذشته منشأ خیرات متعدد و بزرگی در حوزه‌های مختلف بالاخص امنیت کشور بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درخصوص آخرین اظهارات مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در سالیان گذشته درخصوص مسئله فلسطین همواره بخش عمده‌ای از مشکل و جنگ علیه فلسطینیان بوده است و اگر دولت آمریکا نبود قطعا جنگ اخیر رخ نمی‌داد، ما معتقدیم دولت آمریکا اثرگذاری لازم را بر ممانعت رژیم صهیونسیتی در نسل کشی مردم غزه را داشت.

وی افزود: بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند به مردم مظلوم فلسطین بکند، این است که حمایت خود را از رژیم صهیونسیتی بردارد و طرح‌های دولت آمریکا طی سالیان گذشته هیچ کدام نتوانسته است به رفع معضل ریشه‌دار فلسطین کمکی بکند.

کنعانی تصریح کرد: همه شواهد و قرائن دال بر این است که رژیم صهیونسیتی تمایل به استمرار ماجراجویی دارد، بر اساس رصد‌هایی که ما داشتیم به این نتیجه رسیدیم که دولت آمریکا درصدد است اهداف محقق نشده در جنگ نابرابر را در سازمان ملل و با راهکار‌های سیاسی محقق کند، ملت فلسطین هیچگاه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، این ملت فلسطین هستند که حق دارند سرنوشت خود را تعیین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به بیانیه یک کشور اروپایی به طور واضح داده شده است، در این جوابیه همه مواضع جمهوری اسلامی ایران به طور روشن داده شده است، انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران منوط به انجام تعهدات طرف‌های دیگر برجام است، نکته دیگر این است که فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز بوده و تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است، برخی طرفها به گونه‌ای جلوه می کنند که این جمهوری اسلامی ایران بود که در ابتدا نقض عهد داشته است، اینان به دنبال آن هستند که ایران را مقصر اصلی وضعیت امروز برجام نشان دهند، لازم است تاکید کنیم همکاری ایران با آژانس تحت تأثیر اظهارات مقامات برخی کشورها قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: مسیر دیپلماتیک در موضوع برجام همچون سابق باز است و جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت همه طرفین برجامی به انجام تعهدات خود هیچگونه محدودیت دیپلماتیک ندارد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا همواره در منطقه خاورمیانه نقش مخرب و تنش‌زا داشته است، در خصوص هدف قرار گرفتن ناوهای آمریکایی و اسرائیلی باید اعلام کنم که این اقدامات حاصل راهبرد آمریکایی ها در استمرار تنش در منطقه است، برخی مقامات آمریکایی مطرح می کنند که به منافع ایران حمله می کنیم، یک فرار رو به جلو است و افکار عمومی مردم دنیا اینگونه اظهارات را نمی پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا مسئولیت حضور غیر قانونی خود در منطقه و حمایت از رژیم صهیونسیتی را بپذیرد، وقایع اخیر در همین راستا رقم خورده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروز زمان توافق آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونسیتی و جنبش حماس تمام می‌شود. آیا این احتمال وجود دارد که توافق آتش بس تمدید شود؟ گفت: خواست و انتظار ما این است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به طور کامل متوقف شود و آتش‌بس موقت وارد یک روند پایدار شود و جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم غزه تکرار نشود و این خواست جامعه جهانی نیز هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه در این ارتباط با طرف‌های منطقه‌ای در تماس و رایزنی هستیم، اضافه کرد: یکی از اهداف در مذاکرات این است که آتش‌بس موقت، وارد روند پایداری شود و جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین و غزه تکرار نشود.

کنعانی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر و دیدار و رایزنی هایش با مقامات این کشور عربی در خصوص تحولات اخیر اراضی اشغالی و ضرورت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه ادامه داد: دولت قطر در این زمینه تلاش‌های جدی در حال انجام دادن است و رایزنی‌ها و مشورت‌های مختلف انجام داده است و امیدواریم آتش‌بس کنونی، جنبه پایدار به خود بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی، از مکانیزم ماشه به عنوان تهدیدی بالای سر جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند گفت: تهدیدی بالای سر جمهوری اسلامی ایران نیست و ایران نشان داده که یک کشور تهدیدپذیر نیست.

کنعانی با بیان اینکه ایران کشور مقتدری است، تاکید کرد: این اقتدار در حوزه‌های سیاسی، نظامی، دفاعی و منطق حقوقی و بین‌المللی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران منطق تهدید را هیچ‌گاه نپذیرفته است و نخواهد پذیرفت.

وی در مورد زمان سفر رییس جمهور ایران به ترکیه نیز اظهار کرد: همانطور که در جلسه قبل پاسخ دادم، زمان این سفر در زمان خودش توسط نهاد ریاست جمهوری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کنعانی تصریح کرد: به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان در ساز و کارهای سیاسی نیستیم. همه باید به شکل‌گیری دولتی که نماینده تمام ملت و اقوام افغانستان باشد، کمک کنند و تعاملات ما هم در همین چارچوب است.

وی در مورد انجام دیپلماسی جهت ایجاد کریدورهای دریایی، افزود: این موضوعی است که پروژه ملی است و تنها نقش دستگاه خارجی مطرح نیست و این مسئله نگاه راهبردی رهبر انقلاب است که باید همه دستگاه‌ها و سازوکار دولتی به آن اهتمام داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری ایران و ترکیه در خصوص تبادل اسرای دیگر کشورها در غزه، گفت: من اطلاع رسانی کردم که مبتنی بر درخواست برخی از کشورها از جمله تایلند و در گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و تایلند که در دوحه انجام شد و درخواست‌های دیگر، این موضوع مورد پیگیری ایران قرار گرفت و در همان چارچوب با نگاه انسان‌دوستانه حماس، تعدادی از شهروندان تایلندی در بازداشت حماس آزاد شدند و این تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. موضوع فلسطین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی ایران و ترکیه است و همواره در سطوح مختلف مورد توجه و گفت‌وگو بوده و گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به سخنرانی و ادعای زلنسکی در خصوص عقد قرارداد تسلیحاتی بین ایران و روسیه، گفت: ما موضع روشنی در خصوص بحران اوکراین داریم. نباید اجازه داد فضاسازی‌های رسانه‌ای روی مواضع رسمی دولت اوکراین تأثیر بگذارد و روابط ایران و اوکراین را متأثر کند. ما بارها اعلام کردیم روابط ما با روسیه در چارچوب منافع مشترک دو کشور است و همکاری متعارف و شناخته شده است و علیه هیچ کشور ثالثی هم نیست.

کنعانی تصریح کرد: متأسفانه برخی طرف‌ها با طرح این ادعاها به دنبال منافع و اهداف سیاسی خود هستند. آنان به دنبال جذب هر چه بیشتر کمک‌های مالی و تسلیحاتی از مقامات غربی هستند. ما از ابتدا و از زمان آغاز جنگ در اوکراین اعلام کردیم که مخالف جنگ و آوارگی انسان‌ها هستیم و خواستار توقف جنگ شدیم. اینها مواضع اصولی ما است. علاقه‌مندیم روابط دوستانه ما با هر دو کشور روسیه و اوکراین حفظ شود و همکاری ایران و روسیه به معنی تقابل با اوکراین نیست و همکاری‌ها به تاریخ قبل از جنگ روسیه و اوکراین بازمی‌گردد.

انتهای پیام/371

نظر شما