به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، کاظم جلالی دیشب در نشست با یعقوبعلی نظری استاندار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی افزود: کریدور شمال -جنوب برای ایران و آینده ایران، فرصتی بینظیر تلقی میشود که باید از این فرصت برای تقویت اقتصاد ملی بهره گرفت.
وی در این نشست که در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، با رد مباحث مطرح درباره عقبنشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راهآهن رشت - آستارا گفت: کریدور برای ایران، فرصت، اما برای روسیه با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک بعد از عملیات نظامی در اوکراین، ضرورت و مقولهای حیاتی است.
سفیر ایران در مسکو با بیان این که ایران اسلامی کلید طلایی را در حوزه کریدوری در دست دارد با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیتهای خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: فعالان اقتصادی این استان از بخش شرقی کریدور شمال -جنوب برای ارتقای سطح مبادلات تجاری بهره گیرند..
در نشست استاندار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی با سفیر ایران در مسکو که با تاکید بر اراده این استان بر بهرهگیری از ظرفیت کریدور شمال -جنوب برای جهش صادرات همراه بود؛ نظری با بیان اینکه آمار صادرات این استان امسال در مقایسه با مدت مشابه بیش از ۳۰ درصد افزایش دارد بر عزم خراسان رضوی در بهرهگیری از ظرفیتهای حمل و نقل، راه و راهآهن و گمرک برای جهش در مبادلات تجاری در چارچوب کریدور شمال -جنوب تاکید کرد.
در این نشست، شماری از فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی به طرح دیدگاههای خود برای توسعه مناسبات دوجانبه و تشریح موانع فراروی توسعه صادرات به روسیه پرداختند.
سفر جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی به روسیه
جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی یکشنبه پنجم آذر ۱۴۰۲ در قالب هیأتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کردهاند.
در سفر این هیأت که در چهارچوب دیپلماسی استانی برای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخشهای دولتی و نیز نشستهای رو در رو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان چلیابینسک برنامهریزی شده است.
کریدور شمال – جنوب
کریدور شمال – جنوب سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل میشود.
این کریدور که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در سالهای بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
کریدور ایران در این مسیر فقط هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد.
اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان میشود و از طریق خط آهن به بندرعباس میرسد.
نظر شما